9. srpna 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Pryč s kamiony z Brennerského průsmyku, žádá Tyrolsko. Dopravci se bouří

Hraniční přechod Brenner/Brennero mezi rakouskem a Itálií. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hraniční přechod Brenner/Brennero mezi rakouskem a Itálií. | foto: Reuters

Innsbruck/Praha Tyrolská regionální vláda se pomocí stále silnějších restrikcí snaží omezit provoz kamionů na vytížené dálnici přes Brennerský průsmyk. Dopravci se bouří a tvrdí, že regulace jsou v rozporu s volným pohybem zboží v rámci EU.

Je zdraví obyvatelstva bydlícího podél vytížených dopravních koridorů a zachování přijatelného životního prostředí víc než volný pohyb zboží, tedy jedna ze základních svobod v rámci Evropské unie?

Tuto otázku bude muset nyní rozlousknout Evropská komise (EK). Podnět jí k tomu dala vláda rakouské spolkové země Tyrolsko, jejímž územím prochází aktuálně nejvytíženější silniční tranzitní trasa na kontinentě: dálnice od Mnichova kolem Kufsteinu, Innsbrucku a přes Brennerský průsmyk do Itálie.

Již nějakou dobu smí tyrolským tranzitním koridorem projíždět vozidla těžší než 7,5 tuny, která ale splňují pouze nejpřísnější emisní normy. V některých časech, především v létě o víkendech, tudy kamiony až na výjimky (týkající se především přepravy, jejíž startovní nebo cílový bod leží v rámci regionu) nemohou jezdit vůbec.

Brennerský železniční tunel.

Brennerský železniční tunel.

Tyrolská vláda jde ale dál a nedávno oznámila, že od začátku roku 2020 hodlá výrazně zpřísnit tzv. sektorový zákaz nákladního provozu. Na jeho základě by po dálnici mezi Kufsteinem a Brennerem nesměly od začátku roku 2020 jezdit kamiony převážející nejen např. stavební kámen, odpad či ocel (tento zákaz platí již dnes), ale přibyly by i ropné produkty, cement nebo obilí.

Úřady také zvažují zavést pro kamiony tzv. koridorové mýto, které by bylo tak vysoké, aby se přeprava po silnici již nevyplácela. Cílem je přesunout alespoň část přepravy na železnici.

Zvyšující se tlak na kamiony se přirozeně nelíbí dopravcům a spedičním firmám, ozvalo se ale i německé ministerstvo dopravy – velká část kamionů tranzitujících přes Tyrolsko pochází právě z Německa. Oponenti „železné pěsti na kamiony“ argumentují neakceptovatelným porušováním volného pohybu zboží ze strany tyrolské vlády.

Spor bude muset rozlousknout Evropská komise, která již oznámila, že se věcí bude zabývat. „Tranzitní doprava je skutečným problémem pro kvalitu ovzduší,“ řekla mluvčí EK a dodala, že „opatření, která mají zamezit zhoršování kvality prostředí, musí být přiměřená, s co nejmenším dopadem na volný pohyb osob a zboží.“

Čekání na tunel

Tyrolský hejtman, lidovec Günther Platter, zatím o ústupcích nechce ani slyšet. „Neuhneme ani o milimetr, jsou to nezbytná opatření. Italové a Němci slibují již desítky let, že s provozem něco udělají – zatím je ale výsledkem jen neustálý nárůst dopravy.“

A čísla mu dávají za pravdu. V loňském roce projelo přes Brennerský průsmyk 2,4 milionu kamionů, což je víc než na všech severojižních tranzitních trasách přes Alpy ve Francii a Švýcarsku dohromady. Od roku 2000 jde o více než padesátiprocentní nárůst.

Paralelně s tyrolskou tranzitní dálnicí sice probíhá železniční trať, její sklonové poměry ale neumožňují masovou přepravu nákladů. Problém s kamiony by mělo vyřešit až zprovoznění železničního tzv. Brennerského úpatního tunelu, který v délce 55 kilometrů podejde Brennerský průsmyk mezi Innsbruckem a italskou obcí Fortezza/Franzensfeste. První vlaky – včetně těch, které budou převážet kamiony – by tudy měly projet v roce 2025.

Advantage Consulting, s.r.o.
INVENTORY MANAGER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč