Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Švejkovo školní putování

Česko

Před pětadvaceti lety se zrodil sen Václava Postráneckého inscenovat v divadle slavný román Jaroslava Haška; letos v listopadu dozrál tento nápad pod názvem Švejk v pražském Divadle Hybernia ve „veselohru se zpěvy“. Tohle žánrové pojmenování je pro tvar této inscenace příliš skromné, neboť Postránecký jako autor scénáře a především jako režisér vybudoval mnohovrstevnatou stavbu skládající se z řady součástí: hudebních, zpěvních a tanečních čísel (hudba Kája Mařík, hraje Šlapeto, texty Václav Postránecký; choreografie Kristina Bastienová), filmových sekvencí (zejména záběrů z první světové války) a dalších projekcí (Jaroslav Voborný), světelného tvarování prostoru a samozřejmě scénografie a kostýmů (Šimon Caban a Roman Šolc).

Vznikla tak scénická struktura, která by mohla být východiskem pro divadelní interpretaci Haškova románu. Jenže tato struktura obaluje tu veselohru se zpěvy jen zvenčí. Hlavní princip inscenace řadí za sebou přímočaře situace literární epické předlohy na bázi realistických drobnokresebných výjevů. A v této poloze se pohybuje i herectví, které nemohou povýšit ani pokusy o karikaturní nadsázku. Haškovy postavy ovšem nejsou figurky a nedají se hrát konvenčními charakterotvornými prostředky. Jsou demonstrací postojů, což na místě prvém platí o postavě hlavní.

Nezbývá místo pro Haškův jazyk Martin Sobotka je pravda mladší, než obvykle představitelé Švejka bývají, ale jinak dodržuje vším tradiční charakterotvornou rovinu. Švejk však není charakter ani typ, je to velkolepá smyšlená umělecká a umělá konstrukce, o níž se dovídáme jen skrze jeho chování a jednání. V tomto činoherním kontextu žánrového realismu nezbývá pak ani místo pro jazyk Haškova románu. Jen když Pavel Landovský jako feldkurát Ibl říká pitomě dojemnou historku o Radeckém a jeho praporečníku, se tato kvalita připomene a osobitost hercova výkonu paroduje nejen neskonalou nesmyslnost oficiálních, válečného ducha povznášejících historek, ale i jejich praktické využívání.

Jak učinit slovo tělem Hašek napsal výsostné epické dílo, jehož situace i dialogy rozhodně ani stínem nejsou určeny ke scénování. Učinit slovo této literatury divadelním tělem je úkol téměř nadlidský. A tak stále více a více vystupují v představení do popředí rysy, které především seznamují nepříliš poučeného diváka s Haškovým románem, poučenému potom připomínají známé skutečnosti.

Postránecký chápe Haškovo dílo jako „otčenáš nebo státní hymnu“, s úctou a pokorou přisouvá na jeviště základní informace, které pokládá pro toto seznámení a připomenutí za potřebné. Proto čte sám ještě některé části románu, aby navodil další souvislosti a případně vyložil výstupy, jež byly odehrány.

Je to takové literární vyprávění ilustrované divadlem. Na závěr tato tendence vyvrcholí informací o tom, kdy si Hašek poprvé poznamenal nápad na postavu Švejka. Tuto poznámku uchovala Haškova žena a romanopiscův rukopis je i promítnut; z této názorné didaxe by jistě měl Komenský radost.

To ovšem platí ve školním divadle. Jinak je tato naučná tendence divadelně nezajímavou, nepřitažlivou. Bylo by nespravedlivé nepřiznat, že ta struktura inscenace je provedena přesně, uspořádaně, dynamicky. Díky ní se podařilo zařadit Haškova Švejka do dobového kontextu a ve scénografické složce, která inscenaci dominuje, se občas povede Šimonu Cabanovi vykouzlit nejen nečekanou atmosféru, ale nabídnout i trochu obraznosti. Ale to nemůže realizovat a rozvinout divadelnost představení. A už vůbec ne alespoň nějak otevřít jevištěm dnešní pohled na románovou předlohu, která ve jménu elementárních hodnot přítomnosti rozmetala všechny ideologické předsudky a pro jejíž ústřední postavu je tahaný mariáš vážnější věc než celá vojna. Zbývá věřit a doufat, že pro ty, kdo se s Haškovým Švejkem nepotkali, bude toto putování naučnou divadelní stezkou podnětem k tomu, aby tak učinili.

HODNOCENÍ LN

**

Švejk

Autor scénáře, režie a textů

písní: Václav Postránecký

Dramaturg: Radan Dolejš

Hudba: Kája Mařík

Scénograf: Šimon Caban

Výtvarník kostýmů: Roman Šulc

Choreografie: Kristina

Bastienová

Divadlo Hybernia, premiéra

6. listopadu 2008

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...