„V našich sbírkách máme širokou paletu stíhacích letadel MiG, které sloužily v československé armádě. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21. Disponujeme také několika variantami letadla MiG-23. Stále nám ale chyběl poslední dílek celé řady, tedy MiG-29. Nyní ho máme a tím je celý soubor konečně kompletní,“ uvedl šéf vojenského ústavu Aleš Knížek krátce poté, co nový exponát dorazil na kbelské letiště.
Letoun byl ze Slovenska do hangáru armádního muzea v Kbelích přepraven částečně rozebraný na kamionech po dálnici D1. Původně stroj využívala československá armáda na letišti v Žatci. Po rozdělení federace na něm až do roku 2010 létali slovenští piloti ve Sliači.
To nejlepší, co armáda měla
Stíhačky MiG byly podle vojáků a odborníků tím nejlepším, co měla někdejší Československá lidová armáda ve sféře letecké techniky k dispozici. Byly vyvinuty v 70. letech, do výzbroje sovětské armády se dostaly v roce 1983. V dubnu 1989 dorazil první letoun i do Československa. Část „devětadvacítek“ po rozdělení společného státu zdědilo Slovensko, v české armádě sloužily jen krátce. V roce 1995 směřovaly do Polska výměnou za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.
Letoun přivezený ze Slovenska je stále v dobrém stavu, jen slovenské výsostné znaky a barevný nátěr letadla zvaný kamufláž jsou vlivem počasí mírně vybledlé. „Kabina letadla má namontovanou vystřelovací sedačku a je také v dobrém stavu,“ poznamenal Halada. Stíhačka přijela ze Slovenska částečně rozebraná, odmontovány byly křídla, zadní křidélka, ocasní plochy a kryt přední části letounu. Z transportních automobilů snesl jeřáb trup letounu a jeho části na plochu před hangárem Leteckého muzea Kbely, letadlo pak bylo do hangáru po vlastní ose vtaženo pomocí traktoru. „Křídla i křidélka budou na letoun namontovány v blízké době,“ dodal Halada.
Technické údaje
|
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |