Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Svědectví černé skříňky: pilot airbusu při pádu ještě zvýšil rychlost

Svět

  11:49aktualizováno  15:12
PAŘÍŽ - Druhý pilot havarovaného airbusu zvyšoval rychlost poté, co stroj navedl směrem k zemi.Uvedli to vyšetřovatelé analyzující druhou černou skříňku. Podle nich to potvrzuje jeho úmysl nechat letoun se 150 lidmi na palubě zřítit.

Francouzský záchranář ohledává úlomky airbusu v horách. foto: Reuters

„První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zrychlilo,“ uvedl v prohlášení francouzský vyšetřovací úřad BEA. 

Andreas Lubitz na archivním snímku.
Památník obětem tragédie Airbusu A320 u francouzské obce Le Vernet, poblíž...

Druhá černá skříňka, která byla objevena v troskách ve čtvrtek, zaznamenává letové parametry, jako je výška letu či rychlost stroje. Krátce po neštěstí 24. března se už našla první černá skříňka. Ta zaznamenává rozhovory mezi piloty, komunikaci s leteckými dispečery a veškeré další zvuky v kabině.

Lubitz zřícení airbusu plánoval. Na webu hledal informace o sebevraždě

Analýza první skříňky ukázala, že pád letounu typu A320 společnosti Germanwings nejspíš způsobil druhý pilot. Nevpustil podle francouzské prokuratury kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo pravděpodobné psychické problémy mladého druhého pilota.

Letoun typu A320 dceřiné společnosti německé Lufthansy vzlétl 24. března dopoledne z Barcelony a mířil do Düsseldorfu. Na palubě byl hlavní pilot, kopilot, čtyři letušky a 144 cestujících, především ze Španělska a Německa. Bylo mezi nimi například i 16 gymnazistů z města Haltern am See a jejich dvě učitelky.

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení všem leteckým přepravcům.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Autoři: ,

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...