Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

‚Proti teroru.‘ Kontroverzní ruský umělec zapálil sídlo tajné služby FSB

Svět

  12:43aktualizováno  13:06
Pjotr Pavlenskij, konceptuální umělec známý svými kontroverzními protesty proti Kremlu, se opět pustil do autoritářského ruského režimu. Tentokrát mu k tomu posloužily plameny: v Moskvě zapálil dveře sídla tajné služby FSB.

Nejnovější akce Pjotra Pavlenského. foto: TwitterReprofoto

Mohutné dřevěné dveře sídla Federální bezpečnostní služby (FSB) vzplály v noci na pondělí. Zveřejněné video zachycuje Pavlenského, jak klidně stojí před mihotajícími se plameny. Nehybnost známého kritika putinismu naruší až policista, který k umělci přibíhá a rázně ho odvádí pryč.

Горящая дверь Лубянки from Petr Pavlenskij on Vimeo.

Poslední adresa před vraždou svobody. Na ruských domech žijí oběti sovětské tyranie

Podle Pavlenského není náhodou, že se úřadovna FSB nachází na stejné adrese jako někdejší velitelství sovětské KGB. Ve smutně proslulé Lubjance bolševický režim věznil a týral své skutečné i domnělé oponenty, kteří uvízli v sítích jeho represivní mašinerie.

Stejně jako mnozí další, i Pjotr Pavlenskij soudí, že od té doby ruské tajné služby dlouhou cestu neušly. „Metodou FSB je nekonečný teror. Udržuje si jím moc nad 146 miliony lidí. Strach mění svobodné lidi na lepivou masu nekoordinovaných těl. Hrozba nevyhnutelné odvety visí nad každým, kdo může být sledován pomocí (technologických) zařízení, jehož rozhovory mohou být odposlouchávány a který čelí hranicím s pasovou kontrolou,“ uvedl umělec v prohlášení ke svému nejnovějšímu happeningu Hrozba, z něhož citovala agentura AFP.

MEDIAZONA A DOŽĎ

Pavlenskij skončil na policejní vyšetřovně, kde ho vyslechli pro podezření z výtržnictví, uvedl portál MediaZona, který monitoruje perzekuce ruských aktivistů. Bude-li obviněn, hrozí mu pokuta a patnáctidenní trest odnětí svobody.

Vyslechnuti byli rovněž dva novináři z nezávislé televizní stanice Dožď, kteří Pavlenského performanci přihlíželi.

Umělec, nebo blázen?

Jedenatřicetiletý Pjotr Pavlenskij si během pouhých tří let stačil vysloužit přízvisko nejkontroverznějšího umělce Ruské federace. V minulosti už si sešil ústa hrubou nití, nechal se nahý ovinout ostnatým drátem a na zdi psychiatrické léčebny si uřízl ušní lalůček. Nejbouřlivější ohlas nicméně vyvolala performance, během níž si doslova několik metrů od zdí Kremlu přibil genitálie k dlažbě Rudého náměstí.

VÍCE ZDE:

Konceptuální performer trvá na tom, že svými happeningy, jež mnozí odsuzují jako samoúčelně skandální exhibice s masochistickým podtextem, znázorňuje tragédii ruské společnosti, hluboce zraněné a pokřivené neúprosným soukolím autoritářského politického systému.

Ruské úřady tuto interpretaci ovšem nesdílejí a nepohodlnou skvrnu na proklamovaném „zdravém a hrdém“ národu se neúnavně pokoušejí umlčet prostřednictvím historicky prověřených metod: trestním stíháním a osočováním z nepříčetnosti. Pavlenského označují za duševně chorého vandala a nevkusného provokatéra a již několikrát ho poslaly jak do soudní síně, tak do rukou psychiatra. Lékaři však umělce pokaždé prohlásili za příčetného.

Výběr z Pavlenského happeningů

  • Akce Šev (červen 2012)

23. června 2012 si Pjotr Pavlenskij sešil ústa režnou nití a postavil se před katedrálu Panny Marie Kazaňské v Petrohradu. Upozorňoval tak na pokus ruské justice umlčet členky skupiny Pussy Riot. Policie přivolala na místo sanitku a Pavlenskij byl odvezen na psychiatrii, lékař však umělce prohlásil za duševně zdravého a propustil jej. Performanci „Šev“ Pavlenskij posléze vysvětlil následovně: „Chtěl jsem názorně ukázat pozici umělce v současném Rusku: zákaz publicity. Je mi zle ze zastrašování společnosti, z masové paranoie, které vidím všude, kam se podívám.“

  • Akce Mršina (květen 2013)

Nahý a v embryonální poloze se Pavlenskij nechal svými asistenty zabalit do ostnatého drátu a ulehl před budovu petrohradského Parlamentu. Na podněty okolí nereagoval, dokud nezasáhla policie a z drátěného vězení jej nevystříhala nůžkami na plech.

Pjotr Pavlenskij - Mršina.

„Lidské tělo je nahé jako mršina, není na něm nic jiného než ostnatý drát, který mimochodem původně sloužil k ochraně dobytka. Ruské zákony jsou jak ten drát, drží lidi v ohradách: všechny ty perzekuce politických aktivistů a vládní represe (...) slouží k tomu, aby z lidí vytvořily zbabělý a pečlivě hlídaný dobytek, který umí pouze konzumovat, pracovat a rozmnožovat se,“ glosoval svůj tehdejší počin Pavlenskij.

  • Akce Fixace (listopad 2013)

Performanci nazvanou příznačně „Fixace“ zahájil Pavlenskij krátce po nedělním odpoledni. Na dlažbě Rudého náměstí, přibitý genitáliemi k zemi, strávil přibližně hodinu, zatímco ho míjeli šokovaní kolemjdoucí. Poté zakročili policisté, kteří Pavlenského zahalili, vyprostili a odvezli do nemocnice. Tam byl ošetřen na pohotovostním oddělení, hospitalizaci odmítl. Z nemocnice byl Pavlenskij převezen k výslechu na nejbližší policejní stanici. Vyšetřovatelé jeho čin kvalifikovali jako přestupek.

Pjotr Pavlenskij - Fixace.

„Nahý umělec, který shlíží na svá varlata přibitá k dlažbě, je metaforou pro apatii, politickou lhostejnost a fatalismus ruské společnosti,“ uvedl Petr Pavlenskij ve svém prohlášení pro média. Dodal, že pokud se Rusové neproberou, hrozí, že brzy budou žít v policejním státě.

  • Akce Oddělení (říjen 2014)

19. října 2014 si nahý Pavlenskij u areálu moskevské psychiatrické léčebny, za jejíž zdi ruská justice a státní bezpečnostní složky opakovaně „uklízejí“ ideologické oponenty Kremlu, uťal pravý ušní lalůček.

Pjotr Pavlenskij - „Oddělení“.

„Nůž odděluje lalůček od těla. Betonová zeď psychiatrie odděluje společnost rozumných od nerozumných pacientů. Vrací se zneužívání psychiatrie k politickým účelům. Policejní aparát si opět přisvojuje pravomoc rozhodovat o hranici mezi rozumem a bláznovstvím. Byrokrat v bílém plášti, vyzbrojený diagnózami, odřezává od společnosti ty kousky, které mu brání v jednolitém diktátu povinné normy (...),“ objasnil tehdy symboliku svého počinu.

Autor: