Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Bouře a 'slepá místa pro radary' komplikují hledání letadla

Svět

  18:00aktualizováno  19:58
PAŘÍŽ/PRAHA - V době přeplněné monitorovacími systémy, kdy je možné přes obrazovku počítače šmírovat dění po celém světě, probíhá zoufalé hledání letadla. Jak je to možné?

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Stroj Air France letící z Rio de Janeira do Paříže se naposledy hlásil v 1.00 SEČ. Kapitán hlásil, že letoun vlétá do silné turbulence. O čtvrt hodiny později přišla z letadla automaticky generovaná zpráva o poškozené elektroinstalaci.

Blesky zasahují letadla denně

- Blesky letadla zasahují denně, zejména na severní polokouli a v rovníkové oblasti, kde jsou běžné silné bouřky.

- Každé velké dopravní letadlo, jako je Airbus A330, blesk podle statistik zasáhne v průměru jednou za tři roky.

- Do letadel zajišťujících regionální dopravu blesk uhodí přibližně jednou za rok, protože létají v menších výškách, kde jsou zásahy blesku pravděpodobnější.

- Letecké společnosti z celého světa mají v provozu přibližně 25.000 letadel, statisticky jsou denně zaznamenány více než tři desítky zásahů bleskem. V naprosté většině případů se nic nestane, na letadlech někdy vznikají menší promáčknutí.

- Většina letadel jako Airbus A330 je vyrobena z valné části z hliníku. Tento materiál dobře rozvede elektřinu z blesku, která může mít intenzitu více než 300.000 ampérů.

- Za posledních 50 let se stalo jen málo leteckých neštěstí, na nichž by se podílel zásah blesku. To největší se stalo 8. prosince 1963, když blesk zažehl páry v palivové nádrži letadla Boeing 707, které přelétalo nad americkým státem Maryland. Všech 81 lidí na palubě zemřelo.

Od té chvíle se letadlo nehlásí. Ve 4.30 SEČ startují letadla brazilské armády a začínají pátrací akci. A ani po 13 hodinách nejsou úspěšní. Mezitím se k nim přidává letoun francouzské armády, který vystartoval ze Senegalu, ztracené letadlo se snaží najít pomocí družic experti po celém světě.

Jenže situaci jim komplikuje řada faktorů. Stroj zmizel v rozsáhlé oblasti, kterou nesledují žádné radary. Ty mají "dostřel" cca 500 kilometrů. "Nad Atlantikem jsou prázdná místa," citovala agentura AFP francouzského letového dispečera Stephana Duranda. Letadla, prolétající takovými dírami vysílají každých 30 minut radiový signál. "Jakmile se signál neozve, dochází k poplachu," říká Durand.

Celou oblast ale monitorují každou hodinu satelitní systémy. Jenže nad Atlantikem zuřilo v době zmizení stroje několik tropických bouří. "Není nic na španělském radaru, marockém, ani francouzském," prohlásil francouzský ministr životního prostředí Jean-Louis Borloo. "Za zmizení letadla může několik souběžných okolností." V těžké bouři a silných turbulencích patrně uhodil blesk, uvedl mluvčí společnosti Air France.

Brazilský odborník na leteckou bezpečnost Gustavo Ferreira vypočítal, že letoun "se nachází maximálně 300 kilometrů východně od souostroví Fernando de Noronha směrem k (africkému) Dakaru". Zdůraznil, že v té oblasti není moře zvlášť chladné a že je naděje  najít přeživší, pokud by se pilotům podařilo přistát na hladině.

Autoři: , ,