Podle německého listu má ČR zájem o "téměř nové letouny". Cena úplně nového stroje se podle listu v závislosti na výbavě a dalších doplňkových službách pohybuje mezi 60 až 80 miliony eur (1,5 až dvě miliardy Kč).
České ministerstvo obrany informace popřelo. "Vláda zatím nerozhodla o dalším postupu při budoucím zajištění ochrany českého vzdušného prostoru. Až do rozhodnutí vlády ministerstvo obrany v této věci nečiní a nebude činit žádné kroky," vysvětlil mluvčí úřadu Pejšek.
Konkrétní sumu za osm starších strojů ekonomický deník neuvádí, píše pouze o obchodu za miliardy eur. Není přitom zřejmé, jak k této částce došel. V minulosti zaplatilo například sousední Rakousko za 15 částečně použitých letounů od stejného výrobce celkem 1,54 miliardy eur (40 miliard Kč), což v zemi vyvolalo debaty o předraženosti kontraktu. Rumunsko získalo od Itálie nabídku na 24 starších eurofighterů za miliardu eur (téměř 26 miliard Kč).
O německé stíhačky jeví podle deníku velký zájem především Bulharsko. Jejich nákup by se tak mohl dostat na program jednání bulharského premiéra Bojka Borisova při jeho plánované návštěvě Berlína na konci ledna.
Česká vláda by měla letos začít řešit budoucnost českého stíhacího letectva po roce 2015, kdy končí nynější pronájem stíhaček Jas-39 Gripen od Švédska. Jednou z možných variant je i nákup starších letounů. Premiér Petr Nečas začátkem prosince řekl, že bude nutné brát v úvahu i horšící se ekonomickou situaci země.
Pronájem gripenů končí
Kvůli blížícímu se konci pronájmu gripenů požádalo už předloni české ministerstvo obrany případné zájemce o předběžnou nabídku nadzvukových letounů pro českou armádu. Svůj zájem o účast na tendru podle dřívějších informací týdeníku Ekonom ohlásil švédský Saab, který usiluje o to, aby si Česko ponechalo stíhačky Gripen, a americký zbrojní koncern Lockheed Martin, který by mohl do soutěže přihlásit letouny F-16. Účast v případném tendru zvažuje podle Ekonomu také evropské konsorcium vyrábějící eurofightery, jež by v něm údajně chtělo nabídnout několik strojů Eurofighter Typhoon patřících italskému letectvu.
V roce 1999, kdy Česká republika prvně řešila nákup nadzvukových letounů, se o zakázku předběžně ucházelo pět firem: americké McDonnell-Douglas/Boeing (letoun F/A-18) a Lockheed Martin (F-16), francouzská Dassault Aviation (Mirage 2000-5), konsorcium EADS (Eurofighter) a britsko-švédské konsorcium BAE Systems/Saab (Jas-39 Gripen).
Česká vláda původně usilovala o nákup gripenů. Zakázku v hodnotě 60,2 miliardy Kč schválil v dubnu 2002 tehdejší kabinet premiéra Miloše Zemana (ČSSD), návrh ale nezískal podporu v parlamentu. Česko si nakonec v roce 2005 od Švédska pronajalo 14 letounů na deset let za zhruba 20 miliard Kč.