Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Italští mafiáni skrápějí krví katolické světce, líčí politolog rituál

Svět

  6:00
Zavrženíhodné a odporné, prohlásil italský ministr vnitra o katolickém procesí, jež v Kalábrii uctilo vězněného mafiána. „Krvavou moc“ mafie odsoudil i papež František. Jenže organizovaný zločin a jihoitalskou kulturu lze oddělit jen stěží, upozorňuje politolog Petr Kupka. „Kněží vědí všechno. Kdyby promluvili, mafie to pochopí jako zradu,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Italská policie se proti mafii snaží bojovat. Na snímku zatčený sicilský boss Salvatore Lo Piccolo (2007). foto: ČTK

Lidovky.cz: Katolické procesí v jihoitalské Kalábrii vzdalo hold vězněnému předákovi mafie (více čtěte ZDE). Reakce na Františkův „diktát“, prohlásil tamní prokurátor. Znamená to, že zločinec se těší větší úctě než hlava katolické církve?
Výroční procesí mají v jihoitalském prostředí velkou tradici, věřící jimi uctívají lokálního světce a zároveň jimi utvrzují svou regionální i kolektivní identitu. To, že se v průběhu ceremonie procesí zastaví před domem tzv. ctihodných mužů, není v Oppidu Mamertina výjimkou a děje se to i v mnoha významnějších městech na jihu Itálie. To, co nazýváme souhrnným termínem mafie, jsou ve skutečnosti stovky na různých úrovních propojených rodinných klanů, pevně spjatých se svou domovskou oblastí. Tyto struktury vyrůstají z tamního prostředí, a proto nejsou vnímány jako něco cizího nebo primárně zločineckého. Samy se na organizaci těchto průvodů podílejí, sponzurují je, a nikoli potají - jejich členové působí v politice, bezpečnostních složkách...

PAPEŽ A MAFIE

Jistě, mnozí tvrdí, že mafie využívá symbolické hodnoty katolictví k ovládání a exploataci obyvatel, ale musíme mít na paměti, že i ji tvoří silně věřící lidé, kteří nestojí vně společnosti, naopak, jsou její součástí, fungují na principu kontroly vymezeného teritoria. Zjednodušeně lze říci, že mocné kmotrovské rodiny jsou nedílnou součástí celého jihoitalského regionalismu.. Představují významný prvek, který pomocí svého vlivu a nemalých financí podporuje tradiční hodnoty a společenské svazky a zajišťuje tamním lidem nejrůznější, především sociální výhody. V takovém prostředí, utkaném především z místních vazeb, má lokální duchovenstvo často větší autoritu než vzdálený papež.

Lidovky.cz: Mluvíte o představitelích církve. Jak byste popsal jejich vztah k mafii? Před domem vězněného zločince se po boku starosty městečka poklonili i tamní kněží...
Pochopitelně, katoličtí duchovní jsou integrální složkou systému, který jsem popsal. Mnozí se sice mafii postavili, ale jiní ji chápou jako neodmyslitelnou součást jihoitalské společnosti. Svou roli samozřejmě hrají i obavy o vlastní bezpečnost: kněží vědí všechno, protože se podílejí na svatbách, naslouchají zpovědím... Kdyby promluvili, budou to místní – nejen mafie, ale i celá obec – chápat jako zradu.

Církevní procesí uctilo vězněného předáka mafie.

Lidovky.cz: Říkal jste, že mafie zajišťuje lidem různé výhody. Prostředky, které k tomu používá, však získává ze zločinu. Není to paradox? Copak její činnost místní neohrožuje?
Opět jsme u toho, že tamní dění těžko zobecníme, liší se obec od obce. V případě kalábrijské mafie se jedná o přibližně 200 rodin, přičemž každá má trochu jiný příběh, princip řízeného organizovaného zločinu s jedním bossem tu neuplatníme. Někde je mafie ve vztahu k místním skutečným násilníkem, až predátorem, jinde prakticky supluje státní sociální systém, který na jihu Itálie funguje velmi špatně, nebo dokonce vůbec. Část lidí se bojí, jiní přistupují, podobně jako v autoritářských režimech, na nastavená pravidla hry, další z nich dokonce vysloveně profitují.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Tedy cosi jako symbióza?
Podívejme se například na Neapol. Na jejím předměstí se podařilo vymýtit obchod s drogami a pozavírat celou řadu s ním spjatých lidí. Pak tam ale televize točila reportáž, a když se ptali místních, co dělají, odpovídali, že nemají práci. Procenta nezaměstnanosti jsou v těchto regionech nesmírně vysoká, a pokud je zatčena osoba, která vám dávala práci, byť nelegální, je to pro vás osobní tragédie. Co se státu týče, ten představuje jakousi skořápku, uvnitř níž spolu bojují o moc – a o státem distribuovaný kapitál - představitelé regionální správy a mafiánské klany. Potíž je v tom, že hranice mezi nimi se leckde stírá.

Lidovky.cz: Metody organizovaného zločinu se tedy mění v duchu hesla „od špinavých rukou k bílým límečkům“?
Organizace, kterým dnes říkáme mafie, působí na území jižní Itálie už od 19. století, největší nástup zločineckých aktivit však přišel až v druhé polovině 20. století, zejména v 70. a 80. letech. Rodiny se tehdy živily hlavně unášením bohatých podnikatelů a vybíráním výpalného. Získané prostředky pak investovaly do mezinárodního obchodu s drogami. Díky své autoritě a nemalým finančním prostředkům však postupně začaly prorůstat do oficiálních struktur a jejich přístup se skutečně změnil. Disponují absolventy elitních škol, kteří působí v legální ekonomice a starají se o praní peněz, jsou zapojeny v podstatě do veškeré ekonomické aktivity a odlišit legální od nelegálního je velice těžké. V poslední době je fenoménem ekomafie, tedy příjmy ze šedé zóny obchodu s biologickým a nebezpečným odpadem. Peníze z drog však k mafii proudí stále, mnohé z rodin slouží jako distributoři kokainu z Latinské Ameriky do Evropy, v tomto ohledu ostatně působí i v Austrálii, Německu či některých jihoamerických státech.

Lidovky.cz: Kalábrijský arcibiskup Morosini chce oslabit mafii desetiletým moratoriem na institut kmotrovství, o nějž se zločinecké klany opírají. Myslíte si, že takové opatření může být účinné?
Přiznávám, že i kdyby se moratorium podařilo vyhlásit, neumím si moc představit, jak by se uplatňovalo. Kmotrovství by asi dál, třeba i skrytě, pokračovalo. Katolická tradice i církev samotná jsou pro mafii nesmírně důležité, samotný proces přijímání do klanu probíhá jako rituální iniciace. Uchazeč se například píchne do prstu a svou krví pak skropí obrázek místního svatého. Myslím, že ta arcibiskupova výzva má hlavně symbolický charakter, a sice poukázat na problém zakotvení zločineckých struktur v tamní kultuře.

Lidovky.cz: Ve světě, který jste popsal, figuruje mafie jako spolutvůrce systému. Je v takových podmínkách vůbec možné, aby byla italská policie v boji s organizovaným zločinem úspěšná?
Co se zátahů týče, je v posledních letech dokonce velice úspěšná. S prostředky, které má k dispozici, se jí skutečně poměrně daří, dokázala dopadnout celou řadu příslušníků mafie. Jiná věc však je, že ne každý zatčený skončí za mřížemi. A i když ano, ne nadarmo se vězení přezdívá univerzita zločinu. Připomíná to nafouklý balónek: v jednom místě ho zmáčknete, v druhém se vám vyboulí. Nehledě na to, že zatímco na svém domácím teritoriu o sobě mafie dává vědět, na nejvyšších místech, kam se jí v posledních desetiletích podařilo proniknout, je prakticky neviditelná. Policie se bezesporu snaží, ale mnohdy si nemůže být jistá, kde sama stojí a proti čemu nebo komu bojuje.

PETR KUPKA

Petr Kupka je interní doktorand a odborný pracovník na Katedře politologie FSS MU. Zabývá se výzkumem organizovaného zločinu ve střední Evropě a v Itálii. Je spoluautorem několika knih a kolektivních monografií (např. Český organizovaný zločin: od vyděračů ke korupčním sítím, Neoliberalizmus a marginalita: studie z českého reálkapitalizmu).

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!