Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Co všechno ví Facebook o svých uživatelích? Přečtěte si 98 tajemství, která už nemáte

Svět

  7:00
WASHINGTON/PRAHA - Že sociální síť Facebook sbírá informace o svých uživatelích, je veřejně známé. Skoro každému se stalo, že na své zdi objevil reklamu, která jako by mu četla myšlenky. Tak jako Facebook ví, co zrovna „potřebujete“, ví i to, že se divíte, jak to dělá. Firma prozradila sadu 98 základních kritérií, podle nichž se reklamy řídí. Řeší například, jestli máte vztah na dálku, nebo jak často kupujete alkohol.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg. foto: Robert GalbraithReuters

„Chceme, aby reklamy, které lidé vidí na Facebooku, byly zajímavé, přínosné a relevantní,“ vysvětlila poodhalení vnitřních procesů mluvčí sociální sítě americkému listu Washington Post. Proto na podzim spustil Facebook portál, který má za úkol obecně vysvětlit jeho postup s reklamními příspěvky. Spolu s tím nabídl téměř stovku základních informací, které Facebook shromažďuje.

Facebook, Twitter a další se spojí v boji proti šíření materiálů teroristů

Způsoby, kterými tak sociální síť Marka Zuckerberga získává informace o uživatelích, jsou celkem čtyři. Sleduje aktivitu uživatele přímo na Facebooku, jaké stránky sleduje a na jaké reklamy klikne. Kromě toho má informace o používaném přístroji, tedy například značku telefonu nebo typ připojení k internetu. Důležitá je i poloha uživatele.

To vše patří k těm známějším věcem. Jenže kromě toho ví například i to, jaké další webové stránky uživatel navštěvuje v době, kdy je zároveň připojen k Facebooku. Dokonce, i když se člověk odhlásí, Facebook stále sbírá data o jeho prohlížení. Sociální síť je upozorněna pokaždé, když uživatel načte stránku, která obsahuje možnost „lajknout“ nebo sdílet.

Protože byla síť Marka Zuckerberga za rozsah sledování svých uživatelů dlouho kritizována, rozhodl se její zakladatel trochu zvolnit. Facebook chystá velké změny v tom, jaké informace bude o svých uživatelích shromažďovat. Co konkrétně se bude měnit, však Zuckerberg nepopsal.

Dary charitě i herní konzole

Pro Facebook je cenná spousta věcí. Od základních, jako jsou věk, pohlaví apod., až po některé konkrétní osobní události v životě uživatele, svatby, zasnoubení, nové vztahy či stěhování. Kromě toho ale vnímá i taková specifika, jako jakým typem matky uživatelky jsou (31.) - čislo v závorce odkazuje na seznam sbíraných informací na konci textu.

Celým oddílem informací jsou například pracovní detaily uživatelů. Zajímá jej zaměstnavatel (33.), odvětví (34.), pracovní pozice (35.), pracovní prostředí (36.). Podrobně má zmapované i jejich zájmy obecně (37.) a zvláštní důraz dává na informace týkající se jejich vztahu k motocyklům nebo automobilům.

Silicon Valley, Mark Zuckerberg a sociální stát.
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg na konferenci v Peru v listopadu 2016.

Facebook zajímají i takové věci jako jsou dary uživatelů charitám (50.), jejich operační systém (51.) nebo herní návyky – hrají uživatelé hry v prohlížečích (52.), vlastní herní konzoli (53.)?

Širší kategorií informací jsou věci související s používáním samotných facebookových služeb, internetových technologií jako takových i jejich finanční návyky.

Uvedená stovka vlastními silami zjišťovaných informací je však pouhý zlomek. Facebook krom toho nabízí marketingovým firmám i data získaná společnostmi jako jsou Experian, Acxiom nebo Epsilon. Ty celé roky získávají data z vládních a veřejných zdrojů, zákaznických soutěží, průzkumů i soukromých zdrojů. Tam lze zařadit například předplatné různých periodik. Z takových údajů se podle Washington Post dá zjistit, jestli je uživatel investor nebo třeba jestli kupuje biopotraviny pro své děti.

Reklamní gigant

V kombinaci s interními informacemi Facebooku z toho vychází komplexní zjištění o chování člověka nejen na internetu, ale i v reálném životě. Díky tomu se Zuckerbergova síť stala reklamním gigantem. Jen za poslední čtvrtletí roku 2016 vydělal Facebook přes 8,6 miliardy dolarů (přes 220 miliard korun) na reklamách, což meziročně činilo nárůst o 80 procent.

Zisk i příjmy Facebooku prudce rostly. Pomohly mu smartphony i video

„Jako konzument a marketingový specialista v jednom si myslím, že schopnosti Facebooku zlepšují internetový marketing po všech stránkách,“ řekl Washingtonu Post marketingový specialista Kane Jamison. Dodal, že věci, které člověk vidí na své zdi, jsou mu ve většině případů opravdu užitečné.

Spousta počítačových specialistů ale činnost Facebooku vidí spíše jako „nejinvazivnější marketingovou strategii na světě“, jak ji označil Peter Eckersley z Electronic Frontier Foundation. Podobné věci jako Facebook podle něj dělají i další firmy, nikdo však nepropojuje všechny taktiky dohromady a nenarušuje tolik soukromí lidí.

„Byznysový model Facebooku je získat co nejvíce dat o svých uživatelích. Pokud jej používáte, důvěřujete společnosti, která sbírá informace o všem, co děláte. Lidé mají dobrý důvod být znepokojeni,“ řekl Eckersley.

Jeho hlavním problémem je, že většina konzumentů o tom, že je do takové míry sledována, netuší. Neví proto ani, do jaké míry se mohou praktikám Facebooku vyhnout. Přitom Zuckerbergova síť umožňuje do velké míry skrýt svoje aktivity. Se základními čtyřmi typy sledování však udělat nic nemohou. Jediným spolehlivým řešením proto je nepoužívat sociální síť vůbec.

98 VĚCÍ, KTERÉ FACEBOOK ZAJÍMAJÍ

  1. Bydliště
  2. Věk
  3. Věková skupina
  4. Pohlaví
  5. Jazyk
  6. Úroveň vzdělání
  7. Obor studia
  8. Škola
  9. Etnická příslušnost
  10. Příjem
  11. Vlastnictví nemovitosti
  12. Hodnota nemovitosti
  13. Velikost pozemku
  14. Plocha domácnosti
  15. Rok, kdy byla nemovitost postavena
  16. Kdo všechno v domácnosti žije
  17. Výročí v následujících 30 dnech
  18. Výročí v životě facebookových přátel uživatele
  19. Poloha mimo rodné město či rodinu
  20. Vztah na dálku
  21. Nový vztah
  22. Nová práce
  23. Čerstvé zasnoubení
  24. Svatba
  25. Nedávné stěhování
  26. Blížící se narozeniny
  27. Očekávání dítěte
  28. Nastávající rodič
  29. Zájem o politiku a angažovanost
  30. Preference určité politické strany
  31. Jakým typem matky uživatelky jsou
  32. Osobní stav uživatele, tedy je-li zadaný nebo svobodný
  33. Zaměstnavatel
  34. Pracovní odvětví
  35. Pracovní pozice
  36. Pracovní prostředí
  37. Osobní zájmy
  38. Vlastnictví motocyklu
  39. Plánovaná koupě auta, jakého typu a kdy
  40. Koupě nějakých automobilových součástek nebo příslušenství
  41. Bude uživatel v dohledné době potřebovat služby autoservisu
  42. Značka a typ auta, které uživatel vlastní
  43. Kdy si auto koupil
  44. Stáří auta
  45. Kolik je ochoten uživatel za nové auto utratit
  46. Kde si pravděpodobně koupí další auto
  47. Je uživatel malý živnostník
  48. Kolik má zaměstnanců firma, kde uživatel pracuje
  49. Pracuje uživatel v managementu na některé výkonné pozici
  50. Dary charitám
  51. Operační systém
  52. Internetový prohlížeč
  53. Hraníher v prohlížečích
  54. Používáníherních konzolí
  55. Zakládání událostí na Facebooku
  56. Placení přes Facebook
  57. Placení přes Facebook častěji než je průměr
  58. Zakládání speciálních facebookových skupin
  59. Nahrávání fotek na sociální síť
  60. E-mailová služba uživatele
  61. Věk, kdy začal používat internet
  62. Banka uživatele
  63. Investuje uživatel
  64. Počet kreditních karet
  65. Používá je aktivně
  66. Typ kreditních karet
  67. Zůstatek na kreditních kartách
  68. Použití debetních karet
  69. Žije uživatel v cizí zemi
  70. Poslouchá uživatel rádio
  71. Co sleduje v televizi
  72. Jaká přenosná zařízení používá
  73. Typ internetového připojení
  74. Nedávná koupě chytrého telefonu nebo tabletu
  75. Připojení k internetu přes chytrý telefon nebo tablet
  76. Použití dárkových poukazů nebo stravenek
  77. Typ oblečení, který sledovanou domácnost zajímá
  78. Roční období, kdy domácnost nejvíce nakupuje
  79. Zájem o nákup alkoholických nápojů
  80. Nakupování potravin (a jakého typu)
  81. Zájem o nákup kosmetiky
  82. Nakupování léků proti alergiím nebo některým nemocem
  83. Nakupování příslušenství do domácnosti
  84. Nakupování věcí pro děti a domácí mazlíčky a typ domácích mazlíčků
  85. Jak moc domácnost nakupuje
  86. Nakupování přes internet
  87. Preferovaný typ restaurací
  88. Preferovaný typ obchodů
  89. Zájem o internetové nabídky společností zaměřených na pojištění automobilů, úvěry nebo prodej satelitních televizí
  90. Délka bydlení v domě
  91. Chystá se uživatel stěhovat
  92. Zájem o olympiádu, fotbal, kriket nebo třeba svátek muslimů Ramadán
  93. Frekvence a typ cestování(pracovně nebo ve volném čase)
  94. Dojíždění do práce
  95. Typ dovolené, který uživatele zajímá nejvíce
  96. Aktuální cesta
  97. Nedávné použití cestovní aplikace
  98. Vlastnictví chaty v chatové kolonii
Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...