Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Soud ohledně tragédie v Jaroslavli potrvá až rok, chystá se 120 svědků

Svět

  13:23
JAROSLAVL - Motory letounu Jak-42 při osudném startu v září 2011 pracovaly na plný výkon, ale startovací rychlost byla nedostatečná. Vyplynulo to z úterních výpovědí svědků před soudem v ruské Jaroslavli, který se zabývá tragickou havárií na místním letišti Tunošna.

Zapálené svíčky na Staromětském náměstí v Praze plápolají za české hokejisty. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Podle ruských prokurátorů má soud vyslechnout 120 svědků, líčení může prý trvat i rok. Podle expertní zprávy piloti stroje bezděčně brzdili, letoun nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval. Při neštěstí zahynulo 44 hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně trojice českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Hlavní žalobce Oleg Frolov ruským novinářům řekl, že kauza jaroslavlské tragédie má 60 svazků. „Vyslechnout je ještě třeba asi 120 lidí, včetně expertů. Soud se může protáhnout i na rok,“ řekl Frolov podle agentury TASS. Soud má zasedat denně až do 25. prosince, po pravoslavných Vánocích má jednání pokračovat 13. ledna.

Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Jan Marek. Čeští hokejisté v dresu týmu...

Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Jan Marek. Čeští hokejisté v dresu týmu Jaroslavle zahynuli na palubě zříceného letounu Jak-42.

Motory řvaly

Letištní kontroloři při startu nezaznamenali žádné odchylky od letových pravidel, vypověděl zástupce letiště Tunošna Oleg Kolesnikov. Stroj byl technicky v pořádku, jen motory prý při startu pracovaly silněji než obvykle. I další svědkové podle agentury TASS potvrdili, že hluk motorů byl v době startu velký, ale startovní rychlost nedostatečná.

K TÉMATU:

Podle technické analýzy, jež přelíčení předcházela, chtěli piloti silnějším tahem překonat bezděčné brzdění, které bylo bezprostřední příčinou katastrofy. Letounu se nepodařilo nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Stroj se následně naklonil na levou stranu a spadl asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet.

Nedoškolení piloti

Jediným obviněním je Vadim Timofejev, místoředitel společnosti Jak-servis, které letoun patřil. Timofejev byl odpovědný za přípravu pilotů, kteří prý na provoz strojů Jak-42 nebyli dostatečně přeškoleni. Obžalovanému hrozí sedm let vězení.

Kolesnikov vypověděl, že stroj startoval v souladu s letovým plánem a žádný jiný letoun v té době z letiště v Jaroslavli nevzlétl ani na něm nepřistál. V době startu stál na ranveji ještě letoun moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který hlídali čtyři policisté. Letoun měl startovat hodinu po stroji, s nímž do Minsku letěli hokejisté.

Autoři: ,

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

Mohlo by vás zajímat