Neděle 17. ledna 2021svátek má Drahoslav -8 °C oblačno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Jak-42: Létal i v Brně, teď už jen v Rusku, Číně a na Kubě

Letouny Jak-42 létaly i v Brně.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letouny Jak-42 létaly i v Brně. | foto: Daniel Vašut, planes.cz

Letecká společnost, která havarovaný letoun provozovala, měla v minulých letech zákaz létat do zemí EU kvůli problémům s dodržováním bezpečnostních předpisů. Stroji měl v říjnu vypršet letecký certifikát, tedy technické povolení k provozu.

Podle serveru ruského deníku Kommersant patřil havarovaný letoun k novějším strojům a měl nalétáno kolem 6 tisíc hodin. Stroj údajně běžně létá až šestkrát tolik.

 

Kvůli technické zastaralosti vlastnily Jak-42 pouze letecké společnosti v Rusku, na Kubě a v Číně. "Jak-42 jsou stará letadla, která už nevyužívá nikdo jiný než Rusko a další bývalé sovětské země. Už se dlouho nevyrábí, v Rusku je ale hodně oblíbené, protože dokáže přistát i na letištích s horším povrchem", řekl v rozhovoru pro server Lidovky.cz Tomáš Litera, pilot, který v Rusku létá pro soukromou společnost. CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE ZDE

Nehody letounu Jak-42
Datum Aerolinky/destinaceTyp strojePočet obětí
28.06.1982AeroflotJakovlev YAK-42132
Moskva, Rusko
25.12.1999Cubana de AviacionJakovlev YAK-4222
Valencia, Venezuela
26.05.2003Ukranian Mediterranean AirlinesJakovlev YAK-42D75
Macka, Turecko

Jakovlev Jak-42 je sovětský třímotorový proudový letoun z poloviny 70. let minulého století. První prototyp stroje vzlétl 7. března 1975 a nesplnil zdaleka všechna očekávání. Jisté problémy byly zejména s motorem, a tak byl letoun zaveden do služby až roku 1980.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí

Záchranáři obhlížejí trosky letadla

Záchranáři obhlížejí trosky letadla

 Postupně byl stroj modernizován, byla zavedena verze pro nákladní dopravu. Do letounů byla též v rámci modernizace zavedena zahraniční avionika. V letech 1994 - 1996 měla letouny Jak-42 pronajaty česká společnost Škoda Air pro charterové lety z Brna.

Letoun Jakovlev Jak-42

  • Osádka: 2
  • Kapacita: 120 cestujících
  • Rozpětí: 34,88 m
  • Délka: 36,38 m
  • Výška: 9,83 m
  • Nosná plocha: 150 m²
  • Vlastní hmotnost: 34500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 57000 kg
  • Pohonné jednotky: 3× ZMKB Progress D-36
    • Tah motoru: 64 kN
  • Max. rychlost: 810 km/h
  • Dolet: 4100 km
  • Dostup: 8800 m

Zdroj: Wikipedie

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Dům pana Hrbáčka navždy potemní. Letos jeho potomci rozsvítili naposledy

Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedmnáct let postupně vylepšoval a rozšiřoval osvětlení svého domu v Lípě u Zlína Antonín Hrbáček. Jeho vánoční výzdoba...

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!