Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Německé vlaky stály, stávku pocítili i v ČR

Svět

  11:10
BERLÍN - Nejen Němci, kteří jezdí do práce vlakem, se dnes svého spoje nedočkali. Místní strojvůdci totiž vyhlásili stávku za zvýšení mezd a k protestům se postupně připojili i další železničáři. Akce, jež měla trvat od 5:00 do 9:00, ochromila i některé spoje v Česku.

Německé nádraží. foto: ČTK

Na železnici v Německu dnes ráno po několik hodin fakticky neplatil jízdní řád a statisíce lidí měly problém se dostat do zaměstnání. Těžištěm protestu byly železniční uzly Berlína, Hamburku, Mnichova, Stuttgartu, Kolína nad Rýnem a Frankfurtu nad Mohanem.

Mnohde situaci komplikovalo zastavení provozu městských rychlodrah S-Bahn, které ve velkoměstech bývají vedle metra páteří hromadné dopravy. Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uvedl, že stávka v Německu zpozdila nebo ještě zpozdí celkem sedm mezinárodních vlaků na trasách mezi Německem a Českou republikou.

Stávce předcházely menší protesty
Zpoždění nabraly dva spoje směřující do Německa. Oba vlaky sice německá strana od Českých drah převzala podle jízdního řádu, podle Kubaly se však hned za hranicemi zastavily. Ranní rychlík 376 Galileo Galilei z Bratislavy do Drážďan nechali Němci stát ve stanici Schöna. Podobně dopadl i vlak EC 178 z Prahy do Berlína. "Předpokládáme, že na německé straně vlak čekal do konce stávky," řekl Kubala.

Lokální varovné stávky železničáři pořádali už v pondělí. Zasáhly především jihozápad Německa a desítky tisíc lidí dojíždějících do práce. Svými protesty se chtějí odborové svazy Transnet a GDBA domoci ročního zvýšení mezd o sedm procent pro 134.000 zaměstnanců dráhy. Železnice však nabízejí dvojí dvouprocentní zvýšení v příštích 30 měsících.

Daleko razantnější jsou požadavky strojvůdců, kteří chtějí pro svých více než 20.000 kolegů až o 31 procent vyšší mzdy. "Německé dráhy nám nedávají jinou volbu," odůvodňuje smysl stávky šéf odborů strojvůdců Manfred Schell. Předem lidem radil, aby na dnešek raději upustili od cest po železnici.

Železniční společnost Deutsche Bahn tvrdí, že když požadavkům vyhoví, bude ohroženo až 9000 pracovních míst. Odborové svazy považují své zájmy za oprávněné, protože prý podnik dobře vydělává. Bizarní spor vládne také mezi odboráři samotnými. Ti s menšími nároky totiž vytýkají strojvůdcům přehnanost požadavků.

Autoři: ,