Pondělí 30. března 2020svátek má Arnošt 3 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Dejte jim aspoň záchranné kruhy, radili kapitánovi z pevniny

Pohled na potápějící se trajekt z ptačí perspektivy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pohled na potápějící se trajekt z ptačí perspektivy. | foto: ČTK/ AP

Nové přepisy rozhovorů mezi posádkou ztroskotaného trajektu a řízením lodního provozu na ostrově Činto potvrzují domněnky o tom, že dřívější evakuace mohla zachránit mnohem více lidí. Zároveň však také ukazují na fatální selhání v komunikaci mezi personálem lodi a řídícím střediskem.

Členové posádky trajektu Sewol zhruba půl hodiny po prvních potížích hlásili středisku lodní dopravy na ostrově Činto, že se nemohou oni ani pasažéři hnout z místa, jelikož loď je až příliš nakloněná. Zároveň už nebylo na palubě možné vysílat pokyny přes rozhlas, vyplývá z nově uveřejněných přepisů komunikace.

To znamenalo vážný problém, protože mnoho cestujících poslechlo příkaz kapitána, který jim nařídil, aby zůstali ve svých kajutách místo toho, aby se začali připravovat na evakuaci v záchranných člunech (). Stovky lidí tak zůstaly uvězněny v potápějícím se plavidle.

Kapitán je už stíhán policií za neplnění svých povinností a za nedbalost, která vedla ke smrti nejméně 58 lidí, jež byli dosud vytaženi z vraku nebo chladného moře. Nové záznamy však naznačují také to, že kapitán I Čun-sok se nemohl správně rozhodnout částečné také kvůli nedostatečným informacím a jasným pokynům z pevniny.

Dejte jim záchranné kruhy

Podle přepisu komunikace, kterou uvolnila pobřežní stráž, se nejmenovaný člen posádky třikrát za sebou ptal, zda při okamžité evakuaci je pobřežní stráž schopna pasažéry rychle zachránit.

"Dejte jim alespoň záchranné kruhy a vytáhněte je z podpalubí!" zněla odpověď.

"Jestliže trajekt evakuujeme, budete schopní je okamžitě zachránit?" zeptal se námořník znovu.

"Nenechávejte je jen tak. Dejte jim alespoň záchranné kruhy a vytáhněte je ven," zopakoval úředník na ostrově. "Kapitán se musí sám rozhodnout, jestli budete trajekt evakuovat. My přesně neznáme situaci. Kapitán by měl učinit konečné rozhodnutí."

"O tom nemluvím," zněla odpověď. "Ptám se: když loď evakuujeme okamžitě, budete nás moci včas zachránit?"

Centrála následně ohlásila, že pobřežní stráž bude na místě za deset minut, ale už se posádce trajektu nezmínila, že nedaleko havárie se pohybovala civilní loď. Ta už při tom o deset minut dříve na pevninu hlásila, že může trajektu pomoci.

I kvůli tomuto selhání se nakonec podařilo zachránit pouze 174 lidí z celkem 475, kteří se plavili na trajektu Sewol. Mrtvých už je oficiálně přes padesát, dalších 250 se dosud pohřešuje.

,
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy
HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy

Přihlaste se do testování a vyzkoušejte houbičky PUR Active, které se nemusíte bát použít ani na povrchy, jako je teflon a sklokeramické desky.