Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Stíhačka MiG-29 opět v Česku. Vojenský ústav má exponát, který mu doposud chyběl

Slovensko-cest

  8:39aktualizováno  8:54
PRAHA - Pražský Vojenský historický ústav získal exponát, který v jeho sbírkách doposud chyběl. Jeho návštěvníci se už brzy budou moci pokochat sovětskou stíhačkou MiG-29, která před sametovou revolucí sloužila v Žatci a po rozpadu federace ji pak používali Slováci. Do Prahy vojenské letadlo přivezly speciálně upravené kamiony.

Stíhačka MiG-29 v expozicích Vojenského historického ústavu doposud chyběla. foto: Vojenský historický ústav

„V našich sbírkách máme širokou paletu stíhacích letadel MiG, které sloužily v československé armádě. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21. Disponujeme také několika variantami letadla MiG-23. Stále nám ale chyběl poslední dílek celé řady, tedy MiG-29. Nyní ho máme a tím je celý soubor konečně kompletní,“ uvedl šéf vojenského ústavu Aleš Knížek krátce poté, co nový exponát dorazil na kbelské letiště.

Letoun byl ze Slovenska do hangáru armádního muzea v Kbelích přepraven částečně rozebraný na kamionech po dálnici D1. Původně stroj využívala československá armáda na letišti v Žatci. Po rozdělení federace na něm až do roku 2010 létali slovenští piloti ve Sliači.

To nejlepší, co armáda měla

Stíhačky MiG byly podle vojáků a odborníků tím nejlepším, co měla někdejší Československá lidová armáda ve sféře letecké techniky k dispozici. Byly vyvinuty v 70. letech, do výzbroje sovětské armády se dostaly v roce 1983. V dubnu 1989 dorazil první letoun i do Československa. Část „devětadvacítek“ po rozdělení společného státu zdědilo Slovensko, v české armádě sloužily jen krátce. V roce 1995 směřovaly do Polska výměnou za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.

Letoun přivezený ze Slovenska je stále v dobrém stavu, jen slovenské výsostné znaky a barevný nátěr letadla zvaný kamufláž jsou vlivem počasí mírně vybledlé. „Kabina letadla má namontovanou vystřelovací sedačku a je také v dobrém stavu,“ poznamenal Halada. Stíhačka přijela ze Slovenska částečně rozebraná, odmontovány byly křídla, zadní křidélka, ocasní plochy a kryt přední části letounu. Z transportních automobilů snesl jeřáb trup letounu a jeho části na plochu před hangárem Leteckého muzea Kbely, letadlo pak bylo do hangáru po vlastní ose vtaženo pomocí traktoru. „Křídla i křidélka budou na letoun namontovány v blízké době,“ dodal Halada.

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Délka: 17,37 m
  • Rozpětí: 11,4 m
  • Výška: 4,73 m
  • Plocha křídel: 38,1 m2
  • Hmotnost (prázdný): 10 900 kg
  • Hmotnost (naložen): 15 240 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 18 480 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Klimov RD-33K, s přídavným spalováním, každý o tahu 49,4 kN / 86,4 kN (maximálně)
  • Maximální rychlost: 2 445 km/h (Mach 2,3) ve velké výšce
  • Akční rádius: 700 km
  • Přeletový dolet: 2 100 km
  • Dostup: 17 000 m
  • Stoupavost: 330 m/s
  • Výzbroj: 1x 30 mm kanón GŠ-30-1 se 150 náboji.
  • Do 3 500 kg výzbroje – na třech závěsnících pod každým křídlem lze umístit nejrůznější varianty řízených střel vzduch–vzduch, stejně jako několik laserem naváděných raket vzduch–zem nebo konvenčních bomb. Verze dodávané zemím bývalé Varšavské smlouvy byly přizpůsobené nést i atomové zbraně.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...