Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Jez na Labi zaplatí EU

Zatím jeden jez by se měl začít v roce 2007 stavět na Labi v Děčíně. V provozu by měl být od roku 2009. Výstavbu jezu chce stát financovat převážně z peněz Evropské unie, která podporuje lodní dopravu. Podle představ ministra dopravy Milana Šimonovského EU zaplatí 85 procent nákladů. Jez přijde na zhruba 3,5 miliardy korun. Aby bylo Labe splavné po celý rok, musel by ale podle ministra vzniknout ještě jez u Ústí nad Labem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pavel

15. 11. 2005 21:43
PRO BOHA!!!
Proboha, vyzente uz ty Socany od koryt!! To je hruza, co si ta hovada vymysli !!! Megalomanske stavby stojici zbytecne miliardy a miliardy, ktere by se daly vyuzit mnohem lepe (treba na splatky dluhu). Utrpi priroda, utrpi verejna kasa a par soudruhu si zase namasti kapsu... Vyuziti stavajicich zeleznicnich trati a drah by bylo jiste i z dlouhodobeho hlediska mnohem lepsi a rozhodne i levnejsi reseni...
Jinak nejsem lodar, ale selsky rozum mi nejak nebere to, ze by nekde, kde je hloubka 140 cm, staveli Cinane VELKA NAMORNI PLAVIDLA... Vzdyt takovy ponor musi snad mit i kazdy mensi houseboat!!! Nehlede na to, ze Cinane sami maji vyrazne vetsi reky a hlavne more (oboji urcite hlubsi nez 140 cm  ) a mnohem levnejsi pracovni silu, nez my v CR. Cele mi to dava smysl asi tolik, jako umele zasnezovani pisecnych dun na Sahare...
0 0
možnosti

Mirek

12. 11. 2005 11:30
pokračování 1
PP: Jelikož jde o velmi kontroverzní stavbu v lokalitě, která měla být vyhlášena jako území soustavy NATURA 2000, lze o získání prostředků z EU velmi silně pochybovat. Ministr musí vědět, že pravděpodobnost finanční podpory EU je mizivá, opět se však v předvolebním klání neváhá pouštět do demagických výroků. ČTK: "Ministerstva dopravy a životního prostředí se dohodla na stavbě pouze jednoho jezu na místo dvou plavebních stupňů." PP: Toto tvrzení lze směle označit jako lživé. Dohodu mezi ministry mají Přátelé přírody k dispozici a výklad ministra dopravy prostě a jednoduše není pravdivý. (Dohodnuto bylo posouzení jednoho jezu v Prostředním Žlebu. Mezi posouzením a souhlasem je ovšem dalekosáhlý rozdíl.) Smutné je, že ministr ŽP Ambrozek nechá tyto lži svého stranického kolegy bez odezvy. ČTK: "Rejdaři by jez mohli podle Šimonovského využívat v roce 2009." PP: To už se ministr dostává do roviny sci-fi. Tentýž jez chtělo ministerstvo dopravy ještě nedávno stavět 5 let. Pokud by investor získal všechna zákonná povolení, bylo by dokončení reálné v letech 2015 až 2020. ČTK: "Evropská unie podporuje lodní dopravu, proto podle Šimonovského by neměl být problém se získáním peněz na stavbu." PP: Viz výše. Jakmile je stavba v kolizi s ochranou přírody, klesá pravděpodobnost podpory ze strany EU k nule. ČTK "Jeden jez ale nezaručí celoroční splavnost Labe. Šimonovský připustil, že by se měla v průběhu stavby bavit ministerstva i o vybudování druhého jezu u Ústí nad Labem." PP: To lze pokládat za klíčový výrok. (Který odporuje s výrokem o pár vět zpátky.) Dohoda mezi ministry (ŽP a dopravy) totiž lze interpretovat tak, že když se ministerstvo dopravy zřekne požadavku na dva jezy, MŽP bude souhlasit s opětovným posouzením jezu Prostřední Žleb. (Přesné znění mají Přátelé k dispozici.) ČTK: "Ředitelství vodních cest nyní předalo dokumentaci krajskému úřadu, který zahájil tento týden řízení k dopadům stavby na životního prostředí." PP: Nikoli dokumentaci, ale zám
0 0
možnosti

Mirek

12. 11. 2005 11:31
pokračování 2
PP: Nikoli dokumentaci, ale záměr. Dokumentace EIA se teprve bude zpracovávat. ČTK: "Podle Šimonovského se musí podklady shromažďovat dvě vegetační období, tedy ještě v příštím roce." PP: Asi jediný výrok, s nímž lze jakž takž souhlasit. ČTK: "V přístavu u budoucího jezu v Děčíně vzniká velké překladiště zboží. Podle jednatele firmy Česko-saské přístavy Jiřího Astera budou podnikatelé díky plavebnímu stupni moci využívat vodu alespoň před hranicemi s Německem." PP: Zapomněl ovšem "cudně" dodat, že překládat se má mj. i na automobily. Výstavba jezu v Prostředním Žlebu by tedy objem silniční přepravy na Děčínsku s velkou pravděpodobností zvýšila! ČTK: "Šimonovský připomněl, že do Děčína míří čínský investor, který chce stavět v loděnicích velká námořní plavidla." PP: Stavět námořní plavidla v Děčíně by mohl jen úplný blázen. Čínský investor má v Děčíně stavět ŘÍČNÍ lodě. A ty jez vůbec nepotřebují. Za posledních 10 let bylo vypuštěno již tolik "omylů", že lze jen stěží věřit, že jde o náhodu. Spíš o přístup "drzé čelo, poplužní dvůr." (Za situace, kdy není oponentům v médiích dáván prostor, projde sebevětší lež.) ČTK: "Labská vodní cesta má na území České republiky od státní hranice ve Hřensku po přístav ve Chvaleticích délku 211 kilometrů a v současné době je připravováno její prodloužení o 24 kilometrů do Pardubic. Splavnost úseku mezi státní hranicí a Ústím nad Labem je závislá na klimatických podmínkách. Náklady na stavbu jednoho jezu jsou podle Šimonovského zhruba 3,5 miliardy korun. Celoroční lodní doprava by podle Šimovského ulehčila silnicím v kraji." PP: Vzhledem k překládání nákladů z lodí na nákladní automobily by výstavba jezu silnicím v kraji spíše přitížila, podobně jako čínská loděnice. ČTK: "Jezy by měly umožnit, aby řeka byla splavná po celý rok pro lodě s ponorem 140 centimetrů." PP: (Je zajímavé, že už se mluví o jezech, nikoli o jezu.) Zda by jezy zajistily ponor 140 cm po celý rok, je velmi sporné. Někteří odborníci na lodní
0 0
možnosti

Mirek

12. 11. 2005 11:28
Přečtěte si taky názor druhé strany
http://prateleprirody.com/pracovni.php?rub=1&dir=1&txt=1 Zatímco dříve bývalo zvykem dát prostor také druhé straně, dnes se vrací praxe citování "státních činitelů" s okrajovou poznámkou "ekologové jsou proti". Je to pokus o vymývání mozků a je smutné, že na tom asistuje také Česká tisková kanclelář. A to pomíjíme skutečnost, že turné ministra dopravy po krajích ČR, kde všude slibuje všechno, je zjevný začátek jeho předvolební kampaně. Dále si můžete přečít "agenturní" zprávu s vepsanými poznámkami a komentářem. Bohužel prakticky každá věta je na polemiku. ČTK: "Jez na Labi v Děčíně se má začít stavět v roce 2007." PP: Termín je nereálný. Dokumentace EIA má být hotova až na podzim r. 2006 a teprve pak bude dána k připomínkám veřejnosti a posouzení. Pokud by záměr získal souhlasné stanovisko (lze čekat nejdříve na jaře 2007, reálně spíše později), pak bude investor žádat o výjimku. Získá-li ji (léto 2007), požádá o územní povolení. Pokud by vše šlo jako na másle, získal by jej nejdříve na přelomu let 2007 a 2008. Teprve pak by začalo stavební řízení, které by mohlo skončit nejdříve v druhé polovině roku 2008 (reálně spíše později). Pokud by investor ve všech žádostech uspěl, začít stavět by mohl nejdříve v roce 2009. (Zkušenost s D8 však napovídá, že i to je optimistický odhad. Realističtější by bylo mluvit o letech 2010 až 2012.) To ovšem ministr dopravy velmi dobře ví a vypouštění zcela nereálných termínů lze proto hodnotit jako jasný nátlak na rezort ochrany přírody. Až se nereálné termíny nestihnou, budeme obviňováni ze "zdržování". ČTK: "Celkem 85 procent nákladů na stavbu chce stát získat z Evropské unie, novinářům to dnes v Ústí nad Labem řekl ministr dopravy Milan Šimonovský." PP: Jelikož jde o velmi kontroverzní stavbu v lokalitě, která měla být vyhlášena jako území soustavy NATURA 2000, lze o získání prostředků z EU velmi silně pochybovat. Ministr musí vědět, že pravděpodobnost finanční podpory EU je mizivá, opět se však v předvolebním klání ne
0 0
možnosti

Kalous

11. 11. 2005 23:05
ulitba betonove loby
Ten jez nic nevyresi, ma zvednout hladinu jen o nekolik cm na omezenem useku. Nekdo si ale pekne namasti kapsu.
0 0
možnosti

Eda

11. 11. 2005 20:30
PRYC Z EU
Tohle je dalsi bolsevicka akce EU jak si upevnit sve vazaly a vykoristovat je. Jedine nezavisla CR pod vedeni ekonomickych spicek z ODS ma sanci na prosperity a budoucnost
0 0
možnosti

el sopo

11. 11. 2005 17:49
jsou normalni?
tak my mame drahy v dluzich a oni budou budovat jezy?
v tom jsou zase nejaky socansky lobby!......kdyz nejakej pan podnikatel chce neco transportovat, necht pozada ceske drahy popr autodopravce.
 
ceskym draham se alespon zvysej zisky a nebudou muset stavkovat, ale komu je z vlady co do lidi u drah, ze?
0 0
možnosti