Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ruská automyčka láká zákazníky vyděšeným Obamou. Smyjeme černotu, slibuje

USA

  12:44
MOSKVA - Vystrašená tvář Baracka Obamy a na stékající černé barvě ujištění pro zákazníky, že „Smyjeme všechnu černotu!“ Myčka aut v sibiřském Blagoveščensku se zařadila po bok ruských podnikavců, kteří z napětí mezi Moskvou a Washingtonem vytěžili marketingový nástroj. Opět přitom posloužilo osvědčené: Obamova barva pleti.

„Automyčka Abama - Smyjeme všechnu černotu!“ foto: Amur.info / TwitterReprofoto

Pestrobarevného reklamního poutače ve městě Blagoveščensk (Amurská oblast) si jako první všimla místní zpravodajská platforma Amur.info.

Své čtenáře obeznámila s veselým průčelím podniku s příznačným názvem Abama, který vábí majitele špinavých aut optimistickým slibem „Smyjeme všechnu černotu!“ a kresleným, bázní zkřiveným obličejem šéfa Bílého domu.

‚Zaslouží si to‘

Jak server poznamenává, majitel automyčky si své pohnutky nechal pro sebe, nicméně diskutující pod článkem už na slovo skoupí nebyli. Někteří tvrdí, že marketingová strategie podniku není příliš sofistikovaná ani nikterak vkusná. „Je to spíš tak nějak idiocie než vlastenectví,“ soudí například jeden čtenář.

Obamka - vyrobená z přírodního mléka.
Americký prezident Barack Obama.

Jiný oponuje, že přesně takovéhoto zacházení je americký prezident hoden. „Podle mě si to Obama zaslouží. Tisíc mých krajanů zabily zbraně, které dodal a prodal,“ napsal. Jak ovšem připomíná RFE/RL, Spojené státy Ukrajině letální zbraně neposkytly, byť se o tom v posledních dvou letech velmi živě diskutovalo.

Amur.info upozornil, že zákony Ruské federace umožňují úřadům zakročit, pokud je reklama urážlivá či vulgární, a přimět majitele, aby ji odstranil; z příslušných míst však informovali, že na automyčku Abama zatím neobdrželi žádnou stížnost.

Oblibený Obama

Jak Lidovky.cz informovaly už dříve, není to zdaleka poprvé, kdy si Obamu v Rusku vypůjčili jako protagonistu marketingové kampaně. Od prudkého ochlazení vzájemných vztahů na ose Moskva-Washington, které přinesla ukrajinská krize, je šéf Bílého domu v ruském veřejném prostoru častým terčem vtipů, zhusta spjatých s jeho barvou pleti.

V Tatarstánu loni vzbudil rozruch obchodní řetězec, který zákazníkům nabízel kuchyňské prkénko vylepšené fotomontáží amerického prezidenta ve společnosti dvou atropomorfních šimpanzů. Ve stejném roce si samarská firma, jež prodává ohřívače vody, vypomohla Obamovou fotkou doprovozenou úderným sloganem „Hanba nemytým kominíkům!“

Značné mediální pozornosti se těšil i moskevský incident, během nějž skupina univerzitních studentů promítala na zeď výškové budovy naproti ambasádě USA laserovou projekci Obamy pojídajícího banán.

Oblíbená je i kavárna v Krasnojarsku, jež Obamovou tváří vylepšila svůj toaletní papír, a ohlas vzbudila také protikuřácká kampaň propagovaná heslem „Kouření zabíjí víc lidí než Obama, přestože Obama zabíjí opravdu hodně lidí. Nekuřte, nebuďte jak Obama.“

A konečně, před několika týdny byl hvězdou sociálních sítí čokoládový nanuk Obamka s usměvavým africkým chlapečkem na obalu. Jeho výrobce, rovněž krasnojarská společnost Slavica, zmrzlinu po bouřlivých reakcích stáhla.

Autor: