Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nasedněte na kola, velí Itálie. Slibuje velkou dotaci na nový bicykl, někde platí i za ujeté kilometry

Svět

  5:00
Řím/Praha - Součástí masivního balíčku na podporu italské ekonomiky postižené koronakrizí je i podpora cyklistické dopravy. Lidé mohou dostat dotaci na nákup nového bicyklu ve výši až 500 eur.
Cyklisté - ilustrační foto.

Cyklisté - ilustrační foto. foto: Shutterstock

MACHÁČEK: Itálie: každému nové kolo

Historická centra měst přecpaná čadícími automobily vypouštějícími životu nebezpečné zplodiny, všeobecná ignorace dopravních předpisů i divoký styl řízení: Itálie dosud nepatřila zrovna mezi státy s příznivými podmínkami pro cyklistickou dopravu.

To se teď má změnit. Nechtěným impulzem k tomu byla proběhlá koronavirová krize, která na zemi na Apeninském poloostrově dopadla zvlášť tvrdě: „skóre“ 34 tisíc obětí na nemoc covid-19 a téměř čtvrt milionu nakažených řadí Itálii k nejvíce postiženým státům světa. Více než dva měsíce trvající přísná karanténa způsobila v zemi obří hospodářské škody, které chce italská vláda sanovat mimo jiné stimulačním balíčkem ve výši 55 miliard eur (téměř 1,5 bilionu korun). Poprvé v historii se v jeho rámci najde i významná částka na podporu cyklistiky, zejména ve městech.

„V situaci, kdy využívání městské dopravy kvůli nařízením o povinných rozestupech může být problematické, se snažíme podpořit jiné druhy ekologické dopravy – a tím cesty na kole rozhodně jsou.“ Těmito slovy odůvodnila ministryně dopravy Paola De Micheliová z Demokratické strany (PD) ambiciózní plán, podle něhož budou mít Italové při nákupu nového bicyklu nárok na dotaci až 500 eur (asi 13 500 korun).

Projekt má sice svá omezení – zapojit se do něj mohou jen rezidenti měst s alespoň 50 tisíci obyvatel a dotace nesmí přesáhnout 70 procent nákupu nového stroje –, i tak ale jde o značný posun. Dotace se týká i elektrokol a podobných jednostopých „vozítek“.

Desítky kilometrů nových tras

Ještě dále šli v třísettisícovém Bari, správním středisku Apulie na jihu země. Tamější radnice ve snaze omezit nekonečné zácpy aut začala dokonce platit těm, kdo se rozhodli dojíždět do práce na kole, částku 20 eurocentů (pět korun) za ujetý kilometr.

Dluh Itálie není udržitelný, tvrdí ekonom. Musí přijít změny nebo pomoc Evropy

Pro účast v systému, který byl v Bari spuštěn již začátkem roku (tj. před koronavirovou krizí), bylo nutné si na bicykl nainstalovat zařízení evidující ujeté kilometry a částka byla zastropována maximem 25 eur měsíčně. Úřady v Bari nyní vyhodnocují pilotní období. „Jsme první město v zemi, které něco takového zavedlo,“ řekl novinářům starosta města Antonio Decaro (PD).

Řada italských měst nyní také investuje značné prostředky do rozšíření bezpečného prostoru pro cyklisty: v Miláně či Římě by měly jen během tohoto léta vzniknout desítky kilometrů nových cyklotras. Leckde se naopak snaží znepříjemnit život automobilům. Milánská radnice například zavádí na vybraných hlavních tazích rychlostní limit 30 kilometrů za hodinu a rozšiřují se chodníky na úkor jízdní dráhy.

Zda bude koronavirová krize v Itálii skutečným bodem obratu ve prospěch cyklistické mobility – automobil je zde stále pro leckoho modlou –, se ale teprve ukáže. Mnohá města totiž opatření ve prospěch cyklistů představují jako „dočasná“, a jak se celý koncept osvědčí, bude jasnější až na konci roku.