Diskuse k článku: Když Boeingu 737 Max přestane fungovat senzor, zamíří špičkou k zemi. Nový alarm bude varovat piloty

Přihlaste se



REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ,
NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS REGISTRACE

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07.Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.
  • Příspěvků: 20
  • Poslední: 22.3. 2019 19:46
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
P. Labaj 22.3.2019 2:38

Ono je to bezpečné už teď.

Problém byl (pravděpodobně) v nedomyšleném ošetření vstupů od čidel, v kombinaci s tím, že posádky nevěděly jak na to reagovat. Ale dneska už asi každý pilot na Zemi ví jaké jsou symptomy a jak na to reagovat, tj. kde a jak to vypnout. A taky co mají technici a pak i piloti pří přebírce letadla zkusit.

Takže i kdyby neupravené MAXy lítaly dál, tak už je pravděpodobnost havárky stejného typu asi dost malá. Možná spíš hrozí, že by piloti i nějaký jiný problém pokládali za chybu MCAS a tedy reagovali špatně.

P. Götze 22.3.2019 15:57

Alarmy to ma, ale jsou za priplatek a certifikacni autorita je nevyzaduje. Je pravdepodobne, ze ty dane letadla je nemely kvuli uspore nakladu. Navic cidelk ztraty vztlaku je tam vice, ale SW reaguje jen na jeden z nich. System umi hlasit, pokud ta cidla ukazuji ruzne hodnoty, ale je to za priplatek. Ty letadla to asi nemely.

P. Labaj 22.3.2019 19:46

Asi jsem to napsal trochu nešikovně.

Chtěl jsem tím říct, že teď (tedy po těch 2 haraviích) už je riziko další podobně dost malé, protože posádky už ví, na co mají případně hrábnou, když jim letadlo bude chtít jít čumákem dolů. A že by před startem měly otestovat příslušné čidlo. A že jde letadlo dolů poznají i bez senzorů.

Jinak za to, že pro celkem kritický systém používají jediný senzor, když jich nacíc letadlo má k dispozici víc - za to by konstruktéři zasloužili nakopat zadek zepředu. To snad projektoval nějaký absolvent genderových studií nebo jiných sociálních věd.

A že hlášení nesouladu mezi senzory je za příplatek, tak to už je opravdu výsměch. Dneska každé malé zařízení, které může člověku způsobit tak maximálně modřinu, tak musí mít safety aspoň na úrovni SIL3, vedení od havarijních tlačítek nebo senzorů tahané dvojitě, vše navíc v samostatně stíněných kabelech atd. A to je technika o mnoho řádů levnější než dopravní letadlo.

K. Jež 22.3.2019 0:45

Stejně je záhadné, že ta naprosto nesmyslně přetechnizovaná a překombinovaná éra lítají a nepadají častěji. Možná by se měli zaměřit na to jestli v těch senzorech nejsou nějaké chinašit součástky. Třeba kondenzátory, otvory, plech ap. nebo zda to nenechali v rámci úspor sešroubovat v Číně komplet.

M. Sedmík 22.3.2019 0:29

V automatizační technice je běžné použití více senzorů s diagnostikou a automatické přepnutí na správně fungující, nebo při nejistotě vypnutí automatiky navázané na chybně ukazující senzory. Tyto rutinní operace odfláknout v letadle je těžko uvěřitelné.

V. Novák 22.3.2019 11:58

Optimismus...

Jak je konstrultér optimista, tak mu vyjde Titanic nebo Challenger a Columbia. A nebo tenhle MAXík...

M. Hájek 21.3.2019 21:40

Skutečným viníkem je v tomto případě nejspíš šetření, a to zase souvisí se zadlužováním. Inženýrů je málo, jsou přetížení, zato ekonomů, bankéřů, novinářů a politologů je všude jak na**áno. Automobilový průmysl v USA již téměř zanikl, na řadě je ten letecký.

P. Balcar 21.3.2019 22:15

"Zajímavá úvaha" . Co na to vsadíte?

R. Bican 21.3.2019 20:49

Takže teď každému pádu bude předcházet varování... Luxus...

J. Kotala 21.3.2019 18:26

Snad je všichni sedřou z kůže jako odřeli VW.

V. Novák 21.3.2019 18:06

Bezpečnostní zařízení, které bude hlídat bezpečnostní zařízení, které řeší vadu konstrukce...

P. Pruner 21.3.2019 16:45

To jsem zvědavý jak chce firma Boeing napravit těžkou újmu na své reputaci. Ty informace po neštěstích je jedna lepší než druhá.

R. Zahler 21.3.2019 17:07

Asi budou muset platit pozůstalým jako mourovatí ! To by mohlo být pro Boeing likvidační ....

V. Novák 21.3.2019 18:07

To placení Boeing ustojí, ale ztráta reputace je na léta.

R. Zahler 21.3.2019 18:26

Ono to je jedno s druhým. Reparace jistě nezničí Boeing a spíš ztráty zakázek díky tomu ... stejně je to skandální, že tak nezodpovědně postupuje taková velká společnost, která kvůli kšeftu urychlí homologaci na úkor kvality . I když ... kdo ví, kde je pravda a realita.

J. Křivan 21.3.2019 17:08

Reputace je na dlouhý čas pryč. To nespraví nějaké na rychlo sflikované řešení. Boeingu to nepřeji a to hlavně proto, že jako největší průmyslový podnik v USA to klidně může vyvolat krizi po celém světě.

PS. Jen tak mimochodem Airbus pro svá letadla obdobného typu používá stejné motory jako Boeing, ale jejích zabudování řešil komplexně. Výrobce motorů je společný americko - francouzský podnik.

https://www.aeroweb.cz/clanky/5841-airbus-vs-boeing-v-roce-2018

J. Křivan 21.3.2019 17:20

Něco málo o těch motorech.

http://www.flymag.cz/article.php?id=11190

M. Pačes 21.3.2019 16:39

Nedostatečná náprava, velké riziko pádu zůstává.

M. Vaněk 21.3.2019 16:30

Je neuvěřitelné, že stav nesouladu ukazatelů obou čidel nebyl dosud ošetřen. V takovém stavu má samozřejmě začít něco svítit a vypnout se autopilot.

P. Götze 21.3.2019 16:59

autopilot neni mcas. Problem je se systemem MCAS, ne s autopilotem.

Najdete na Lidovky.cz