11. března 2019 20:31 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Je to velmi podezřelé, tvrdí letecká analytička. Svět znervózňují dva pády stejného boeingu v řádu měsíců

Místo, kam spadl BOEING 737 společnosti Ethiopian Airlines. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Místo, kam spadl BOEING 737 společnosti Ethiopian Airlines. | foto: Reuters

ADDIS ABEBA/Washington/Praha V Etiopii se v neděli ráno zřítilo letadlo společnosti Ethiopian Airlines, všech 157 lidí lidí na palubě zemřelo. Tragická událost se přitom stala necelých půl roku po letecké havárii letu Lion Air 610, při které zemřelo 189 lidí. Obě dvě letadla byla stejného typu Boeing 737 MAX 8. Zatím nevyšla žádná oficiální vyšetřovací zpráva ohledně toho, co způsobilo poslední katastrofu, ovšem dva pády stejných boeingů vyvolávají řadu otázek.

„Je to velmi podezřelé,“ řekla pro CNN letecká analytička a bývalá generální inspektorka amerického dopravního oddělení Mary Schiavoová. „Máme tady zbrusu nové letadlo, které dvakrát za rok šlo dolů. V leteckém průmyslu zvoní alarmy, protože to se prostě nestává,“ pokračovala.

Boeing 737 MAX-8 je relativně novým model, neboť první let tohoto typu letadla se uskutečnil teprve na začátku roku 2016. Společnost Ethiopian Airlines jej do své flotily zařadila loni.

Úřad etiopského premiéra oznámil na twitteru vyjádřil soustrast rodinám obětí.
Švédský server flightradar24, který sleduje letecký provoz, oznámil, že letadlo...

Letadlo indonéské společnosti Lion Air 610 spadlo loni 29. října. Letadlo typu Boeing 737 MAX-8 mířilo z Jakarty na Sumatru, dvanáct minut po startu havarovalo a zřítilo se do moře u ostrova Jáva. Na palubě se nacházelo 181 pasažérů a osmičlenná posádka, nikdo nepřežil. Příčina říjnové havárie sice nebyla dosud určena, ale vyšetřování naznačilo, že by na vině mohlo být zařízení vyvinuté Boeingem, se kterým nebyli piloti seznámeni. Letadlo by tak nemělo opustit ranvej indonéského letiště. Již během předchozího letu zaznamenali piloti, že přístroje ukazovaly nejen nesprávnou rychlost, ale i výšku.

Před říjnovou havárií Lion Air byl v Boeingu 737 MAX-8 instalován nový bezpečnostní systém, který automaticky sklápí letadlo dolů, pokud data naznačují, že je jeho stabilita v ohrožení. V loňském letu systém reagoval na vadné údaje naznačující, že je letadlo v náklonu.

Po pěti minutách letu, kdy dosáhl letoun výšky 1661 metrů, začal automatický systém tlačit nos letadla směrem k zemi, což se piloti snažili zvrátit. Vznikl tak konflikt mezi piloty a automatický systémem letadla, který vyústil v kolísavý let nahoru a dolů. Nakonec piloti boj s automatickým systémem prohráli, pokusili se přejít na manuálního ovládání, ale již bylo pozdě. Letadlo se zřítilo metrů do Jávského moře rychlostí 450 kilometrů za hodinu.

Po šesti minutách se letadlo zřítilo

„Všichni piloti měli být školeni na tuto funkci,“ uvádí Schiavoová. V případě čerstvé víkendové letecké nehody zatím neexistují žádné oficiální závěry - není tak jasné, zda i tentokrát byl za havárií automatický systém. Letadlo společnosti Ethiopian Airlines se udrželo ve vzduchu dokonce ještě kratší dobu než letadlo Lion Air 610, k zemi se zřítilo po šesti minutách.

„Podobnosti se společností Lion Air jsou příliš velké, než abychom se jimi nezabývali,“ uvedla letecká analytička. „Nebudeme mít konečné rozhodnutí po dobu dvou až tří let, ale získáme informace z letových zapisovačů. Myslím si, že to bude docela snadné získat za několik týdnů,“ řekl pro CNN Richard Quest, který se specializuje na letectví.

„Teď to vypadá jako náhoda, ale zaručuji vám, že úřady budou zkoumat, zda existují společné okolnosti mezi leteckými katastrofami. Zřítila se dvě zbrusu nové letadla od dvou etablovaných leteckých společností,“ podotýká Quest.

Pád akcií a zákaz Boeingu 737 MAX 8

Pokud vyšetřovatelé odhalí podobnou příčinu těchto dvou nehod, mohou být dopady na Boeing dramatické. Po nedělní havárii společnost Ethiopian Airlines zakázala létat všem svým strojům stejného typu. Také čínský úřad pro civilní letectví vyzval, aby všechna letadla Boeing 737 MAX 8 provozovaná čínskými aerolinkami až do odvolání zůstala na zemi.

Už den po havárii akcie amerického výrobce letecké techniky Boeing výrazně ztrácejí, ještě před zahájením oficiálního obchodování odepisovaly kolem jedenáct procent, zejména v reakci na zmíněnou informaci, že Etiopie, Indonésie a Čína leteckým společnostem nařídily, aby provoz letadel tohoto typu pozastavily.

NEJHORŠÍ LETECKÁ NEŠTĚSTÍ ZA POSLEDNÍCH DESET LET:

298 obětí:

17. července 2014 - U vesnice Hrabove na východě Ukrajiny se v oblasti ovládané proruskými separatisty zřítil malajsijský Boeing 777 z letu MH17 s 298 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Podle ukrajinských úřadů bylo letadlo sestřeleno protiletadlovou raketou, z odpovědnosti se navzájem obviňují proruští separatisté a ukrajinské vládní síly.

257 obětí:

11. dubna 2018 - Krátce po startu z vojenské základny Búfarík v severním Alžírsku se zřítilo do neobydlené oblasti dopravní letadlo Il-76, zahynulo 257 lidí, včetně deseti členů posádky.

239 obětí:

8. března 2014 - Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se v noci na 8. března ztratilo z radarů. Předpokládá se, že se Boeing 777 zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. První trosky letounu ale moře vyplavilo teprve v létě 2015 na francouzském ostrově Réunion na východ od Madagaskaru, vrak letadla dodnes nebyl nalezen.

228 obětí:

1. června 2009 - Letoun Airbus A330 společnosti Air France letící z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil do Atlantiku. Zahynulo všech 228 lidí na palubě.

224 obětí:

31. října 2015 - Na egyptském Sinajském poloostrově se po startu zřítilo charterové letadlo Airbus A321 ruské společnosti Kogalymavia s 224 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Příčinou neštěstí byl nejspíš výbuch bomby, k činu se přihlásila organizace Islámský stát.

189 obětí:

29. října 2018 - Letadlo indonéské společnosti Lion Air, které mířilo z Jakarty na Sumatru, krátce po startu havarovalo a zřítilo se do moře u ostrova Jáva. Na palubě se nacházelo 189 lidí, nikdo nepřežil.

168 obětí:

15. července 2009 - Na severu Íránu se zřítilo civilní letadlo typu Tupolev Tu-154 íránské společnosti Caspian Airlines, které směřovalo z Teheránu do arménského Jerevanu; zahynulo všech 168 lidí, kteří byli na palubě.

163 obětí:

3. června 2012 - Nejméně 163 osob, z toho 153 v letadle, zahynulo při pádu letounu McDonell Douglas MD-83 nigerijské společnosti Dana Air do hustě osídleného předměstí nejlidnatějšího nigerijského města Lagosu.

162 obětí:

28. prosince 2014 - Krátce po odletu z indonéské Surabaye do Singapuru se za špatného počasí zřítil letoun Airbus A320-216 společnosti Indonesia AirAsia; jeho trosky byly nalezeny až po dvou dnech; všech 162 osob na palubě zemřelo.

158 obětí:

22. května 2010 - Jen osm lidí přežilo a 158 jich zahynulo při havárii letounu společnosti Air India Express, který havaroval na jihu Indie při přistávacím manévru (stroj přilétal z Dubaje do města Mangalúru ve státě Karnátaka). Boeing 737-800 minul přistávací dráhu, zřítil se do lesa a začal hořet.

157 obětí:

10. března 2019 - Letadlo etiopské letecké společnosti se zřítilo na trase do Nairobi. Na palubě bylo podle mluvčího Ethiopian Airlines 149 pasažérů a osmičlenná posádka.

Zdroj: ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!