Přibližně sto metrů dlouhou tepnu mezi starým a novým městem Drážďan pohltilo Labe. Na předmostí na staroměstské straně se vytvořila asi metrová trhlina. Rozsah poškození experti zjišťovali s pomocí dronů. Navíc došlo k závadě na dvou rozvodech dálkového vytápění, uvedli místní hasiči.
„Na celém území města momentálně nefunguje dálkové vytápění,“ potvrdili hasiči. Kvůli vytékající vodě byly zcela zaplaveny části nábřežní ulice Terrassenufer. Výpadek dodávek tepla by mohl trvat celý den, provozovatel ale intenzivně pracuje na vyřešení problému.
Záchranná služba uzavřela celé okolí mostu a oznámila, že se nehoda obešla bez zranění. Drážďanský dopravní podnik uvedl, že po mostě zrovna nejela žádná tramvaj, poslední přes něj projela 18 minut před zřícením. Po mostě přitom jezdí ve všední dny i v noci každou hodinu tramvajové linky 3 a 7.
Policisté byli na místě záhy po kolapsu uprostřed noci. „K nám přišlo první hlášení dnes krátce po 3:00. Byli to naši kolegové, kteří 50 metrů odtud u židovské synagogy prováděli ochranu objektu,“ uvedl mluvčí policie Thomas Geithner. „Popsali to jako velký, silný hluk. Zem se otřásla,“ řekl mluvčí.
Podle Geithnera jde nyní o to najít příčinu zřícení. Pokud by se ukázalo, že se někdo dopustil chyby, bylo by zahájeno trestní řízení. „Ale takové indicie v tuto chvíli nemáme,“ dodal mluvčí.
Hasiči se obávají, že by se mohly zřítit i další části silně poškozeného mostu. Jejich mluvčí vyzval lidi, aby se ke stavbě nepřibližovali. U mostu a na mostě by podle něj mohli přijít o život.
Odkláněny jsou tramvaje i automobilová doprava, proplouvat nesmí ani lodě po Labi.
Chybějící rekonstrukce
Most pochází z dob komunistické Německé demokratické republiky, uvedla DPA. Podle expertů mohla k jeho zřícení přispět koroze.
V nedávné době byla provedena rekonstrukce silnice, kdy se ubral jeden jízdní pruh autům ve prospěch cyklistů. Další renovace plánoval drážďanský dopravní podnik na rok 2025, uvedl bulvární deník Bild.
Úsek mostu proti proudu Labe byl rekonstruován v letech 2019 až 2021, následoval střední úsek v letech 2022 až 2023. Úsek po proudu Labe, který se zhroutil, rekonstruován nebyl.
Portál Sächsische Zeitung připomíná, že mosty v Německu procházejí pravidelnou kontrolou podle normy DIN 1076. Jedno z posledních hodnocení označilo zhroucenou část mostu za „neodpovídající“. V únoru město požádalo radnici o finanční prostředky na obnovu dotyčné části. Radnice požadavek schválila, určila částku 8,4 milionu eur.
„Že je stav mostního tahu C tak špatný, že by mohlo dojít ke zhroucení, nebylo možné předvídat,“ řekl šéf drážďanského silničního úřadu Holger Kalbe, který také hovořil o možné korozi v důsledku masivního používání posypového chloridu v dobách NDR.
Uzavřeny byly podle drážďanských úřadů až do odvolání i nezřícené části mostu a nepočítá se ani s krátkodobým uvolněním uzavírky. Celá konstrukce nyní projde přezkumem.
Evropa a spadlé mosty
V Evropě zůstává v povědomí pád mostu v Janově ze 14. srpna 2018, který se stal nejhorším neštěstím svého druhu v moderních evropských dějinách. Za bouřky a deště se tehdy do 45 metrové hloubky zřítila dvousetmetrová část Morandiho mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů. Spolu s vozovkou spadly na dole ležící skladiště a železniční trať a do rozvodněné řeky Polcevery více než tři desítky osobních a nákladních aut. Při kolapsu zahynulo 43 lidí, dalších 16 přežilo s různě vážnými zraněními.
V Německu se v prosinci 2015 zřítil most Friesenbrucke přes řeku Emži, když do něj narazila nákladní loď a zničila střední, otevírací část mostu, při neštěstí nebyl nikdo zraněn. Po srážce s lodí se v roce 1966 zřítil i padací most Heiligenstedten ve Šlesvicku-Holštýnsku.
Podobný případ se stal letos v únoru i v Číně, když do mostu v čínské provincii Kuang-tung narazila velká loď a část mostní konstrukce se i s autobusem a několika auty zřítila do vody, zahynulo pět lidí. V březnu se v Baltimoru na východě USA zřítila část čtyřproudového mostu poté, co do jednoho z pilířů narazila nákladní loď.
V České republice se na začátku prosince 2017 nečekaně zřítila Trojská lávka, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz