18. srpna 2015 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Moskva drtí nezávislá média. Na řadě je televize Dožď - ‚pes na řetězu Britů‘

Logo televizní stanice Dožď. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo televizní stanice Dožď. | foto: Facebook

MOSKVA/PRAHA Naproti moskevské redakci televizní stanice Dožď (www.tvrain.ru) se minulý týden v pátek objevil banner s nápisem: „Psi na řetězu britského režimu.“ Na obřím plakátu jsou vyobrazeni dva psíci navlečení do britské vlajky s obojkem vybaveným ostny na krku. Nad jedním je logo televize Dožď, nad druhým byznysportálu a televizního kanálu RBK TV.

Tímto způsobem zareagovala prokremelská umělecká skupina Artplakat na informaci listu Izvestija: obě stanice jsou podle výtvarníků rafinovaným nástrojem západní propagandy a jejich cílem je destabilizovat politickou situaci v Rusku.

Tajný dokument

Izvestija svou investigativní práci zakládá na „tajném dokumentu“, podle kterého obě média slouží Britům ke škodě ruského státu. Kromě toho v článku vystupuje i nejmenovaný „zdroj blízký vedení RBK“, který tvrdí, že tato byznysová stanice odmítá některá nepříjemná témata komentovat a prosazuje v ruském vysílání jen britské zájmy.

K TÉMATU

V současném Rusku jde o obvinění velmi závažné, které může vést nejen k likvidaci těchto nezávislých sdělovacích prostředků, ale i k trestnímu stíhání jejich vlastníků i zaměstnanců.

Jak tvrdí Izvestija, v tomto tajném dokumentu, pocházejícím z pera ministerstva zahraničí Velké Británie (redakce ruského listu má kopii údajně k dispozici), je jasně napsáno, že Dožď i RBK předávají ruským divákům přesně tu informaci, na které má zájem Londýn. Britští autoři zprávy prý charakterizují využívání obou ruských televizí jako „použití měkké síly“. 

Izvestija z toho vyvozuje, že „kulturně-vzdělávací“ spolupráce obou kanálů s britskou korporací BBC je ve skutečnosti jen zástěrkou financování „mediální páté kolony“ v Rusku. A snahou obrátit veřejné mínění proti současnému vedení země. Ani Dožď, ani RBK neskrývají, že BBC je jejich mediálním partnerem, ba co víc, obě televize jsou na to hrdé.

Dlouhý boj o přežití

ROZHOVOR S VITALIJEM JAROŠEVSKÝM

Dožď je jedinou důstojnou konkurencí Kremlem kontrolovaným státním televizím, a i když vysílá jen prostřednictvím internetu, stává se stále populárnějším zdrojem objektivních informací. Vůči prezidentovi Vladimiru Putinovi je velmi kritický.

V Doždi se sešly hvězdy televizní žurnalistiky 90. let minulého století, včetně moderátorů, jako je Pavel Lobkov, nebo komentátorů jako Alexej Venědiktov, šéfredaktor největší svobodné rozhlasové stanice Echo Moskvy, či Ksenija Sobčaková, tvář ruské demokratické opozice.

Pokusy o likvidaci Doždě trvají už několik let. V roce 2013 televize zveřejnila výsledky vyšetřování Fondu boje s korupcí opozičního lídra Alexeje Navalného, který obvinil řadu vysoce postavených politiků z nezákonných příjmů. Dožď ihned začal mít problémy s daňovými orgány.

Následoval skandál týkající se anketní otázky o blokádě Leningradu a smysluplnosti bojů o toto město i obrovských lidských ztrát. Mimochodem, nezávislí historici o této etapě Velké vlastenecké války živě diskutují, oficiální zdroje ale odmítají zpochybnit cokoliv, co se týká hrdinství sovětského lidu. Ruská veřejnost i řada politiků vyjádřily krajní pohoršení nad otázkou, i když nešlo o tvrzení, ale spíš otevření jednoho z ruských tabu a zahájení diskuse o tématu, které je dodnes v Rusku zakázané. Tiskový tajemník ruského prezidenta Dmitrij Peskov řekl, že Dožď překročil všechny myslitelné etické hranice. Výsledkem bylo, že televize byla odpojena od většiny kabelových a satelitních operátorů.

Zdálo se, že Rusko přijde o poslední kvalitní svobodnou televizi. Pracovníci Doždě se zřekli části svých mezd a vysílali přes internet dál. Kanál se však musel několikrát přestěhovat, protože majitelé budov, kde sídlila redakce a studia, mu jeden za druhým dávali výpověď. Nakonec elita ruské televizní žurnalistiky, která v 90. letech proslavila jeden z nejlepších evropských kanálů NTV, skončila v obyčejném moskevském bytě, odkud vysílala přes dva měsíce.

Ředitelka byznysové stanice Dožď Natalija Sindejevová.

Ředitelka byznysové stanice Dožď Natalija Sindejevová.

Záchrana? Štědří diváci

Jak přiznává vedení televize, nad vodou Dožď v nejtěžších chvílích drželi diváci – kanál je od roku 2013 placený a přes počáteční pesimismus lidí ochotných si za informaci zaplatit rychle přibývá. Tento týden vedení televize oznámilo, že 60 procent příjmů kanálu pochází od běžných předplatitelů. Řada Rusů si předplatila tuto televizi poté, co hrozila její likvidace a sám kanál vysílal spíš než pořady zoufalé volání SOS: „Chcete-li nezávislou televizi, musíte si za ni zaplatit.“ Nyní se zdá, že to, co vypadalo před dvěma lety jako utopie, má v Rusku šanci na úspěch.

Zisky z reklamy tvoří pouhých 20 procent z celkových příjmů, 3,5 procenta představují tržby za předměty s logem Doždě. Vzhledem k tomu, že příznivců Doždě přibývá i mimo Rusko, přežije televize pravděpodobně i další ránu, kterou byla likvidace fondu Sreda ruského mecenáše Borise Zimina. Ten částečně Dožď financoval, jenže minulý měsíc Zimin ukončil veškeré své dobročinné projekty v Rusku. Byl totiž označen podle ruského zákona za „zahraničního agenta“.

I kvůli Ziminovi chce Dožď pokračovat ve vysílání na ruském území za každou cenu.

Petra Procházková

Autor

Petra Procházkováberkating@seznam.czČlánky

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?