U Teheránu se zřítil ukrajinský boeing se 176 lidmi, všichni zahynuli. Nejvíc pasažérů bylo z Íránu a Kanady |
V letadle jsou umístěny zpravidla dvě černé skříňky (jedna nahrává veškerou komunikaci a zvuky v pilotní kabině, druhá zaznamenává parametry letu). Jsou uloženy v koncové části trupu, která při většině tragických havárií zůstává nejméně poškozena. Záznamníky jsou vytvořeny tak, aby odolaly extrémním podmínkám, jako je voda, žár i přetížení.
Černá skříňka přitom nemá černou barvu, ale většinou jasně oranžová, aby ji bylo možné co nejsnáze najít.
Kdo prošetřuje záznamy černých skříněk?Podle inženýra Josefa Bejdáka, vedoucího letového oddělení z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod by správný postup měl vypadat takto:
Na základě mezinárodní úmluvy o civilním letectví se státy, které ji podepsaly, zavazují ke spolupráci ve vyšetřování leteckých nehod. Úmluva ICAA požaduje spolupráci ve vyšetřování leteckých nehod mezi:
Na vyšetření katastrofy, kde zemřelo více než 100 lidí vzniká podle Bejdáka obrovský tlak. "Rozhodne-li se stát, ve kterém letadlo havarovalo, že černé skříňky zemi výrobce nevydá, musí najít náhradní stát, který disponuje prostředky pro analýzu záznamníků," říká. Nebývá to ale prý zvykem. |
Historie
Dodnes není jasné, proč se jí tak říká. Ta první podobná dnešním přístrojům byla oválná a červená, proto jí také přezdívali červené vejce. Vymyslel ji australský chemik David Warren poté, co byl přizván k vyšetřování série nehod prvních dopravních tryskáčů v letech 1953 a 1954, kdy odborníci – bez údajů z kokpitu – jen těžce odhadovali, zda je příčinou neštěstí špatné počasí, lidské selhání, nebo mechanická porucha.
„Pořád jsem si říkal: Kdybychom tak mohli znovu zachytit těch posledních pár sekund,“ cituje list New York Times z jeho rozhovoru v roce 1985. „Ušetřili bychom si celé to dohadování a nejistotu.“
tak roku 1954 takové zařízení vymyslel a popsal ve zprávě „Přístroj na pomoc vyšetřování leteckých neštěstí“. O tři roky později dokončil prototyp stroje zaznamenávajícího letové údaje a roku 1958 k němu přidal ještě zařízení na zaznamenávání konverzace pilotů v kokpitu.
Otázky a odpovědi: Záhada pádu ukrajinského boeingu, jeden z motorů se údajně přehřál |
Nejdříve se jeho červené vejce instalovalo hlavně do britských letadel, ale postupně se rozšířilo po světě. S dalšími patenty přišli technici ve Spojených státech, jejichž přístroje fungovaly na podobných principech a sloužily ke stejnému účelu, ale ani ony nebyly černé.
Jedno z možných, nikoli však jistých vysvětlení nabízí předchůdce moderní černé skříňky. Před tím, než se údaje o letu zaznamenávaly na dnešní paměťové disky nebo dřívější kovové pásky či cívky, navrhl letecký technik François Hussenot zařízení zachycující pomocí systému zrcátek údaje na fotografický film. A ten musel být pochopitelně v temné krabici.
Konec černých skříněk?
Buď jak buď, v budoucnu už žádná černá, oranžová ani oválná skříňka zřejmě nebude potřeba. Uvažuje se o tom, že údaje by se nezaznamenávaly přímo v letadle, ale během letu by se posílaly přes satelity. Odborníci by tak měli jasnější představu, co se mohlo přihodit, ještě dříve, než by k havarovanému letadlu dorazily záchranné týmy.