Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Jeden z pilotů Jak-42 zvedal, druhý brzdil

Svět

  12:27
MOSKVA - Komunikační zařízení v kabině letounu Jak-42 nefungovalo, a tak se piloti ani nemohli domluvit. Zatímco jeden přidával na tahu motorů, druhý dupl na brzdy.

Trosky Jaku-42 foto: Reuters

S tímto "předběžným závěrem" z vyšetřování nehody dnes přišel ruský list Komsomolskaja pravda. Piloti Jaku-42 se prý nedomluvili: jeden přidával, druhý brzdil.

Deník se odvolal na nejmenovaný zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který vede kvůli nehodě trestní stíhání, nicméně své vysvětlení nehody opatřil otazníkem. Dříve se v médiích objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině těsně před havárií. Někteří experti však upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek, a pak "černé skříňky" nemohou tuto komunikaci zaznamenat.

Záznamy z černých skříněk

Přepis části rozhovoru pilotů těsně před pádem letadla

kapitán: 74, 76

palubní inženýr: 74, 76

kapitán: Čas, světla, linie 190

kapitán: tři, čtyři, pět, nominál

palubní inženýr: V nominálu

palubní inženýr: Rychlost stoupá, parametry v normě 130, 150, 170, 190, 210

kapitán: Vzlétáme

palubní inženýr: 220, 230

druhý pilot: Check (potvrzení údaje), stabilizátor

kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor

druhý pilot: Co děláš?

kapitán: Vzletový

palubní inženýr: Vzletový

kapitán: vulgární výraz

druhý pilot: Andrjucha!

"Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo kvůli něčemu během startu vypnuté. Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili," dozvěděli se reportéři listu ve Vyšetřovacím výboru.

"Kapitán a (druhý) pilot hovořili mezi sebou bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění. Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá. Zjevně se kapitán rozhodl, že po tak nepovedeném dlouhém startu je lepší zabrzdit. V důsledku toho kapitán a pilot dali letounu dva protichůdné pokyny - nasadili na vzlet a současně brzdili. Při takovém 'startu během brzdění' se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se.

Stopy po brzdné dráze
Stopy po brzdné dráze byly nalezeny...," uvedl nejmenovaný vyšetřovatel. Pro verzi, že katastrofu zavinilo nekoordinované počínání posádky, podle deníku hovoří také to, že prý i jindy kapitán a druhý pilot, který dříve létal i jako kapitán letadla, propadali řevnivosti a soutěžili spolu.

Jediný přeživší z katastrofy, palubní inženýr Alexandr Sizov, reportérům jen zopakoval, že si nic nepamatuje, jak řekl i vyšetřovatelům. Objasnit příčiny nehody se z hlediska bezpečnosti letového provozu snaží experti ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Trestní stíhání v souvislosti s havárií vede Vyšetřovací výbor Ruské federace, což je od nedávna samostatná instituce, dříve součást generální prokuratury. Ani jedno z vyšetřování zatím k oficiálním závěrům nedospělo.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...