15. srpna 2018 10:19, aktualizováno  18:39 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

‚Připisovat zřícení mostu bouřce je čiré šílenství.‘ Šlo o lidskou chybu, řekl prokurátor

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Zřícený most v severoitalském Janově den po tragédii. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zřícený most v severoitalském Janově den po tragédii. | foto: Reuters

Janov (Itálie) Rezignaci vedení společnosti, která provozuje dálniční most, jehož část se v úterý v Janově zhroutila, požaduje italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Janovský prokurátor mluví o lidském selhání. Agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené se záležitostí uvedla, že dva nejvyšší činitelé Autostrade per l'Italia se rezignaci brání. Po pádu mostu vyhlásil italský premiér Conte pro Ligurii 12měsíční výjimečný stav.

„Vedení firmy Autostrade per l’Italia musí nejprve odstoupit,“ napsal na faceboku ministr dopravy Danilo Toninelli. „Autostrade per l’Italia nebyla schopna dostát svým závazkům, ketré vyplývají ze smlouvy o provozování této infrastruktury,“ řekl Toninelli v televizi RAI 1. Uvedl také, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může činit až 150 milionů eur. 

Zřícený most v severoitalském Janově den po tragédii.
Zřícený most v severoitalském Janově den po tragédii.

Úterní zřícení části mostu nebyla nešťastná náhoda, ale šlo o lidskou chybu, řekl novinářům janovský prokurátor Francesco Cozzi. Most vybudovaný v letech 1963 až 1967 podle návrhu tehdy oslavovaného architekta Riccarda Morandiho byl problematický už od samého počátku, tvrdí také inženýr Antonio Brencich.

První údržbu musel podstoupit už po dvou dekádách od otevření. Mezi čtyřmi desítkami obětí - různé zdroje uvádějí od 39 do 42 mrtvých - jsou také tři mladí Francouzi, dva Albánci a tři Chilané.

Zjistíme, co se stalo

“Musíme odpovědět na jedinou otázku: proč se to stalo?“ řekl janovský prokurátor Cozzi. „Jakmile skončí pátrání po obětech a pohřešovaných, začne vyšetřování a budou se analyzovat všechny aspekty projektu, realizace a údržby mostu,“ upozornil Cozzi. Nejprve se podle něj zjistí, jaká údržba se na mostě prováděla a co přesně stalo v úterý, tedy zda zřícení mostu něco spustilo. Posléze prokuratura patřičně zakročí proti zodpovědným úřadům a společnostem.

Vedle mostu v Janově navrhl architekt Morandi dvě konstrukce obdobného typu. První se nachází v Libyi, druhá ve Venezuele. Osmikilometrový venezuelský most přes jezero Maracaibo patří k nejznámějším pracím architekta. Podle inženýra Antonia Brencicha, který působí na janovské univerzitě, se u těchto staveb od samého počátku projevovalo rychlé chátrání použitého materiálu - předpjatého železobetonu.

V případě janovské stavby nebyly problémem podle Brencicha peníze - mostem se bez ustání zabývali odborníci a byly do něj investovány nemalé částky. Problém spočívá ve stavbě samotné, soudí Brencich, který ji označuje za inženýrský „neúspěch“. Stavba podle něj procházela permanentní údržbou.
Most byl „špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven“, a proto jej nelze brát jako standard pro všechny železobetonové stavby z 50. a 60. let, řekl dnes Brenchic serveru RaiNews.

“Připisovat zřícení mostu bouřce je čiré šílenství,“ reagoval architekt na dotaz, zda mohl hrát nějakou roli déšť. Stejně skepticky se staví ke zprávám, že do mostu udeřil blesk a to bylo příčinou neštěstí.

Itálie uplatní sankce vůči provozovateli dálnice

„Vedení firmy Autostrade per l’Italia musí nejprve odstoupit,“ uvedl ministr dopravy Danilo Toninelli na facebooku. „(Společnost) Autostrade per l’Italia nebyla schopna dostát svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování této infrastruktury,“ řekl Toninelli v televizním kanálu RAI 1. Informoval dále, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může být až 150 milionů eur. 

Most „se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože se neprovedla údržba“, myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, předseda vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). „Ti, co nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l’Italia,“ uvedl Di Maio v rozhlase. „Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a nic jeho zřícení nenapovídalo,“ rozvedl.

„(Společnost) Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, a navíc v Lucembursku. Společnost musí přijít o koncesi a zaplatit pokutu. Pokud se soukromník nedokáže postarat o dálnice, zastane to stát,“ uvedl Di Maio.

Po krizi se šetřilo

Jeho strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k „pohádce pro děti“, dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Další vicepremiér Matteo Salvini, předseda eurokeptické Ligy a ministr vnitra, uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie.

„Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého to samozřejmě důležitější není,“ konstatoval ministr vnitra.

Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).

ČTK
  • 5Diskuse




Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na Lidovky.cz