Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Svět

Drží nás jako rukojmí, stěžovali si turisté v Tunisku. Jde o nedorozumění, hájí se místní vláda

Cestující čekají před přepážkou společnosti Thomas Cook na letišti v Heraklionu. foto: Reuters

PRAHA - Pád cestovní agentury Thomas Cook vyvolal paniku mezi hoteliéry. Z Tuniska jsou hlášeny případy, kdy zaměstnanci ubytovacího zařízení odmítají pustit klienty zkrachovalé cestovky z areálu hotelu. Při pokusu o zdolání zdí je ochranka rychle strhává zpět. Britská vláda už kvůli situaci spustila největší repatriační mírovou operaci v dějinách země.
  15:35aktualizováno  19:55

CK Neckermann po krachu Thomase Cooka přestala v Česku prodávat zájezdy a přešla do nouzového režimu

Když padá velká cestovní společnost, nevyvolává to paniku jen mezi jejími klienty v zahraničí, ale také mezi jejich partnery ze sektoru pohostinství. Po oznámení úpadku britské cestovky Thomas Cook řeší 150 tisíc jejích zákazníků, kteří jsou v zahraničí na dovolené, co dál. Někteří poskytovatelé služeb v resortech však vzali situaci do vlastních rukou.

Zatímco vedení společnosti se snaží dostat od britské vlády 200 milionů liber, které by firmu zachránily od krachu, hoteliéři, s nimiž má Thomas Cook smlouvy, chtějí po turistech doplatky, někdy až ve výši několika tisíc liber. Obávají se totiž, že peníze od cestovní agentury už nikdy neuvidí.

„Není to zrovna něco, co bychom si před návratem domů přáli. Ale co můžeme dělat? Jiní lidé přišli o práci, takže na tom nejsme zase tak špatně,“ řekl agentuře Reuters na letišti Palma de Mallorca muž, který se představil jako Nick a měl spolu se svými dvěma malými dětmi odletět v neděli večer zpět domů do britského Newcastlu.

Nick a jeho rodina takové štěstí neměli. Agentuře Reuters se svěřili, že doufají, že místo do Newcastlu, kam měli odletět v neděli večer, se jim podaří dostat se alespoň do spoje, který dnes míří do od Newcastlu 240 kilometrů vzdáleného Manchesteru. Ještě větší vzdálenost budou muset doma v Británii absolvovat jejich skotští kolegové. Namísto do Glasgowa poletí - pokud budou mít štěstí - do Birminghamu, který je od něj 400 kilometrů daleko.

Cestující společnosti Thomas Cook čekají na letišti na Mallorce.
Cestující procházející okolo reklamy na společnost Thomas Cook na letišti na...

„Na recepci nám řekli, že musíme zaplatit 4 tisíce liber (cca 117 tisíc korun - pozn red.), abychom mohli opustit hotel,“ řekl BBC další cestovatel, Chris Rutherford, který se nacházel v tuniském rezortu Les Orangers. Jedna postarší paní, která si na dovolené v Tunisku zlomila ruku, podle něj musela zaplatit přes 73 tisíc korun navíc, než jí bylo umožněno hotel opustit.

Tuniská vláda incident později označila za nedorozumění a uvedla, že klienti své plánované lety stihli.

„Byla to šílená chyba zde bydlet,“ poznamenal jeden z hostů David Atsbury pro Telegraph. „Naprostá katastrofa pro PR. Už tak to bylo zlé pro cestovní kancelář Thomas Cook, ale to, že se hotel snažil dostat peníze z hostů, to situaci jen zhoršilo. Nicméně byli jsme v Tunisku zatím šestkrát, ale nezanevřeme na něj, přijedeme zas.“

‚Jsme rukojmí,‘ hlásili z Tuniska Britové

Ve stejném resortu u města Hammamet v Tunisku se nacházel také Ryan Farmer, podle něhož byli v hotelu de facto vězněni. „Drží nás jako rukojmí,“ řekl do živého vysílání BBC Farmer. „Byli jsme až u bran areálu, u těch ale stáli čtyři příslušníci ochrany, kteří odmítají nechat lidi odejít,“ popsal dopoledne Farmer, podle něhož byla atmosféra na hotelu příšerná.

Čeští klienti Neckermannu nemusí propadat panice, kryjí je naše zákony, říká zástupce cestovek

Ve stejném hotelu jako Farmer bydlí se svým přítelem také Fatima De Andradeová. Když se vrátili ze společného celodenního výletu, čekala je na recepci nečekaná scéna. „Když jsme se kolem šesté hodiny večerní vrátili do hotelu, celá vstupní hala byla plná lidí, kteří brečeli a vypadali bezmocně,“ popsala situaci. Následně doplnila, že lidé začínají ve změti zavazadel panikařit.

Personál hotelu zmateným Britům na náladě dvakrát nepřidal. „Připojení na Wi-Fi nebylo možné, prý kvůli špatnému počasí. Nemohli jsme tak být v kontaktu s rodinou v Británii,“ doplnila De Andradeová. Personál hotelu navíc vyzýval hotelové hosty, aby za pobyt zaplatili.

Thomas Cook své zákazníky varoval, aby žádné další poplatky neplatili, zároveň ale společnost na svém Twitteru uvedla, že odškodní ty, kteří již další poplatky zaplatili kartou. O dalších metodách plateb (např. hotovostí) však slovo nepadlo.

Operace Matterhorn: Největší mírová repatriace

Britská vláda už na krizi zareagovala a vyhlásila obří „záchrannou operaci“, jež dostala krycí jméno Matterhorn. „Británie spustila ekvivalent jedněch z největších britských aerolinek,“ řekl serveru Telegraph výkonný ředitel britského úřadu pro civilní letectví Richard Moriarty.

Za pádem CK Thomas Cook jsou dluhy, fúze a internet. Zájezdy si u cestovek kupují už jen starší lidé

V rámci operace byly všude po světě najaty desítky letadel, aby odříznuté Brity dopravily zpět domů. „Je to největší repatriace v době míru v historii Velké Británie,“ řekl britský ministr dopravy Grant Shapps, který zároveň vyzval ke trpělivosti a pochopení s personálem dopravců při nevyhnutelných zpožděních a dalších komplikacích.

Britské úřady zároveň vyzývají, aby lidé nejezdili na letiště dříve, než bude jejich let potvrzen na speciálně zřízené stránce. Všechny lety budou mít Britové vracející se domů zdarma. Repatriační operace Matterhorn bude probíhat do 6. října.

Autoři: ,

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...