„Chceme, aby reklamy, které lidé vidí na Facebooku, byly zajímavé, přínosné a relevantní,“ vysvětlila poodhalení vnitřních procesů mluvčí sociální sítě americkému listu Washington Post. Proto na podzim spustil Facebook portál, který má za úkol obecně vysvětlit jeho postup s reklamními příspěvky. Spolu s tím nabídl téměř stovku základních informací, které Facebook shromažďuje.
Facebook, Twitter a další se spojí v boji proti šíření materiálů teroristů |
Způsoby, kterými tak sociální síť Marka Zuckerberga získává informace o uživatelích, jsou celkem čtyři. Sleduje aktivitu uživatele přímo na Facebooku, jaké stránky sleduje a na jaké reklamy klikne. Kromě toho má informace o používaném přístroji, tedy například značku telefonu nebo typ připojení k internetu. Důležitá je i poloha uživatele.
To vše patří k těm známějším věcem. Jenže kromě toho ví například i to, jaké další webové stránky uživatel navštěvuje v době, kdy je zároveň připojen k Facebooku. Dokonce, i když se člověk odhlásí, Facebook stále sbírá data o jeho prohlížení. Sociální síť je upozorněna pokaždé, když uživatel načte stránku, která obsahuje možnost „lajknout“ nebo sdílet.
Protože byla síť Marka Zuckerberga za rozsah sledování svých uživatelů dlouho kritizována, rozhodl se její zakladatel trochu zvolnit. Facebook chystá velké změny v tom, jaké informace bude o svých uživatelích shromažďovat. Co konkrétně se bude měnit, však Zuckerberg nepopsal.
Dary charitě i herní konzole
Pro Facebook je cenná spousta věcí. Od základních, jako jsou věk, pohlaví apod., až po některé konkrétní osobní události v životě uživatele, svatby, zasnoubení, nové vztahy či stěhování. Kromě toho ale vnímá i taková specifika, jako jakým typem matky uživatelky jsou (31.) - čislo v závorce odkazuje na seznam sbíraných informací na konci textu.
Celým oddílem informací jsou například pracovní detaily uživatelů. Zajímá jej zaměstnavatel (33.), odvětví (34.), pracovní pozice (35.), pracovní prostředí (36.). Podrobně má zmapované i jejich zájmy obecně (37.) a zvláštní důraz dává na informace týkající se jejich vztahu k motocyklům nebo automobilům.
Facebook zajímají i takové věci jako jsou dary uživatelů charitám (50.), jejich operační systém (51.) nebo herní návyky – hrají uživatelé hry v prohlížečích (52.), vlastní herní konzoli (53.)?
Širší kategorií informací jsou věci související s používáním samotných facebookových služeb, internetových technologií jako takových i jejich finanční návyky.
Uvedená stovka vlastními silami zjišťovaných informací je však pouhý zlomek. Facebook krom toho nabízí marketingovým firmám i data získaná společnostmi jako jsou Experian, Acxiom nebo Epsilon. Ty celé roky získávají data z vládních a veřejných zdrojů, zákaznických soutěží, průzkumů i soukromých zdrojů. Tam lze zařadit například předplatné různých periodik. Z takových údajů se podle Washington Post dá zjistit, jestli je uživatel investor nebo třeba jestli kupuje biopotraviny pro své děti.
Reklamní gigant
V kombinaci s interními informacemi Facebooku z toho vychází komplexní zjištění o chování člověka nejen na internetu, ale i v reálném životě. Díky tomu se Zuckerbergova síť stala reklamním gigantem. Jen za poslední čtvrtletí roku 2016 vydělal Facebook přes 8,6 miliardy dolarů (přes 220 miliard korun) na reklamách, což meziročně činilo nárůst o 80 procent.
Zisk i příjmy Facebooku prudce rostly. Pomohly mu smartphony i video |
„Jako konzument a marketingový specialista v jednom si myslím, že schopnosti Facebooku zlepšují internetový marketing po všech stránkách,“ řekl Washingtonu Post marketingový specialista Kane Jamison. Dodal, že věci, které člověk vidí na své zdi, jsou mu ve většině případů opravdu užitečné.
Spousta počítačových specialistů ale činnost Facebooku vidí spíše jako „nejinvazivnější marketingovou strategii na světě“, jak ji označil Peter Eckersley z Electronic Frontier Foundation. Podobné věci jako Facebook podle něj dělají i další firmy, nikdo však nepropojuje všechny taktiky dohromady a nenarušuje tolik soukromí lidí.
„Byznysový model Facebooku je získat co nejvíce dat o svých uživatelích. Pokud jej používáte, důvěřujete společnosti, která sbírá informace o všem, co děláte. Lidé mají dobrý důvod být znepokojeni,“ řekl Eckersley.
Jeho hlavním problémem je, že většina konzumentů o tom, že je do takové míry sledována, netuší. Neví proto ani, do jaké míry se mohou praktikám Facebooku vyhnout. Přitom Zuckerbergova síť umožňuje do velké míry skrýt svoje aktivity. Se základními čtyřmi typy sledování však udělat nic nemohou. Jediným spolehlivým řešením proto je nepoužívat sociální síť vůbec.
98 VĚCÍ, KTERÉ FACEBOOK ZAJÍMAJÍ
|