Informovala o tom agentura AFP. Airbus A330 letící z Rio de Janeira do Paříže se ztratil v pondělí; na jeho palubě bylo 216 cestujících a dvanáctičlenná posádka.
Ministr obrany Nelson Jobim na tiskové konferenci v Riu de Janeiro prohlásil, že trosky, které objevila pátrací letadla brazilského vojenského letectva, patří bezpochyby francouzskému airbusu.
Brazilské vojenské letouny objevily 650 kilometrů severovýchodně od břehů souostroví Fernando de Noronha kovové části, sedadla, záchrannou vestu a stopy po palivu, uvedl vojenský mluvčí v prohlášení pro místní televizi. Úlomky byly objeveny nedaleko místa, kde letoun naposledy vysílal.
Pilot asi neměl šanci vyslat nouzové volání
Podle odborníků skutečnost, že letoun nevyslal nouzový signál, naznačuje, že se odehrálo něco velmi rychlého. "Na palubě se muselo stát něco katastrofálního, co přinutilo letadlo sletět na moře, ať už při kontrolovaném nebo nekontrolovaném pokusu," poznamenal letecký analytik Chris Yates. "Zřejmě šel dolů velmi rychle, a to tak rychle, že pilot neměl šanci vyslat nouzové volání."
Mezi cestujícími bylo několik vysoce postavených představitelů firmy Michelin především pro Jižní Ameriku, prezident metalurgické společnosti ThyssenKrupp CSA Erich Heine, několik brazilských veřejných činitelů, zástupci nevládních organizací a také 26letý princ Pedro Luis de Orleans e Bragança, potomek posledního brazilského císaře Pedra II.
Na palubě byl i novorozenec
"V těchto chvílích už by letadlo nemělo mít žádné zásoby paliva, takže je bohužel nutné počítat s tím nejtragičtějším scénářem," prohlásil v pondělí kolem 13:00 SELČ státní ministr Jean-Louis Borloo. Zároveň vyloučil, že by letadlo bylo uneseno.
Předchozí havárie letadel Air France25. červenec 2000 - Život 113 lidí si vyžádala tragická nehoda Concordu. Letoun havaroval chvíli po startu. 6. červenec 2005 - Letadlo Air France narazilo do krávy, která zabloudila na přistávací dráhu při přistávání v nigerijském Port Harcourt. Nikdo nebyl zraněn. 2. srpen 2005 - Letadlo se třemi sty cestujícími na palubě sjelo v prudké bouři z dráhy a začalo hořet. 14 lidí utrpělo lehká zranění. 17. prosinec 2005 - Boeing 777 letící ze Soulu do Paříže nouzově přistál v sibiřském Irkutsku poté, co mu vynechaly dva motory. Nikdo nebyl zraněn. |
Stroj odletěl z Ria de Janeiro v neděli o půlnoci SELČ a po mezipřistání v brazilské metropoli Brasílii měl přistát na pařížském letišti Charlese de Gaullea-Roissy v 11:15 SELČ.
Kolem osmé hodiny středoevropského letního času, když se ještě nacházelo u brazilského pobřeží, se však letadlo ztratilo z radarových obrazovek, sdělil mluvčí francouzských letištních úřadů. Společnost Air France oznámila, že s letem AF 447 ztratila kontakt, a úřady daly najevo, že počítají s nejhorším.
Na palubě Airbusu A330 bylo podle prohlášení Air France 216 cestujících a 12členná posádka. Mezi pasažéry je 126 mužů, 82 žen, sedm dětí a jedno novorozeně.
Tři cestující byli slovenští občané. Uvedlo to slovenské ministerstvo zahraničí.
Brazilské letectvo po ztraceném letadle pátrá u souostroví Fernando de Noronha. V jeho blízkosti přibližně 300 kilometrů od přístavního města Natal v severovýchodním cípu Brazílie zmizel francouzský stroj z radarů.
Podle agentury AFP po druhé hodině ranní SELČ posádka letadla informovala o elektrickém zkratu poté, co proletěla
Počty pohřešovaných podle národností61 Francie |
Nicméně podle nejmenovaného policejního důstojníka na souostroví Fernando de Noronha citovaného agenturou AP celou noc až do ranních hodin (místního času) panovalo jasné počasí.
Letouny Airbus-300 jsou vyhlášené jako jedny z nejspolehlivějších. Nejmenovaný technický odborník tvrdí, že v případě jejich havárie bývá příčinou obvykle chyba pilota.
Na letišti Charlese de Gaullea v Roissy bylo zřízeno krizové centrum pro příbuzné a přátele lidí cestujících ve zmizelém letounu. K dispozici mají mimo jiné psychology. Podle italské agentury ANSA bylo na palubě mimo jiné pět Italů. Francouzské úřady ovšem zatím oficiálně nezveřejnily seznam cestujících, ale mluvčí společnosti Air France již dala k dispozici počty cestujících podle národnosti.