Diskuse k článku

Ruská obec chtěla uctít rudoarmějce, na pomníku ale byly siluety vojáků armády USA

Na první pohled nevinná oprava letitého památníku sovětské armády skončila v odlehlé ruské obci politickým skandálem, když se místo rudoarmějců na pomníku objevily siluety vojáků v uniformách armády USA a s americkými puškami M16. Informovala o tom agentura Interfax, podle které si firma odpovědná za design pomohla obrázky z internetu, aniž by návrh konzultovala s odborníky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Rybicka 14.8.2019 14:36

Jen tak pro zajímavost. Ruské helmy z WWII jsou přesné kopie amerických M1. Americké Jeepy byly jediným polním vozidlem v Rudé armádě během války. Celá První Československá první brigáda v Rusku měla brické uniformy. Samopal Thomson byla standartní výzbroj Rudé armády. Rusové letáli převážně v amerických letadlech, které se přes Kanadu, Beringovou úžinu převázěli do Ruska. Jinak by Rusové neměli šanci proti perfektně vyzbrojené německé armádě. A co se týče nových kevlarových helem, tak se podobají ruské helmy americkým a čínským. Všechny jsou odvozeny od originál nacistických helems!!!???

J. Jurax 14.8.2019 15:57

Jen tak pro zajímavost - mýlíte se prakticky ve všem.

Ad přílby - americká přílba M1 byla zavedena v červnu 1941, nicméně masově se rozšířila až o rok později. Viz http://www.veteranarmy.cz/data/US_helmy.pdf. Sovětské druhoválečné přílby vz. 36, vz. 38 a vz. 40 byly zavedeny do výzbroje dřív než M1 vůbec vznikla.

Ad jeepy - počtěte si o GAZech 64 a 67 třeba na https://cs.wikipedia.org/wiki/GAZ_67 nebo na https://autoroad.cz/historie/94087-rika-vam-neco-ivan-willys-sovetsky-jeep-vznikl-za-pouhych-51-dni

Celá První Československá první brigáda v Rusku měla britské uniformy. Snad ano. Nicméně později, když se rozrostla na armádní sbor, bylo z logistických i praktických důvodů užíváno i výstrojních součástak RA.

V. Rybicka 15.8.2019 2:45

***První Československá brigádách v Rusku měla britskou výstroj, Sir. Vojáci na to byli taky hrdí, protože to byl dárek od prozatímní vlády v Londýně. Rusové to nesli velice těžce, a nakonec donutili Čechoslováky nosit ruské uniformy. Měl to být symbol komunistické armády a nasledovný zvrat na porobu svobodného Československa.

*** Jeep byl uveden do výroby 1940. GAZ 67 byla Jeep kopie a začala se vyrábět v roce 1943.

*** Americká M1 byl designed v roce 1940. Ve stejný rok Rusové vylepšili svoji svoje SSH 36 a SSH 39 za SSH 40.

*** Moderní americké kevlarové helmy a jejich design byl odvozen z německé WWII helmy. Proto se jí taky ze začátku říkalo "Fritz" helma.

*** Ruský AK47 je kopie německé automatické pušky StG 44 z WWII. To jsou fakta, Sir. A nic s tím nenaděláte.

J. Jurax 15.8.2019 20:59

No, nevím z jakých zdrojů čerpáte. nicméně:

Ad uniformy - nevím, jak to bylo s donucením, spíš bych akcentoval praktické hledisko; do třicetistupňových mrazů se britská výstroj nemusela hodit. Ale někde jsem četl, že čs. uniformy se šily v Rusku, když se původně samostatný prapor rozrostl na armádní sbor.

Ad jeep - zkuste https://en.wikipedia.org/wiki/Willys_MB a taky http://www.veteranarmy.cz/data/pdf/Gaz_67-Capajev.pdf a https://cs.wikipedia.org/wiki/GAZ_64.

Víte, ne každé auto z počátku 40. let s pohonem čtyř kol je kopií jeepu. Mimoto Jeep nebyl uveden do výroby 1940, nýbrž podle Wiki viz odkaz jeho výroba začala 31. března 1941 tehdy jako Bantam BRC 40. Japonský patriot by zase mohl (chybně) tvrdit, že jeep by kopií japonského Kurogane Type 95 z roku 1936.

J. Jurax 15.8.2019 21:03

Že moderní americké kevlarové helmy a jejich design byl odvozen z německé WWII helmy - to je odvážné tvrzení. Jsou si pouze do jisté miry podobné tvarově, materiál i vybavení se liší.

Ruský AK47 je kopie německé automatické pušky StG 44 z WWII - no, není. Mají nanejvýš stejný pohon automatiky plynovým pístem a obě jsou na redukované náboje, ale jinak se dost liší mj. způsobem zamykání. AK-47 je rozvinutím koncepce STG 44 stejně jako jiné zbraně na redukovaný náboj oné doby.

J. Jurax 15.8.2019 21:09

Ad přílby - držel jste americkou M1 a sovětskou SSH-40 v ruce? Já ano. Nalezl jste v té sovětské vnitřní vyměnitelný pryskyřicový díl? V literatuře je uvedeno, že SSH-38, předchůdkyně SSH-40, byla inspirováná italskou helmou Modello 33. K přílbě M1 - v publikaci Beneš Ctirad, Přílba - ochrana i ozdoba válečníka, NAŠE VOJSKO, Praha 2002 je psáno - cituji - "V roce 1940 vznikl pokusný vzor, zcela se vymykající dosavadním konstrukčním směrům. Sestává totiž ze dvou výlisků: vrchní přílba je hliníková, spodní je vyrobena lisováním kartónu a plátna. Tato jinak spolehlivá konstrukce nebyla přijata pro vysoké výrobní náklady. Ale nakonec se její základní prvky beze zbytku uplatnily při vzniku dalšího typu, známé přílby M1. Opět se zde totiž jedná o dva kusy: přílbu vnitřní, se zcela stejným vyložením, a přilbu vnější. ... Ale i materiál spodního dílu byl změněn, jde nyní o plátěnou vlákninu s pryskyřicí. Přílbu schválili do výroby v červnu 1941 ..."

J. Jurax 14.8.2019 16:00

Jen tak pro zajímavost - mýlíte se prakticky ve všem 2. část.

Samopal Thompson nebyl nikdy standartní výzbroj Rudé armády. Sověti měli lepší PPŠ-41. Wiki praví, že Sovětskému svazu bylo od listopadu 1941 do dubna 1942 dodáno 75 000 kusů samopalu Thompson, což je srovnatelné snad s 80 000 vyrobených PPD 40, leč proti cca 5 miliónům vyrobených PPŠ-41 a cca 2 miliónům PPS-43 je to počet celkem zanedbatelný.

Rusové létali převážně v amerických letadlech - to je blbost dávno již vyvrácená, i když dodávky britské a později americké letecké techniky zanedbatelné nebyly.

A co se týče nových kevlarových helem, tak se podobají ruské helmy americkým a čínským. Všechny jsou odvozeny od originál nacistických helem, pravíte ... aha. To radši ani nekomentuji.

Ale musíte být fakt odborník :-)

J. Elias 14.8.2019 12:11

Oni ty velké národy maji hodně společného. Jednou se můj známý v USA při jakési zahradní grilovačce zeptal hostitele, když se mu ten chlubil největšími jablky na světě, jestli nemá Ruské předky. Nikdo se prý nesmál jen Češi.

J. Tachovsky 14.8.2019 13:12

Rikavalo se, ze American je umytej Rus. Ted uz se myji i rusove.

J. Denemark 14.8.2019 13:20

To ti kdo nakukal?

J. Tachovsky 14.8.2019 11:31

Hezky omyl

J. Novák 14.8.2019 11:40

Nechápu co je na něm hezkého, ale není to tak dávno, co u nás postával jako čestná stráž u pamětní desky letců RAF člověk oblečený do historické uniformy waffen SS. To bych pokládal za horší omyl, ale to Lidovky takhle nerozmazávaly.

J. Tachovsky 14.8.2019 11:49

Tak, prijde mi to takove vesele

J. Jonák 14.8.2019 14:34

A tohle je co?

https://www.lidovky.cz/nazory/zidek-pieta-v-uniforme-ss-nejen-nevkus-ale-prekroceni-vsech-hranic.A161123_141619_ln_nazory_sij

.. Zlatobyl 14.8.2019 11:22

takže ta firma v Rusku skončila

J. Novák 14.8.2019 11:34

A to jako proč ?

J. Novák 14.8.2019 11:06

No tak si firma udělala srandu, tedy pokud to nebyl úmysl, ale proč hned ve všem hledat něčí záměr. Tak se to opraví, no. Autor článku splnil úkol každý den jedna dehonestační či zesměšňující zpráva a naši oblíbení trollové z toho mají zase vánoce. Nic co by stálo za řeč.

J. Denemark 14.8.2019 10:33

Památník je hezký. Takový ruský.))

F. Doušek 14.8.2019 9:36

Asi se ruští mužici inspirovali majorem Terazky a jeho Žižkou se samopalem.

F. Grimes 14.8.2019 9:14

No, ale při 2. světové Američani kompletně rusko zásobovali, včetně tanků, jeepů, zbraní, atd. Dodnes je v Rusku americký Studebaker brán jako legendární: https://m.youtube.com/watch?v=hwCsmSoM0B0

Takže zbraně a i uniformy, včetně bot, jim Američané fakt dodávali. Tady je spíš problém s obdobím. Puška M16, která je uvedena v článku, se začala vyrábět v 1964 :-P

V. Kain 14.8.2019 9:32

Grimes ano, některými dodávkami pomohli američané rusům,ale nechcete mně namluvit,že špagin je americký samopal,T-je americký tank,Lavočkin je americký stíhačka.Jo a mimochodem si to nechali amíci řádně všechno zaplatit stejně jako jsme my platili britům za každou kaničku do bot za naše letce kteří bránili jejich zemi.

O. Ondřej 14.8.2019 9:57

On tam pan Grimes píše něco o tom že Špagin, T-34 nebo Lavočkin je americký? To jste si vymyslel Vy. My jsme platili britům,, ti měli po válce státní bankrot, každou tkaničku. Ale Rusové nám zabrali obrovská území, to jste nevzpomněl, zvláštní...

J. Tachovsky 14.8.2019 11:55

Sranda je, ze jsem britum platili za to, ze jsme za ne valcili.

M. Pomichalek 14.8.2019 13:19

Ta za prve, valcili jsme za nas, za druhe, tady k tomu mate vyjadreni. Muzikum jsme platili formou uranu a podrizeni naseho prumyslu jejich potrebam pres 40 let.

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/historik-jiri-rajlich-o-povalecnem-splaceni-ceskoslovenskeho-dluhu-britanii.A140618_161939_domaci_jw

J. Denemark 14.8.2019 10:34

Lžete, tavárišč Kain.)

J. Novák 14.8.2019 11:01

Bohužel pan Kain mluví pravdu. to vy lžete až se Vám od klávesnice práší, otázkou zůstává, zda lžete záměrně, nebo z neznalosti.

J. Denemark 14.8.2019 13:27

Tady si přečti, jak to ve skutečnosti s placením Britům bylo a pak zalez do kanálu, nešťastníku.)

......

"Výzbroj a výstroj byly poskytovány na základě tzv. lend-lease, tedy smlouvy o půjčce a pronájmu, což znamenalo obrovské úspory. Princip toho lend-lease byl - velice zjednodušeně - takový, že výzbroj a výstroj spotřebovaná v boji se nehradila. Československo zaplatilo pouze to, co si z války přivezlo do osvobozené vlasti."

J. Novák 14.8.2019 14:31

Člověče, Vy jste buď grafoman, nebo Vás ty lži v diskusích živí. Pokud tohle děláte z přesvědčení tak se nechte vyšetřit....

V. Oslej 14.8.2019 12:09

Zjistěte si jak to bylo s platbami. Kromě krátkého začátku dodávali USA do SSSR vybavení za vlastní. SSSR měl splatit jen to, co po válce zůstane na mírové poválečné použití. A i to byl problém. hledejte Land and lease

F. Grimes 14.8.2019 12:16

To není pravda. USA jim velkou část darovali, a na zbytek dali 90% slevu. Ale ani to nedostali. Většinu dluhu jim nakonec prominuli.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease


Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Václav Klaus starší | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Miliardář Jiří Šimáně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...