Letos v únoru vyhlásili příbuzní posádky sbírku, aby mohli najmout americkou firmu a pokračovat v pátrání. Argentinská vláda již předtím slíbila odměnu pět milionů dolarů (více než 100 milionů korun) za nalezení vraku ponorky.
V době vyslání poslední zprávy z ponorky velitel hlásil, že mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím a způsobila zkrat a požár baterií.
„Mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím č. 3, způsobila zkrat a požár těchto baterií, které jsou vyřazeny z provozu. Momentálně jsme ponořeni s odděleným okruhem. Žádné zprávy o personálu, budu vás informovat,“ hlásil tenkrát radiovou komunikací velitel ponorky na základnu.
Velitel ale zároveň řekl, že ponorka pokračuje ponořena v plavbě s odděleným okruhem. Pak ztratil se základnou kontakt. Po ponorce během měsíců pátraly dvě desítky lodí, několik letadel a více než 4000 lidí. Týmy více než desítky zemí, včetně USA a Ruska, byly vybaveny nejmodernější technikou.
Sloužila Argentině od roku 1985
Šestašedesát metrů dlouhou a sedm metrů širokou ponorku San Juan vyrobili v roce 1983 v Německu, byla z třídy TR-1700 dieselelektrických útočných ponorek. Poháněna byla čtyřmi dieselovými motory, čtyřmi generátory a jedním elektromotorem.
Šlo sice o útočnou ponorku vojenského námořnictva, která měla i tubusy pro torpéda, bitevní akce se ale nikdy neúčastnila. Mluvčí armády loni uvedl, že ponorka neměla na palubě torpéda.
Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985, tedy tři roky po válce s Británií o Falklandy. V letech 2007 až 2014 prošla ponorka renovací.