Podle analýzy španělskojazyčné televize porušil letoun Avro RJ85 během letošního roku bezpečnostní předpisy nejméně při osmi letech. Kromě osudové cesty z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellínu letěl na stejné trase o délce 2960 kilometrů ještě třikrát, přičemž na konci října přepravoval kolumbijské fotbalové mužstvo Atlético Nacional. Další lety absolvoval na o něco kratších trasách, ale také na hranici doletu.
Dolet tohoto stroje podle technických údajů činí s plnou nádrží asi 3000 kilometrů. Při maximálním zatížení, tedy když je plně obsazen cestujícími a má plný nákladní prostor, je dolet o několik set kilometrů kratší. Podle bezpečnostních pravidel by měla mít letadla palivovou rezervu nejméně na 45 minut nad plánovanou trasu letu.
„Z těchto údajů vyplývá, že systematicky docházelo k porušování pravidel při takřka všech letech... Společnost byla zvyklá tento letoun vypravovat na hranici výdrže paliva,“ řekl televizi pilot a expert na bezpečnost v letecké dopravě Esteban Saltos. Vlastníkem havarovaného letadla byla společnost LaMia.
Policie už tento týden v souvislosti s vyšetřováním případu zadržela šéfa letecké společnosti a dva zaměstnance. Pátrá i po majiteli aerolinek, který se podle médií patrně skrývá na neznámém místě. Policisté chtějí vyslechnout i leteckou dispečerku, která sice posádku na nedostatek paliva upozornila, avšak let povolila. Krátce po nehodě však dispečerka prchla za bolivijské hranice a úřady tento týden vyzvaly sousední Brazílii k jejímu vyhoštění.
Na palubě letounu, který se minulé pondělí zřítil krátce před přistáním, byli kromě posádky brazilští fotbalisté, jejich doprovodný tým a novináři, kteří letěli na finále Jihoamerického poháru. Ze 77 lidí přežilo šest - tři fotbalisté, novinář a dva členové palubního personálu.