7. května 2019 7:38, aktualizováno  11:22 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Po více než 500 dnech barmský prezident omilostnil dva novináře agentury Reuters

Novináři tiskové agentury Reuters Kyaw Soe Oo (vlevo) a Wa Lone (vpravo) pózují... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Novináři tiskové agentury Reuters Kyaw Soe Oo (vlevo) a Wa Lone (vpravo) pózují... | foto: Reuters

Rangún/Londýn V Barmě byli v úterý propuštěni na svobodu dva novináři agentury Reuters věznění za neoprávněné držení tajných státních dokumentů. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na svědky a šéfa věznice. Oba muži za mřížemi strávili více než 500 dní. Jejich propuštění bylo součástí amnestie, kterou prezident Win Myin udělil 6520 vězňům.

Devětadvacetiletý Ťjo Sou U a třiatřicetiletý Wa Lone byli zatčeni v prosinci 2017 a loni v září byli odsouzeni k sedmiletému vězení. Novináři psali o tématu pronásledovaného muslimského menšinového etnika Rohingů. Koncem dubna nejvyšší soud odmítl jejich poslední možné odvolání.

Novináři tiskové agentury Reuters Wa Lone a Kyaw Soe Oo radostně gestikulují...
Reportér agentury Reuters Wa Lone se svojí ženou Pan Ei Mon oslavují s jejich...

Barmský prezident od minulého měsíce v rámci několika amnestií nechal propustit tisíce vězňů. V Barmě je obvyklé propouštění vězňů na amnestii v období kolem tradičního Nového roku, který letos připadl na 17. dubna.

Novináři Ťjo Sou U a Wa Lone byli zatčeni na předměstí Rangúnu poté, co se sešli se dvěma policisty, kteří působili v barmském Arakanském státě, kde jsou bezpečnostní složky obviňovány z porušování lidských práv při tažení proti rohingské menšině. Oba muži trvali na své nevině a uváděli, že jim dokumenty podstrčili sami policisté. Tuto výpověď překvapivě potvrdil jeden ze svědků, policista Mou Yan Nain.

07.května 2019 v 07:40, příspěvek archivován: 07.května 2019 v 11:13

VIDEO: WATCH: @Reuters journalists Wa Lone and Kyaw Soe Oo freed from Myanmar prison after spending more than 500 days behind bars https://t.co/X39pc2lRCO

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

WATCH: @Reuters journalists Wa Lone and Kyaw Soe Oo freed from Myanmar prison after spending more than 500 days behind bars https://t.co/X39pc2lRCO

Z Arakanského státu na západě Barmy uprchlo kvůli násilnostem barmské armády od srpna 2017 do sousedního Bangladéše přes 700 000 Rohingů. OSN operace barmské armády, které spustil útok rohingských povstalců na stanoviště policie v Arakanském státě, označila za etnickou čistku.

Před svým zatčením Ťjo Sou U a Wa Lone zdokumentovali případ masakru v rohingské vesnici Indin. Sedm barmských vojáků bylo následně odsouzeno k šesti až deseti rokům vězení. Jde o jediný případ, kdy barmská armáda přiznala, že vojáci Rohingy zavraždili. Za svůj reportážní materiál, který obsahoval výpovědi pachatelů, svědků a rodin obětí, byli Ťjo Sou U a Wa Lone letos oceněni Pulitzerovou cenou.

Potírání médií je symbolem nedemokratičnosti

Loňské odsouzení novinářů kritizovaly Spojené státy, Evropská unie i řada dalších zemí a organizace pro lidská práva, které opakovaně vyzývaly k jejich okamžitému a bezpodmínečnému propuštění. Odsouzení novinářů bylo vnímáno jako jeden z příkladů svědčících o tom, že proces demokratických reforem, zahájený po nástupu vlády vedené nositelkou Nobelovy ceny za mír Do Aun Schan Su Ťij v roce 2016, se zastavil.

„Jsem velmi šťastný a chtěl bych poděkovat našim rodinám a přátelům, kteří usilovali o naši svobodu, a také lidem z celého světa, kteří s námi sympatizovali,“ prohlásil po propuštění reportér Wa Lone. „Je úžasné setkat se opět s rodinou a s kolegy. Nemohu se dočkat, až se vydám do redakce,“ dodal.

„Máme nesmírnou radost, že Barma propustila naše kolegy,“ uvedl v prohlášení šéfredaktor agentury Reuters Stephen Adler. „Od zatčení před 511 dny se tito novináři stali symbolem významu svobody slova po celém světě,“ dodal.

Propuštění novinářů přivítali i představitelé OSN. „Úřad OSN v Barmě vnímá propuštění novinářů jako krok ke zlepšení svobody tisku a známku odhodlání barmské vlády pokračovat na cestě k demokracii,“ konstatuje se v prohlášení Spojených národů.

Zástupce šéfa asijské pobočky organizace Human Rights Watch Phil Robertson nicméně poukázal na to, že Barma pronásleduje další bloggery a novináře, kteří píší kriticky o armádě a vládě. „Nerespektování svobody médií svědčí o špatné situaci v oblasti lidských práv a demokracie v době, kdy se Barma připravuje na parlamentní volby plánované na rok 2020,“ uvedl Robertson.

ČTK