předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
* LN Od loňského června je product placement (PP) povolený. Jak hodnotíte dosavadní užívání této možnosti televizemi?
V průběhu prvních několika měsíců od zavedení nové právní úpravy se toto obchodní sdělení ve vysílání vyskytovalo spíše sporadicky. V posledním období je již možné konstatovat, že tento druh obchodních sdělení ve vysílání českých provozovatelů zdomácněl a je využíván poměrně hojně.
* LN Jaké případy pochybení jste dosud řešili?
V průběhu šesti měsíců zaznamenala rada více než desítku pochybení. Několik prvních upozornění bylo uloženo za porušení povinnosti označovat pořad obsahující umístěný produkt nejen na začátku a na konci, ale rovněž po každém přerušení pořadu reklamou, resp. v případě České televize po každé přirozené přestávce v rámci sportovního přenosu.
* LN Padly již nějaké sankce za špatný způsob užívání PP?
Zatím byla vydána pouze upozornění.
* LN Stěžují si na tento způsob reklamy diváci?
Tento typ obchodních sdělení nechává diváckou veřejnost poměrně chladnou, je-li možno usuzovat dle zanedbatelného množství stížností. Negativní dopisy od diváků byly zaznamenány jen v souvislosti s výskytem product placementu v pořadu Ordinace v růžové zahradě, za jehož nepatřičné zdůrazňování provozovatel obdržel upozornění.
* LN Čekala jste, že budou televize využívat product placement v tomto rozsahu?
Myslím, že rozsah využití product placementu odpovídá předpokladům. Je ale zjevné, že v praxi provozovatelů si tento typ obchodního sdělení ještě musí najít své místo a vhodné využití.
* LN Jak bude dál využití product placementu pokračovat?
Lze očekávat rozmach tohoto typu obchodních sdělení ve vysílání. Ten je dán zejména přemírou klasické reklamy v reklamních blocích, která diváky v množství, v jakém se s ní setkávají, znechucuje a obtěžuje. Pro provozovatele a zadavatele je tak product placement možností nové realizace, jak oslovit potenciální zákazníky.