Objev byl oznámen pouhé dva dny poté, co pozůstalí zmizelých námořníků zorganizovali v den výročí tragédie smuteční tryznu, napsala agentura AP. „Je celá, ale nastala v ní imploze. Nachází se v hloubce 870 metrů pod hladinou,“ řekl dnes při setkání s rodinami pozůstalých Gabriel Attiz, velitel námořní základny Mar del Plata, která byla domovským přístavem plavidla.
V době vyslání poslední zprávy z ponorky velitel hlásil, že mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím a způsobila zkrat a požár baterií. Velitel ale zároveň řekl, že ponorka pokračuje ponořena v plavbě s odděleným okruhem. Pak ztratila základna s plavidlem kontakt. O několik hodin později byla v oblasti, kde se plavidlo nacházelo, zaznamenána exploze.
Záhadné zmizení. Před rokem zmizela z ‚radarů’ argentinská ponorka s 44 lidmi na palubě |
V době vyslání poslední zprávy z ponorky velitel hlásil, že mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím a způsobila zkrat a požár baterií. Velitel ale zároveň řekl, že ponorka pokračuje ponořena v plavbě s odděleným okruhem. Pak ztratila základna s plavidlem kontakt. O několik hodin později byla v oblasti, kde se plavidlo nacházelo, zaznamenán hluk, který mohl být explozí nebo implozí.
Podle sobotního oznámení argentinského námořnictva ztracené plavidlo „pozitivně identifikovala“ výzkumná ponorka, která byla řízená na dálku z lodi Ocean Infinity.
Letos v únoru vyhlásili příbuzní posádky sbírku, aby mohli najmout americkou firmu a pokračovat v pátrání. Argentinská vláda již předtím slíbila odměnu pět milionů dolarů (více než 100 milionů korun) za nalezení vraku ponorky. Po plavidlu během měsíců pátraly dvě desítky lodí, několik letadel a více než 4 000 lidí.
Šestašedesát metrů dlouhá a sedm metrů široká ponorka San Juan je z třídy TR-1700 dieselelektrických útočných ponorek. Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985, tedy tři roky po válce s Británií o Falklandy. Naposledy byla nově upravena za 12 milionů dolarů (273 milionů Kč) mezi lety 2008 až 2014. Plavidlo bylo přeříznuto napůl, byly vyměněny baterie a motor. Taková úprava je podle odborníků nesmírně náročná, protože se při ní musí propojit díly od různých výrobců. I minimální chyba během řezání ohrožuje plavidlo i posádku.