Ti zkušení a také web Flightradar24, který sledování letů naživo přes internet umožňuje, ale upozornili na možný výpadek signálu. Ten je v některých případech i záměrný a je z toho obviňováno Rusko.
Airbus se na webové aplikaci objevil v ukrajinském vzdušném prostoru, kdy přeletěl hranice z Rumunska na Ukrajinu poblíž města Satu Mare, udělal oblouk do nitra Ruskem napadené země, a nedaleko Lvova zamířil do Polska. Tradiční trasa přitom vede z Rumunska přes Maďarsko a Slovensko rovnou do České republiky.
Trajektorie letu některé pozorovatele překvapila. Ukrajina totiž uzavřela svůj vzdušný prostor pro komerční lety v únoru v roce 2022, kdy zemi napadla ruská armáda. Uzavřený vzdušný prostor nad válečnou oblastí přesahuje také za ukrajinské hranice. Týká se to části Běloruska, jihu Ruska či Moldavska.
Ačkoliv Ukrajina v říjnu představila plán na otevření vzdušného prostoru uprostřed válečného stavu, případ letu Emirates má jiné vysvětlení. Do Prahy se dostal sice se zpožděním, ale přece jen po své normální trase. Zatímco podle webové navigace bylo letadlo kdesi nad Polskem, ve skutečnosti už přistávalo v Praze.
Flightradar24 popisuje na svém blogu, co chybné údaje způsobuje, a ukazuje mapu, kde dochází k rušení GPS signálu, které je součástí tohoto problému. Na základě takzvaného spoofingu GPS se letadlo může objevit na místech, kde ve skutečnosti není.
Flightradar24 zakresluje kurz na základě aktualizace polohy letadla. Když stroj přestane odesílat aktualizaci, odhadne se cesta s ohledem na směr k určenému cíli. Výpadky se týkají mimo jiné letadel překonávajících Černé moře. Odhadované pozice mohou tak letadlo umístit do oblasti, v níž se nicméně vůbec nevyskytuje.
Výpadek signálu se ve středu týkal i letadla Embraer 190, které mířilo z Baku do Grozného, a zřítilo se z nesouvisejících příčin se poblíž města Aktau v jihozápadní části Kazachstánu na pobřeží Kaspického moře.
Havarované letadlo, které patřilo ázerbájdžánským aerolinkám, odklonili kvůli mlze do dagestánské Machačkaly. Tam ale nedoletělo, odbočilo do Kazachstánu. Navigaci se stroj „ztratil“ v důsledku zmíněného spoofingu a objevil se později už na východním břehu Kaspického moře.
Nehodu zavinila zřejmě ztráta kontroly nad strojem po střetu s hejnem ptáků. Oficiální informace z výsledků vyšetřování příčin neštěstí zatím nejsou k dispozici.
1. prosince 2024 |