Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Agentura Amak - hlásná trouba Islámského státu a nástroj džihádu jen pro pozvané

Svět

  6:00aktualizováno  9:50
MOSUL/PRAHA - Když se před pár lety k teroristickým útokům hlásila al-Káida, posílala audionahrávky Usámy bin Ládina médiím prostřednictvím svých kurýrů. Islámský stát na to jde mnohem profesionálněji – využívá mobilní aplikace, vydává internetový magazín a své vzkazy šíří hned ve čtyřech jazycích. V poslední době ale samozvaný chalífát nejvíce sází na agenturu Amak.

V srdci džihádu. Německý novinář Jürgen Todenhöfer (vpravo) měl možnost v roce 2014 navštívit území zločineckého chalífátu. Svůj 10denní pobyt v samozvaném Islámském státu si domlouval přes jeho mediální sekci. foto: Jürgen Todenhöfer

Teroristé zavraždili kněze, jenž ‚obětoval život druhým‘. Donutili ho pokleknout

Amak se od útoku v kalifornském San Bernardinu stala hlavním kanálem, kterým IS oznamuje odpovědnost za útoky. Jejím prostřednictvím se IS přihlásil i k masakru ve francouzském Nice nebo k úterní vraždě kněze Jacquese Hamela.

Poprvé se agentura Amak objevila podle SITE, americké skupiny monitorující džihád, na sklonku roku 2014, kdy přinášela brutální snímky z bojů o kurdské město Kobani. Několikaměsíční bitvu nakonec vyhráli kurdští bojovníci. „Taktikou je držet se maximálně reality. Když prohrávají, vyjadřují se jen vzácně, nedávají ale klamné informace, aby si udrželi důvěru v očích odběratelů,“ říká o agentuře Amak Wassim Nasr, novinář z televize France 24, jenž se specializuje na IS.

Jiná slova, stejný cíl

Na rozdíl od jiných džihádistických médií, jako je magazín Dábiq, volí agentura Amak i jiné výrazy: nemluví tak o „vojácích chalífátu“, ale o „bojovnících Islámského státu“, při popisu obětí teroristických útoků pak nepoužívá označení „křižáci“ či „nevěřící“, ale mluví o „cizích občanech“ či „mrtvých“.

„Evidentně to není tisková agentura v tradičním smyslu, ale dělá vše pro to, aby tak vypadala. Je nástrojem propagandy Islámského státu,“ napsal o Amaku americký novinář známý z aféry Watergate Bob Woodward.

Ředitelka SITE Rita Katzová zase upozorňuje, že se Amak snaží chovat jako státní médium – džihádisté na svůj zločinný chalífát nahlížejí jako na stát a každý stát prý potřebuje mít svá vlastní média.

Šíiští bojovníci na místech dobytých od Islámského státu.
Abú Muhammad Adnání.

Technicky využívá Amak šifrovanou mobilní aplikaci, k níž mají přístup jen pozvaní. Své krátké zprávy vydává v arabštině, angličtině, francouzštině a ruštině. Stejně jako zavedené tiskové agentury i Amak vydává svá sdělení pod označením „breaking news“ (mimořádné zpravodajství) nebo „exkluzivně“. Své „reportéry“ také vysílá do hlavních bitev. Poté, co IS dobyl syrskou Palmýru, přicházely první záznamy z města právě od kameramana Amaku.

Frustrované Romy láká džihád. Šíří se Islámský stát v bulharských ghettech?

Vedení IS přitom veškeré zprávy pečlivě kontroluje, a aby svá média zastřešilo, založilo si vloni dokonce mediální koordinační centrum, které dostává rozkazy přímo od abú Bakra Bagdádího. Oficiálním mluvčím hnutí je pak Muhammad Adnání, který stojí v čele džihádistické propagandy.

Britský džihádista musel se svými články přestat

Příklad, jak moc chtějí mít vůdci IS svá média pod kontrolou, uvedl v zimě deník New York Times. Když začal v lednu britský džihádista Omar Hussain vydávat sérii článků o životě v Islámském státu, dostal od mediální komise rychle příkaz, aby s tím skončil, jinak pocítí následky.

Agentura Amak je sice v poslední době slyšet nejvíce, džihádisté ale mají i další média, jako je oficiální rozhlasová stanice al-Bayan, měsíční internetový magazín Dábiq nebo celá řada malých produkčních společností na výrobu propagandistických videí– například těch, na nichž islamisté popravují zajatce. Videa jsou obvykle profesionálně zpracovaná, ty z bojišť připomínají až trailery hollywoodských filmů.

Francouzská média proti propagandě džihádistů:

  • Francouzský deník Le Mondenebude zveřejňovat propagandistické dokumenty ani přiznání k atentátům, které vydává Islámský stát. Od útoku v Nice nezveřejňuje fotografie atentátníků, aby zabránil jejich posmrtnému oslavování. O dalších opatřeních, která mají zabránit zviditelňování teroristů, deník uvažuje. V komentáři k úternímu útoku na kostel u Rouenu to napsal šéfredaktor listu Jérôme Fenoglio.
  • Fenoglio se věnuje tématu nenávisti, jejíž rozpoutání je podle něj hlavním cílem teroristických akcí, a zamýšlí se také nad odpovědností médií a sociálních sítí, jimiž se kromě ověřených informací šíří povídačky a spiklenecké teorie.
  • "Musíme použít všechny prostředky našeho moderního světa, chceme-li porazit strategii nenávisti, chceme-li zvítězit, aniž bychom se zřekli sami sebe. Dlužíme to všem obětem zločinecké organizace Islámský stát. Od 26. července také památce kněze Jacquesa Hamela, zavražděného v jeho kostele," napsal Fenoglio.
  • K podobnému kroku jako LeMondese odhodlala redakce televize BFMTV a deníku La Croix. "Až do nového rozhodnutí nebudeme zveřejňovat fotografie teroristů. Zvažovali jsme tento krok nějakou dobu a rozhodnutí jsem urychlili po útoku v Nice, po množících se útocích," sdělil ředitel stanice BFMTV Hervé Béroud. Řekl také, že fotografie má symbolický význam a jejím zveřejněním se dostávají na tutéž úroveň oběti i útočníci. Stanice ale bude nadále zveřejňovat jména atentátníků.
  • Šéfredaktor listu La Croix François Ernenwein řekl, že list bude zveřejňovat jen křestní jména a iniciálu příjmení atentátníků. Stanice Europe 1 nebude napříště atentátníky ve svých relacích jmenovat.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!