Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Svět

Rozlomená nákladní loď: nejhorší ekologická katastrofa v dějinách ostrovního státu Mauricius

Záběry znečištění ostrova Mauricius foto: Gwendoline Defente, EMAE via AP

Port Louis - Japonská nákladní loď, která koncem července havarovala poblíž ostrova Mauricius v Indickém oceánu a kvůli uniklému palivu způsobila nejhorší ekologickou katastrofu v dějinách ostrovního státu, se rozlomila na dvě poloviny. Přední část lodi chce nyní majitel odtáhnout na volné moře, kde ji nechá potopit. Mauricijská vláda už oznámila, že bude japonskou rejdařskou společnost Nagashiki Shipping žádat o odškodnění, napsala agentura Kjódó.
  16:07

Ekologická katastrofa v průzračných vodách u Mauricia. Z lodi japonské firmy uniklo již přes 1000 tun paliva

Ze 300 metrů dlouhé lodi MV Wakashio začalo kvůli poškození nádrží po havárii unikat palivo, do moře se ho dostalo celkem asi 1000 tun. Mauricius vyhlásil stav ekologické nouze, aby ochránil cenné ekosystémy včetně korálových útesů či mangrovových porostů na pevnině. S pomocí odborníků se také začaly postupně odčerpávat asi tři tisíce tun paliva, které v nádržích na palubě zbyly.

Satelitní obrazek z Indického oceánu.
Znečištěné pobřeží ostrova Mauricius.

V době, kdy se v sobotu plavidlo rozlomilo, byly nádrže téměř prázdné. Do moře se tak dostalo už jen malé množství palivového oleje.

Po Bejrútu budí strach tankery u Jemenu a Mauricia. Rozpadnout se mohou kdykoliv, přineslo by to katastrofu

Zástupce mauricijské vlády Alain Donat zpravodajskému portálu Le Mauricien řekl, že přední část lodi bude v nejbližší době odtažena na volné moře na místo vzdálené od ostrova asi 1000 kilometrů a tam bude potopena. Zadní část plavidla zatím dál zůstane na místě havárie. Odstranění vraku nejspíš potrvá měsíce.

Podle vědců se zatím nedá přesně odhadnout rozsah škod, které únik paliva způsobil. Důsledky ekologické havárie ale může pociťovat ostrov, jehož ekonomika je závislá na turistickém průmyslu, ještě desítky let, napsala agentura Reuters.

Autor: