Teroristé zavraždili kněze, jenž ‚obětoval život druhým‘. Donutili ho pokleknout |
Amak se od útoku v kalifornském San Bernardinu stala hlavním kanálem, kterým IS oznamuje odpovědnost za útoky. Jejím prostřednictvím se IS přihlásil i k masakru ve francouzském Nice nebo k úterní vraždě kněze Jacquese Hamela.
Poprvé se agentura Amak objevila podle SITE, americké skupiny monitorující džihád, na sklonku roku 2014, kdy přinášela brutální snímky z bojů o kurdské město Kobani. Několikaměsíční bitvu nakonec vyhráli kurdští bojovníci. „Taktikou je držet se maximálně reality. Když prohrávají, vyjadřují se jen vzácně, nedávají ale klamné informace, aby si udrželi důvěru v očích odběratelů,“ říká o agentuře Amak Wassim Nasr, novinář z televize France 24, jenž se specializuje na IS.
Jiná slova, stejný cíl
Na rozdíl od jiných džihádistických médií, jako je magazín Dábiq, volí agentura Amak i jiné výrazy: nemluví tak o „vojácích chalífátu“, ale o „bojovnících Islámského státu“, při popisu obětí teroristických útoků pak nepoužívá označení „křižáci“ či „nevěřící“, ale mluví o „cizích občanech“ či „mrtvých“.
„Evidentně to není tisková agentura v tradičním smyslu, ale dělá vše pro to, aby tak vypadala. Je nástrojem propagandy Islámského státu,“ napsal o Amaku americký novinář známý z aféry Watergate Bob Woodward.
Ředitelka SITE Rita Katzová zase upozorňuje, že se Amak snaží chovat jako státní médium – džihádisté na svůj zločinný chalífát nahlížejí jako na stát a každý stát prý potřebuje mít svá vlastní média.
Technicky využívá Amak šifrovanou mobilní aplikaci, k níž mají přístup jen pozvaní. Své krátké zprávy vydává v arabštině, angličtině, francouzštině a ruštině. Stejně jako zavedené tiskové agentury i Amak vydává svá sdělení pod označením „breaking news“ (mimořádné zpravodajství) nebo „exkluzivně“. Své „reportéry“ také vysílá do hlavních bitev. Poté, co IS dobyl syrskou Palmýru, přicházely první záznamy z města právě od kameramana Amaku.
Frustrované Romy láká džihád. Šíří se Islámský stát v bulharských ghettech? |
Vedení IS přitom veškeré zprávy pečlivě kontroluje, a aby svá média zastřešilo, založilo si vloni dokonce mediální koordinační centrum, které dostává rozkazy přímo od abú Bakra Bagdádího. Oficiálním mluvčím hnutí je pak Muhammad Adnání, který stojí v čele džihádistické propagandy.
Britský džihádista musel se svými články přestat
Příklad, jak moc chtějí mít vůdci IS svá média pod kontrolou, uvedl v zimě deník New York Times. Když začal v lednu britský džihádista Omar Hussain vydávat sérii článků o životě v Islámském státu, dostal od mediální komise rychle příkaz, aby s tím skončil, jinak pocítí následky.
Agentura Amak je sice v poslední době slyšet nejvíce, džihádisté ale mají i další média, jako je oficiální rozhlasová stanice al-Bayan, měsíční internetový magazín Dábiq nebo celá řada malých produkčních společností na výrobu propagandistických videí– například těch, na nichž islamisté popravují zajatce. Videa jsou obvykle profesionálně zpracovaná, ty z bojišť připomínají až trailery hollywoodských filmů.
Francouzská média proti propagandě džihádistů:
|