Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Letoun nad válečnou zónou? Ukrajinský prostor byl otevřený, oponuje expert

Svět

  6:00
PRAHA - Sestřelení civilního letadla má vážné důsledky pro zemi, která se toho dopustí, říká Richard Klíma z Řízení letového provozu.

Lidé zkoumají zbytky letadla. foto: AP Photo

LN Jak je možné, že se civilní letoun ocitne nad válečnou zónou?
Ukrajinský vzdušný prostor byl normálně otevřený, respektive byly v něm poskytovány normální letově-provozní služby v souladu s mezinárodními standardy. Jediná část vzdušného prostoru, která byla uzavřena, byl prostor nad Simferopolem, což už je vlastně Krym, tedy ruský vzdušný prostor. Každý stát má zároveň úplnou vzdušnou suverenitu a odpovídá za bezpečnost letového provozu, protože určuje letové provozní služby, letové trasy, vstupní a výstupní body. Všechny tyhle věci byly na Ukrajině zajištěny a Evropská agentura pro bezpečnost letového provozu neměla žádná informace o jakékoli potenciální nebezpečnosti toho vzdušného prostoru. Navíc všechny informace se denně aktualizují. Jsou mezi nimi údaje o vojenských cvičeních nebo změnách některých tras.

LN Úprava letových tras nebo uzavření třeba i části letového provozu je pouze na ukrajinské vládě?
Ukrajina je úplným a výlučným suverénem ve svém vzdušném prostoru. Může ho upravit jakýmkoli způsobem. Může v něm určit omezené, zakázané zóny, stanovit letové tratě, vstupní a výstupní body... Ale žádný mimořádný signál z uvedené  oblasti nepřišel, proto byl vzdušný prostor standardně využíván.

LN Povede podle vás sestřelení malajsijského letadla nad východní Ukrajinou ke změnám leteckých koridorů?
To by byly všechno spekulace. Teď se musí hlavně vyšetřit, k čemu došlo, kdo je za to zodpovědný. K podobné situaci už došlo v 80. letech, kdy Sovětský svaz sestřelil jihokorejský letoun. Tehdy stíhačka sestřelila civilní letadlo. Právě na základě toho byl do chicagské úmluvy doplněn článek tři, ve kterém se stanovuje, že v žádném případě žádný stát nesmí použít ozbrojenou sílu vůči civilnímu letadlu za letu. Ten stát ho může přinutit přistát, prohledat ho, ale nesmí ho sestřelit. Takže jakýkoli takový čin proti civilnímu letadlu za letu je porušením mezinárodního práva, což samozřejmě má velice silné dozvuky na každou zúčastněnou stranu.

Autor: