Vrak lodi byl po zastávce v Grónsku tažen přes sever Atlantického oceánu na člunu. V pondělí ráno dorazila Maud do přístavu Bergen v Norsku.
„Cesta byla dlouhá, ale vše proběhlo v pořádku,“ uvedl pro agenturu AFP Jan Wanggaard, manažer celého projektu na dopravení Amundsenovi lodi zpět do norských vod. Díky financování projektu trojicí norských podnikatelů bude loď vystavena ve městě Asker na jihovýchodě země nedaleko Osla. Právě odtamtud v roce 1917 loď vyplula na svou expediční cestu.
Arctic explorer Roald Amundsen's ship raised to surface, ahead of its trip home to Norway https://t.co/eCS5dmEUVh #shipwrecks #archaeology pic.twitter.com/f0TBwqRPv7
— Sarah Ward (@SarahWardAU) 22. října 2016
„Roald Amundsen je pro Norsko stále důležitou historickou osobou,“ uvedl Wanggaard o muži, který jako první dosáhl jižního pólu. Amundsen chtěl na Maud studovat Severní ledový oceán tak, že se nechá nést na ledu kolem severního pólu.
V roce 1906 se Amundsen stal prvním Evropanem, který projel severní cestou, když hledal rychlejší cestu z Evropy do Asie. Následně touto cestou projel i s Maud v letech 1918-1920 a ačkoliv cesta přinesla řadu vědeckých poznatků, nemohl se Amundsen s lodí dostat dost daleko, aby zahájil polární expedici.
„Chtěli jsme popsat celou expedici norskému obyvatelstvu,“ vysvětlil Wanggaard. Loď byla pojmenována po norské královně Maud. Loď byla v roce 1925 prodána Hudsonské pobřežní společnosti a překřtěna na Baymaud poté, co byl Amundsen donucen vyhlásit bankrot.
Plavidlo následně sloužilo jako plovoucí jatka, nebo jako první radiostanice. V roce 1930 se potopila nedaleko města Cambridge Bay na severozápadě Kanady. V roce 1990 její vrak koupila norská společnost Asker za pouhý jeden dolar. Místní obyvatelé proti vyzvednutí a odvezení Maud protestovali, ale správa kanadských kulturních památek nakonec v roce 2012 rozhodla, že loď může být odvezena.