S cílem zajistit větší úspornost automobilů a ochránit ovzduší dřívější vláda rozhodla, že od roku 2020 osobní auta a lehčí nákladní vozy budou muset splňovat požadavek delší průměrné vzdálenosti, kterou ujedou na jeden galon paliva (zhruba 3,79 litru). V roce 2020 to mělo být kolem 60 kilometrů a do roku 2025 dokonce 80 kilometrů.
V přepočtu na evropské parametry by průměrná spotřeba automobilů v USA měla být v roce 2020 na úrovni šesti litrů paliva na 100 kilometrů, do roku 2025 pak na úrovni zhruba 4,7 litru na 100 kilometrů.
Trump chce zrušit rasovou ‚pozitivní diskriminaci‘ v přijímačkách na školy. Zavedl ji Obama |
Zrušení těchto regulí podle prohlášení EPA „usnadní Američanům získávat bezpečnější a levnější auta“. Další vládní agentura Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) uvedla, že rozhodnutí Bílého domu podporuje, ale bude sledovat reakce veřejnosti i hlasy volající po zachování přísnějších pravidel stanovených dřívější vládou.
Veřejná debata má trvat dva měsíce, konečné rozhodnutí o zrušení Obamova dekretu a zmrazení emisních standardů po roce 2020 má podle webu listu USA Today padnout v zimě.
Putin by Krym nezabral, kdybych byl tehdy prezidentem. Je to chyba Obamy |
Kritici vládního záměru tvrdí, že automobilky začnou vyrábět vozy, které více zatěžují ovzduší a násobí negativní projevy klimatických změn. Výrobci automobilů na druhé straně namítají, že zavedení Obamových pravidel by zvýšilo cenu aut pro spotřebitele a poškodilo byznys.
Vláda chce rovněž podle prohlášení EPA zamezit jednotlivým americkým státům, aby vydávaly vlastní, přísnější pravidla omezující spotřebu automobilů a znečišťování ovzduší. Podle serveru Politico jde především o Kalifornii, jejíhož příkladu už následovalo 12 dalších států. Dohromady tvoří 40 procent amerického automobilového trhu.
Politico předpokládá, že Kalifornie se bude případnému rozhodnutí Trumpovy vlády bránit soudní cestou.