Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nové poznatky kolem Airbusu: stroj se rozlamoval postupně

Svět

  12:41aktualizováno  19:00
RECIFE (Brazílie) - Podezření, že v letadle Air France, které se minulý týden zřítilo do Atlantiku, cestovali lidé napojení na islamistické teroristy, se nepotvrdilo. V souvislosti s tragédií se ale objevily dva nové důkazy. Podle posledních informací se totiž airbus rozlomil během několika minut, nikoli v jeden krátký okamžik.

Potapěč se blíží k jedné z trosek airbusu Air France foto: ČTK

Prvním důkazem je, že těla z letu 447 jsou nacházena ve vzdálenosti mnohdy až 50 mil od sebe.  Druhým důkazem pro toto tvrzení je, že opětovná analýza automatického vysílání airbusu ukazuje, že mnohým částem letounu selhal systém již před tím, než se zřítil do oceánu.

Záchranáři zatím nalezli 41 těl

Pátrání po tělech do 19.června
Brazilská armáda v noci na dnešek oznámila, že pátrání po tělech obětí bude pokračovat nejméně do 19. června. Prvních šestnáct těl, která záchranáři vylovili z Atlantiku, dorazilo do brazilského Recife, kde se podrobí testům DNA.  Odborníci se budou snažit těla identifikovat i podle otisků prstů a zubů.

Na černou skříňku bude třeba enormní štěstí
Francouzská atomová ponorka mezitím pátrá ve vodách Atlantiku

Airbus hrozí žalobami

Letecký výrobce Airbus odmítá spekulace ohledně bezpečnosti svých letadel v rámci vyšetřování nedávné katastrofy stroje Air-France a dnes pohrozil žalobami. Rozhodně přitom popřel dnešní tvrzení francouzského deníku Le Figaro, že Airbus hodlá vyzvat k odstavení všech letadel A330 a A340, dokud se u nich nevymění venkovní rychloměry. Ty se
začaly označovat za možnou příčinu zřícení letounu A330 do Atlantiku.

Le Figaro cituje části zpráv o podobných incidentech za letu. Podle zpráv byly několikrát určité problémy při proletu mezi dvěma mraky, jinak dobře viditelnými na radarech. Piloti pokaždé hovořili o "silných turbulencích" a "koktejlu poněkud nesrozumitelných poplašných hlášení" přístrojů.
Například pilot jistého letu AF 279 z Tokia do Paříže ve své zprávě uvedl, že musel přejít z automatického pilota na manuální řízení stroje a s letounem klesnout. Podle Le Figaro pilot poznamenal, že "posádka měla
podezření, že sondy Pitot znečistil led".

po černých skříňkách. Situace ale není snadná, protože se neví,
kde přesně skřínky vlastně leží. Navíc podle francouzského ústavu pro výzkum a využití moře (Ifremer) může být akustický signál vydávaný skříňkami v hloubce několika tisíc metrů v důsledku extrémního tlaku vody slyšitelný jen asi na vzdálenost 1500 metrů. V oblasti neštěstí se hloubka dna pohybuje od 2500 do 3000 metrů.
Brazilští specialisté zase upozornili, že pátrání probíhá nad atlantickým zlomem, kde se střetávají dvě obří desky zemské kůry, africká a americká. "Existuje tam permanentní vulkanická aktivita v hloubce 5000 metrů pod vodou," řekl AFP oceánolog Felipe Toledo. To jednak vyvolává hluk, který by mohl překrýt signál hledaných černých skřínek, v některých místech i kalí vodu nebo překrývá dno novou lávou. "Najít za takových podmínek černé skřínky bude vedle enormního štěstí vyžadovat mnoho dní, možná i měsíce křižování lodí nad oblastí, tedy obrovské investice," dodal Toledo.

Teroristé na palubě nebyli
Představitel francouzské rozvědky popřel, že by jeho organizace našla na seznamu cestujících havarovaného letadla "nějaká podezřelá jména". "To neznamená, že by nemohla být na nějakém seznamu podezřelých, ale na našem to nebylo," zdůraznil.



Reagoval tak na středeční informace stanice SkyNews a dalších médií, podle nichž francouzská rozvědka DGSE prověřuje dvě podezřelá jména mezi cestujícími letu AF 447, zda nejde o osoby registrované v souvislosti s vazbami na teroristy, nebo zda to je jen náhodná shoda jmen. Ani jiné rozvědky zapojené do vyšetřování neštěstí nemají žádné informace o teroristických vazbách na let Air France 447.

Autor: