Diskuse k článku
Surovinová politika státu: Bez megalomanských představ
Dokument ministerstva průmyslu a obchodu zasazuje současné i budoucí potřeby Česka do kontextu očekávaného vývoje globální ekonomiky.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Zobrazit příspěvky:
Všechny podle vláken Všechny podle času
![]() |
Martin Hájek1Na rozhodování státu o nerostném bohatství není nic unfair!Pane Ludvíku, jelikož to trochu zapadlo níže, tak ještě jednou: Jestliže se stát rozhodl, že hodlá svůj vyhrazený nerost vytěžit, pak toto rozhodnutí musí být logicky nadřazeno samosprávě. Jinak je tu stát pro legraci, protože se sice může rozhodnout, že svůj nerost vytěží, ale nemá, jak to prosadit, protože by to ještě muselo schválit zastupitelstvo tam či onde, čili de facto malá menšina rozhoduje o zájmu většiny. To dnes vidíme například v případě nekonečného blokování výstavby dálnice D8 a kam to vede je zjevné. Stejně jako stavba mezinárodního plynovodu, elektrického vedení, dálnice nebo jaderné elektrárny, vytyčení vojenského prostoru nebo jiné obdobné zábory území, musí i v případě využívání nerostného bohatství mít stát možnost prosadit svůj záměr (nikoli za každou cenu a nikoli likvidačně ve vztahu k životnímu prostředí, od toho jsou zákony, které tuto pravomoc omezují). Pokud má o věcech státního zájmu rozhodovat obec, tak ten stát zrušme a žijme každý ve své vesnici a pěstujme brambory a mrkev na zahrádce. Pokud se toužíte vrátit do éry městských států v Německu nebo Itálii, tak fajn, je to Váš názor, který nesdílím a troufám si tvrdit, že nejsem sám. S pozdravem Martin Hájek |
![]() |
I61n48g47. 20V21r16a80t79i96s73l72a66v 25L82u67d34v96í64k 6166852700285odpověď panu MeisneroviMilý pane Meisnere,v prvé řadě Vám děkuji za obohacení mého slovníku o výraz "chuchrati"; předpokládám, že je to synonymum slovesa chrochtati. Možná se Vám to bude zdát podivné, ale zčásti s Vašimi závěry souhlasím. Koncepce by vskutku měla definovat nějaký vstupní rámec a navrhovat variantní řešení vývoje. Sám jsem jich řadu zpracovával i pro renomované poradenské firmy(i když pro jiná témata, nežli jsou suroviny), takže to dobře vím. Uvědomte si však, prosím, že tento dokument je zpracováván pro vládu, jež (jak se obávám) nemá o surovinách ni zbla potuchy. Kolekce čísel tak - dle mého názoru - má v takovém případě své oprávnění. V rámci omezeného rozsahu příspěvku jsem ovšem nezmínil jednu část koncepce, kde jsou vaiantně avizovány předpokládané bilanční trendy zdrojů, importu a spotřeb. To již do koncepce náleží. Nešlo mi o oslavu pohrobků někdejšího Geologického úřadu (či jak se to tenkrát jmenovalo), ani o obnovu institutu národního přírodního bohatství. Opravdu ne. Myslím si, že náš názor na těžbu využitelných nerostů "ať to stojí, co stojí" je společný, a to negativní. Myslím si však také, že by "geologická mapa Česka" měla být co nejdetailnější. To vážně neznamená, že by ložisko mělo být těženo (což může být příklad břidlicového plynu či zlata). Sám správně uvádíte řadu příkladů, kdy těžba poněkud nesplnila nadšená úvodní očekávávní. Mne- na rozdíl od Vás - nejvíce rozhořčila snaha nadřadit rozhodování státu pravomoci krajských a obecních správ. To je unfair.Tento dokument je koncepcí, byť by ony rozsáhlé úvodní "informativní a datové" pasáže slušely spíše příloze. Jo -a k onomu pajánu, jež jest mnou pěn na surovinovou koncepci: jsem příznivcem pozitivních zpráv. Mohu-li něco pochválit, tak to udělám. Maje osobní zkušenosti ze stání správy (byť už je to drahně let), potěší mne cokoliv gramotného, co odsud vzejde. Ale to jen tak na okraj.Přeji Vám hezký den a děkuji za fundovanou reakci, byť se s ní ne vždy ztotožňuji. Váš Ing.Vratislav Ludvík |
![]() |
Martin Hájek1Ad 4)Pane Ludvíku,při vší úctě vůbec nevíte, o čem píšete. Rozdíl mezi ložiskem a dobývacím prostorem je naprosto propastný. Stanovení dobývacího prostoru podle horního zákona není o tom, že někdo někde nedej bože pod městem našel ložisko nějakého nerostu. To je závěr procesu definovaného horním zákonem a je to příprava na konkrétní těžbu. Jestliže se stát rozhodl, že hodlá svůj vyhrazený nerost vytěžit, pak toto rozhodnutí musí být logicky nadřazeno samosprávě. Stejně jako stavba mezinárodního plynovodu, elektrického vedení, dálnice nebo jaderné elektrárny, vytyčení vojenského prostoru nebo jiné obdobné zábory území. Proto ten stát máme, jinak ho zrušme a žijme každý ve své vesnici a pěstujme brambory a mrkev na zahrádce. Pokud se toužíte vrátit do éry městských států v Německu nebo Itálii, tak fajn, je to Váš názor, který nesdílím a troufám si tvrdit, že nejsem sám. S pozdravem Martin Hájek |
![]() |
I33n97g12. 33V87r83a47t27i85s91l29a46v 44L97u92d18v45í85k 6246222250195malé upřesněníMilý pane Heczko, nejprve přijměte omluvu; byl jsem přesvědčen, že dokument je k dispozici na stránkách MPO. Bohužel zatím není. To moje nabádání k pozornému čtení mělo jeden jediný význam: to, co uvádím ve své první odpovědi pro Vás pod bodem 4) je jasný faul, o němž by měli úředníci či zastupitelé na krajské a obecní úrovni plně informováni. Vím, že cesta od návrhu dokumentu k jeho nějakému schválení nebývá krátká, ale myslím si, že by si na to měli přichystat nějakou odpověď. Jo - a k tomu Skautu: já na tom byl stejně, jako Vy. Vše dobré přeje Ing. Vratislav Ludvík |
![]() |
I61n13g65. 14V44r66a24t26i88s42l92a43v 25L48u17d87v27í96k 6416782870805Odpověď panu HeczkoviVážený pane Heczko! Mrzí mne, pokud jste obsahu mého příspěvku nerozuměl. Pokusím se tedy podat jeho obsah v co možná nejzhuštěnější podobě:1) Návrh Surovinové politiky je opravdu dobře zpracovaným dokumentem, a to jak po věcné stránce, tak i formou zpracování. Moje poznámka o tom, že tento fakt je - při obecně nízkém veřejném mínění o kvalitě státních úředníků - mimořádně zdařilý, lze interpretovat jako pochvalu, ne jako odsudek.2) Dokument koncentruje a přehledně uspořádává spoustu statistických dat, a to způsobem, který je i pro mne srozumitelný.3) Můžeme se lišit v otázce potřebnosti detailnějšího geologického průzkumu; já jsem jeho zastáncem. To ovšem automaticky neznamená, že průzkum nutně znamená následnou těžbu.4) Jedinou vážnou výtkou z mé strany nebyl samotný obsah či forma zpracování, ale legislativní návrh povýšit jakýkoliv zjištěný nový dobývací prostor (ložisko) na úroveň územního rozhodnutí. V praxi to znamená, že jakýkoliv úzermní plán, ať již obecní či krajský, bude povinnen zahrnout toto ložisko do svých rozvojových dokumentů se všemi důsledky (stavební uzávěra atd.) Tím by se asi trochu obešla novela Horního zákona, jak si o ní můžete přečíst zde na České pozici v příspěvku Čestmíra Klose.Takže závěrem: návrh Surovinové politiky je dle mého názoru jedním z dokumentů, které se dají číst a z nichž se lze poučit - má-li kdo takovou potřebu. Fakt, že jsem jej k četbě doporučil hlavně úředníkům krajských a obecních zastupitelstev plyne s návrhů, jež jsem popsal výše ve čtvrtém bodě. Stále přece platí skautské "Buď připraven"!, ne?Děkuji za reakci a přeji Vám hezký den. Ing. Vratislav Ludvík |