Čtvrtá největší asijská ekonomika plánuje zřídit nové ministerstvo pro demografický rozvoj poté, co se vládě navzdory několikaletému úsilí nedaří oživit klesající porodnost v této zemi. Ale pro Pak Jon, osmadvacetiletou módní instagramerku a začínající zpěvačku, je při utrácení peněz nejdůležitější oblečení a cestování, takže na manželství a děti jí zbývá už jen omezený rozpočet.
„Já vyznávám princip YOLO (you only live once - žiješ jen jednou),“ říká Pak, prodavačka oblečení v soulské módní čtvrti. „Když zaplatím všechno, co potřebuji k životu, moc peněz mi už nezbývá. Svatba a mateřství možná jednou přijde, ale být šťastný v této chvíli je to nejdůležitější, ne?“ říká. Jižní Korea tak nyní překonává svůj vlastní rekord v nejnižší porodnosti, která loni dosáhla nového minima.
Sociologové tvrdí, že Korejci ve věku 20 až 30 let - kteří představují generace Y a Z - vzhledem ke svým prioritám utrácejí více a šetří v průměru méně než všichni Korejci dohromady nebo jejich vrstevníci v jiných zemích, takže na budování rodinného hnízda jim nezbývají finance ani prostor: „Budují si svůj status. Jejich vysoké životní náklady naznačují, že usilují o svůj vlastní symbol úspěchu, místo toho, aby se soustředili na tradiční cíle - usadit se a mít děti,“ říká Čung Če-hun, profesor sociologie na Ženské univerzitě v Soulu.
Utrácení mladé generace nedokázaly zastavit ani extrémně vysoké úrokové sazby v uplynulých třech letech. Její náklady na cestování navíc v minulých třech letech vzrostly z 33 na 40 procent. Příjmy drahých restaurací jenom v loňském roce stouply o 30 procent, ve srovnání s růstem 10,5 procenta v provozovnách rychlého občerstvení, vyplynulo z údajů firmy na průzkum trhu Euromonitor.
Záliba mladých Korejců v drahých restauracích se promítá i do skutečnosti, že se v loňském roce podle průzkumu banky Morgan Stanley umístili na první příčce žebříčku utrácení za luxusní značky za jednoho obyvatele a zájem o tuto zemi projevují luxusní světové značky. Firmy Chanel, Celine a Dior navázaly spolupráci s místními hudebními skupinami Blackpink nebo New Jeans, které jsou velmi populární u korejských teenagerů.
Podle květnového průzkumu agentury PMI Co. však zdaleka největší důvod, proč mladí lidé v Jižní Koreji odkládají rodičovství, představují finanční problémy. Asi 46 procent z 1800 dotázaných přičítá toto rozhodnutí nejistotě zaměstnání nebo nákladům na vzdělání. Příjmy mladých Korejců ve věku 20 až 30 let navíc v minulém roce podle údajů institutu Statistics Korea vzrostly jen o dvě procenta ve srovnání s růstem 4,5 procenta pro korejské domácnosti celkově.
Orientace mladé generace na bezprostřední zábavu a potěšení podle profesora Čunga také vysvětluje, proč mladí lidé nereagují na vládní program podpory porodnosti v podobě různých příspěvků. Korejská vláda oznámila v květnu úmysl vytvořit nové ministerstvo se zaměřením na demografické otázky, když ani řada opatření, zahrnujících příspěvky rodinám s novorozenci či delší období placené mateřské dovolené, nedokázala zvrátit trend trvale klesající porodnosti v zemi.
V průzkumu 17 rozvinutých zemí, který provedl americký ústav Pew Research Center v roce 2021, odpovídali respondenti na otázku, co činí život smysluplným. Pouze u respondentů z Jižní Koreje figuroval na prvním místě materiální blahobyt. U dotázaných z jiných zemí to byla rodina nebo zdraví.
Začínající zpěvačka Pak by o založení rodiny uvažovala až po vybudování úspěšné kariéry. „Když se mi bude dařit v tom, co dělám, mohou následovat úspory, rodina a všechno ostatní. Ale v této chvíli je pro mě nejdůležitější užívat si život a pracovat na uskutečnění mé vysněné profese,“ řekla.