Neděle 26. ledna 2020svátek má Zora -2 °C zataženo Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Otázky a odpovědi: Záhada pádu ukrajinského boeingu, jeden z motorů se údajně přehřál

Trosky zříceného letadla. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trosky zříceného letadla. | foto: ČTK

TEHERÁN/KYJEV Ve středu ráno havaroval letoun Ukrajinských státních aerolinek (UIA) poblíž íránského hlavního města Teheránu. Měl namířeno do Kyjeva, ale pouhé tři minuty po vzletu z letiště Imáma Chomejního se zřítil do polí. Všech 167 cestujících a 9 členů posádky zahynulo. Pravděpodobně se tak jedná o 6. nejtragičtější leteckou nehodu v posledních deseti letech. Ukrajinský dopravce prozatímně zrušil všechny lety do Teheránu.

Jaké jsou možné příčiny neštěstí?

O příčině havárie letu PS752 se stále spekuluje.  Letová data Boeingu 737-800 ukazovala, že stroj bez problémů vystoupal do výšky 2400 metrů a poté přestal odpovídat. Viceprezident letecké společnosti podle agentury Interfax-Ukrajina označil možnost, že by havárii zavinila posádka, za minimální. 

Podle íránského úřadu pro letectví stroj havaroval pravděpodobně kvůli technickým problémům. Agentura Reuters s odvoláním na odborníky západních tajných služeb napsala, že letoun postihla technická závada. Existují prý důkazy o tom, že jeden z motorů letadla se přehřál.

Podle íránských úřadů i ukrajinské ambasády pilot ztratil kontrolu nad letounem, když začal hořet jeden z motorů. Hassan Razaeifar, vedoucí výboru vyšetřování leteckých nehod, řekl, že pilot v posledních momentech s dispečery nekomunikoval, nouzovou situaci ani její detaily tedy nahlásit nestihl. 

Podle ukrajinského serveru Evropejska pravda to potvrdil i šéf íránské organizace pro civilní letectví Alí Ábedzádeh. Podle něj pilot v době od startu do zřícení nekontaktoval řídící věž letiště ani nevyslal nouzový signál.„Nemáme žádné informace o závadách, pilot se nespojil s řídící věží,“ řekl. Podle agentury IRNA Ábedzádeh rovněž poznamenal, že letadlo startovalo se zpožděním. Příčinu zdržení ale neznal.

Letoun byl podle aerolinek méně než 4 roky starý a kontrolou prošel dva dny před nehodou.

Může mít středeční havárie spojitost s raketovým útokem?

Neštěstí se odehrálo pouhých pár hodin po raketovém útoku Íránu na dvě vojenské základny v Iráku, kde operují i jednotky USA. Spekuluje se o cizím zavinění, dosud však pro něj neexistují žádné důkazy. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v den tragédie vyslal do Íránu expertní tým, aby příčinu tragédie vyšetřil.

Stroj největších ukrajinských aerolinek UIA Boeing 737-800 (snímek z roku 2018).
Trosky letadla jihovýchodně od hlavního města Teherán.

O jaký typ letadla šlo?

Jednalo se o Boeing 737-800, který patří mezi nejvyužívanější stroje pro kratší až středně dlouhé linky. Jde o původní verzi modernějšího Boeingu 737 MAX-8, který kvůli chybě softwaru prodělal dvě tragické havárie s 350 oběťmi, a byl proto celosvětově uzemněn.

Kolik nehod stejný typ boeingu v minulosti prodělal?

Boeingu 737-800 je v provozu okolo 5 tisíc kusů. Před středeční nehodou měl v záznamu na 71 havárií a incidentů s celkovým počtem 588 obětí.

Jakých národností jsou oběti?

V letadle cestovalo 82 Íránců, 63 Kanaďanů, 11 Ukrajinců (2 cestující a 9 členů posádky), 10 Švédů, 4 Afgánci, 3 Němci a 3 Britové. Bilanci potvrdil šéf ukrajinské diplomacie Vadym Prystajko na Twitteru. Podle dostupných informací v letadle nebyli žádní Češi.

Jak reaguje Boeing na další v řadě fatálních havárií?

Společnost v současné době čelí velkým ztrátám kvůli uzemnění „vylepšeného“ Boeingu 737-8 MAX, jehož výrobu byla kvůli dvěma haváriím dokonce nucena zastavit. 

„Tohle je tragická událost a naše srdečné myšlenky jsou s posádkou, cestujícími a jejich rodinami. S našimi zákazníky zůstáváme v kontaktu a stojíme za nimi při těchto těžkých časech. Jsme připraveni asistovat jakkoli je potřeba,“ uvedla na svém účtu na Twitteru společnost Boeing, zároveň vyjádřila upřímnou soustrast obětem.

Jak bude pokračovat vyšetřování?

Mezi troskami byly nalezeny černé skříňky, ale íránské úřady je podle agentury Reuters nechtějí předat výrobci letounu, americké společnosti Boeing. Řeší se, kterému dalšímu státu je mohou poskytnout pro vyšetřování.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dle Reuters slíbil prověrku všech civilních letadel, zda jsou způsobilá k létání. Také kvůli katastrofě nařídil generální prokuratuře zahájit trestní stíhání. Vznikne rovněž komise k objasnění příčin nehody. Vyšetřování může trvat měsíce.

Zelenskyj také později oznámil, že do Íránu ještě ve středu odletí letadlo s ukrajinskými experty. Prioritou bude zjistit příčiny a viníky letecké katastrofy. „Všichni budou zapojeni do vyšetřování, identifikace a repatriace těl Ukrajinců, kteří při katastrofě zahynuli. Nepřetržitě vedu konzultace s našimi zahraničími partnery. Naší prioritou je zjistit pravdu o této strašné katastrofě a kdo za ni zodpovídá,“ napsal Zelenskyj na sociální síti.

Mezi experty mají být záchranáři, zástupci ministerstev obrany, vnitra, tajné služby SBU, národní bezpečnostní rady, leteckých úřadů, vyšetřovatelé leteckých nehod a představitelé aerolinek UIA, kterým boeing patřil.

Ovlivní nehoda letecký provoz v Česku?

Ukrajinské, ale i další aerolinie, jako například KLM, Lufthansa i některé asijské aerolinky, se obávají možného rizika a podle agentur se íránskému a iráckému vzdušnému prostoru preventivně vyhýbají.

Změny tras, ke kterým někteří dopravci přistoupili kvůli napětí v americko-íránských vztazích, nemají podle mluvčího Řízení letového provozu (ŘLP) Richarda Klímy na letecký provoz v Česku vliv. Dopady tak nezaznamenalo ani Letiště Praha, uvedl to jeho mluvčí Roman Pacvoň pro ČTK.

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...