Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Švédské poklady aneb když se mladí designéři zaměří na kabinet

Design

  6:00
Jeden z archetypů interiérového designu se stal pro řadu mladých švédských tvůrců příležitostí, jak pracovat se zapomenutými řemesly, historií užitého umění a především současnou interpretací materiálů a symbolů ve zcela nové, experimentální podobě.

Kolekce Snickeriet foto: Archiv designérů

Kabinet či skříňka jsou v podstatě archetypem a symbolem nábytkového designu, objektem, který ukrývá a střeží osobní poklady a symbolicky se stává archivem našich zážitků a vědomostí. Právě typologie kabinetu se stala signifikantní pro řadu současných designérů, kteří často využívají jeho symbolu a formy pro ztvárnění vlastních výtvarných intencí.

Konstrukce tohoto kusu nábytku souvisí též s počátkem uměleckého užitého řemesla obecně. Kabinet byl totiž v minulých stoletích mnohokrát zpracováván mistry truhláři do zcela nečekaných, řemeslně i výtvarně invenčních objektů, se skrytými přihrádkami nebo speciálními otevíracími mechanismy a dalšími konstrukčně překvapivými prvky.

Precizní ruční práce a současná interpretace symbolu nábytkového designu se spojily i v několika unikátních mistrovských dílech mladých švédských tvůrců. V jejich podání se skříně stávají plnokrevnými sochařskými interiérovými artefakty.

Skvělá práce s historií

S typologií kabinetu již několik let pracuje i dívčí duo Folkform ze Stockholmu. Po svých experimentech s dřevotřískou, do které designérky Anna Holmquistová a Chadra Ahlsellová pouze tlakem zalisovávaly vypreparované motýly nebo sušené květiny, čímž docílily unikátních reliéfních přírodních dekorativních motivů, zůstávají u motivu kabinetu i ve svých dalších projektech. Nedávno vytvořily kolekci podobně ztepile tvarovaných skříněk pro stockholmskou interiérovou legendu společnost Svenkt Tenn, kterou před druhou světovou válkou založil dekoratér a architekt Josef Frank.

Značka poskytla designérkám původní dřevěné masonitové desky z třicátých a padesátých let, které nalezla ve svém archivu, aby je použily ve zcela novém kontextu. Autorky pak vytvořily kolekci kubických kabinetů, jejichž dvířka pokryly různě barevnými masonitovými deskami v podobě abstraktních koloristických koláží. Vznikly tak jednokusové unikátní objekty, v jejichž formě i významu se spojuje historie s novým konceptuálně poetickým přístupem kmateriálu a jeho použití.

Netradiční ztvárnění

Navázat na tradiční vysoké nábytkářské řemeslo skandinávských mistrů se podařilo i nové značce Snickeriet, která minulý rok představila svou debutovou kolekci, sestávající pouze ze čtyř interiérových objektů. Dva mladí mistři truhláři – Gunnar Dahl a Karolina Stenfeltová – a dva designéři – Karl-Johan Hjerling a Karin Wallenbecková – sklidili se svou minimalistickou nábytkovou sérií nečekaný úspěch. Téměř dokonalé zpracování jejich objektů jim přineslo značnou mezinárodní pozornost.

Kupříkladu kabinet Havet je užitnou sochou i taktilním reliéfním mistrovským dílem. Černá dvířka, vyrobená z měkkého borovicového dřeva, jsou totiž zpracována ručnímdlátem do podoby kompaktního a vizuálně působivého reliéfního povrchu, připomínajícího krajinu nebo vlny rozbouřeného moře. Tradiční význam kabinetu jako skrýše zase zcela popírá jejich kabinet Frank, který sestává z transparentního boxu vyrobeného z plexiskla. Skříň se stává téměř neviditelnou a splývá s okolním prostředím. Pouze subtilní dřevěná konstrukce a mosazné detaily (včetně zamykání) graficky vymezují objekt a demonstrují za svým průhledným korpusem klasickou formu kabinetu. Inspirace módou Skříň jako intimní interiérový objekt pro změnu oslavuje poslední projekt mladého designéra Mathieua Gustafssona. Ten v něm spojuje nábytkovou typologii s inspirací ze světa módních doplňků, konkrétně s klasickým tvaroslovím dámské kabelky.

Jeho série různě vysokých kabinetů Grand, kterou tvoří vzdušné polotransparentní objemy, sestavené z různě velikých obdélníků vypletených rákosem, jsou přímo inspirovány materiály a výrobními technikami běžně používanými pro výrobu kabelek a zavazadel.

Čistě bílá skříňka Grand Lock se kabelkami inspirovala trochu odlišným způsobem, tentokrát použitím jednoho z jejich charakteristických detailů. Uzavírací patentek, tvořený dvěma navzájem se zaklapujícími kovovými kuličkami, který je u kabelek velmi častý, designér naddimenzoval a využil ho k praktickému a zároveň dekorativnímu uzavírání dvířek skříňky.

Není divu, že za svou kolekci získal jednu z výročních cen prestižního britského magazínu Wallpaper Design Awards 2014.

Autoři: