„Je to obrovské privilegium, se kterým přichází i veliká zodpovědnost. Ta pravá práce je stále přede mnou. Jsem hrdá, že mohu sloužit u izraelských leteckých sil,“ uvedla majorka G. v prohlášení k nástupu do funkce. Její jméno ani obličej nemohou být zveřejněny z bezpečnostních důvodů.
Stane se první ženou, která povede letku u izrealského letectva. První velitelka letky bude během nejbližších dní povýšena do hodnosti podplukovnice a podle informací mluvčího letectva povede 122. letku zvanou Nachshon.
Majorce G. je třicet čtyři let a byla zástupkyní velitele letky Nachson v letech 2015 až 2017. Pilotka podle vedení armády dokončila velitelský kurz před měsícem a nahradí současného velitele během nejbližších měsíců.
Do armády podle deníku Times of Israel vstoupila majorka v roce 2003. Vycvičila se jako pilotka nákladního letadla a před působením v letce Nachshon sloužila u 131. a 135. transportní letky.
Izraelská armáda během posledního roku dala značně větší prostor ženám. V lednu byla jmenována první žena do pozice velitele pozemních operací a v listopadu letectvo povýšilo první ženu na místo zástupkyně velitele stíhací letky Spearhead. Další ženy byly jmenovány na pozice zástupců velitele v letkách dronů.
Pilotky jen za války
Ačkoliv ženy v izraelské armádě létaly ve stíhacích letounech již od války za nezávislost v roce 1948 či během války na Sinajském poloostrově v roce 1956, byly z programů nakonec vytlačeny muži.
Od roku 1993, kdy izraelský nejvyšší soud rozhodl, že armáda nesmí ženám bránit ve vstupu do pilotního kurzu, se počet žen značně navýšil. V roce 1998 se první ženou, která létala ve stíhačce F-16, stala Sheri Rahatová. Nebyla však pilotkou, ale navigátorkou.
Oficiálně první pilotkou stíhacího letounu se stala v roce 2001 Roni Zuckermanová, vnučka lídrů povstání ve varšavském ghettu. Většinu pilotů i tak tvoří muži. Podle Times of Israel je tak především kvůli vysokým požadavkům na fyzickou kondici.