Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Erdogan se vysněného megaprojektu nevzdává. Plány na ‘nový Bospor’ však kritizují experti i mocnosti

Nově oprášený plán prokopat vodní cestu souběžnou s bosporskou úžinou se stal horkým politickým tématem a další municí pro kritiky tureckého prezidenta Erdogana doma i ve světě.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VN

Zatím jsem neviděl žádný seriózní argument proti tomu průplavu - zato výhod vidím několik.

Především by se mohlo omezit proplouvání nákladních lodí, často s nebezpečným nákladem, jako je ropa, centrem Istanbulu. Ty lodě plují doslova pod okny paláců Dolmabahce i Topkapi Saray, na dohled od Modré mešity. Navíc spalují většinou mazut, takže přispívají ke znečištění ovzduší ve městě.

Spojoval by dvě moře bez většího převýšení mezi, tedy byl by to skutečně slovy Járy (da) Cimrmana "jen rigol", bez potřeby zdymadel. Povídání o narušení ekologie je docela legrační - o pár kilometrů vedle je Bospor, který nic nenarušuje?

A konvence z Montreux se vztahuje na Bospor a Dardanely - pokud zůstane pro ně v platnosti, může si Turecko stanovit pravidla pro plutí jeho průplavem.

0 0
možnosti
PH

Turci už raz chceli uzavrieť Bospor pre Ruské lode tak im Stalin odkázal , že nechá vybudovať nový na mieste ktoré sa volá Istambul.....:-/

0 0
možnosti
OU
Foto

Moc jim to "zmenšování role globalistů" nefunguje. Inflace 16%, základní úroková sazba 19%.

0 0
možnosti
JM

Pokud mocnosti kritizují , asi je ten projekt dobrý pro Turecko .

;-D

0 0
možnosti
RV

Typická despota. Dělá to, co je nejlepší pro Turecko. Měl by si vzít příklad od jiných, například od nás. My děláme to, co prospívá jiným a nám škodí. A tak se chová správná země.:-)

0 0
možnosti
Foto

Fantasmagorie podobně jako DOL našeho hradního čučkaře?

Fakt je, že v Turecku pro kanál alespoň mají vodu, na rozdíl od nás a Bospor skutečně je přecpaný.

0 0
možnosti
ZZ

Tento kanál by měl spíš odklonit rekreační plavby a malou tonáž a hlavní cíl je spíš podpořit rozvoj turistiky, která je hlavním zdrojem příjmů Turecka.

:-/;-)

0 0
možnosti
Foto

I15v67o 62P58a94t83t16a

3. 5. 2021 8:42

Vzato stejnou logikou, měli by Egypťané urychleně vykopat druhý suezský průplav.

0 0
možnosti
VB

Pokud vím, tak v délce cca 50 km jsou již dnes paralelně dva kanály a o výstavbě dalších úseků se snad zcela vážně uvažuje. Ovšem Suez je přece jen o dost vytíženější a pro světový obchod důležitější než Bospor.

0 0
možnosti
Foto

Smrdi lirou ale stavet by chtel. Ti nekteri potentani by chteli neco stavet, treba Zemanuv mega kanal .......... ;-D

0 0
možnosti
DR

Keď chceš stavať musíš voňať lírou ? Ja som myslel , že na to je investor . Som presvedčený , že prípadná stavba by nezaťažila rozpočet ani lírou , na rozdiel od Zemanovho kanála , ktorý by zaťal sekeru za stovky miliárd korún.

Už dnes saudi a ich bratia šejkovia skupujú pozemky v okolí fantomového kanála .

Peniaze na stavbu by boli vec z ktorej by si mali robiť problémy . Dnes je Bospor upchatý 40000 loďami ročne , čo je každých 15 minú jedna loď , pri 200-300 m lodiach je to "nárazník na nárazníku" . Tak obavy o haváriu sú na mieste.

je to vec pohľadu , či je pohár poloplný , alebo poloprázdny.

0 0
možnosti