17. listopadu 2017 16:00 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Ruské twitterové účty šíří v Evropě neklid. Sociální sítě se změnily ve zbraň

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 100Diskuse
Rajoy viní Rusy z podpory katalánských separatistů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rajoy viní Rusy z podpory katalánských separatistů. | foto: Reuters

MOSKVA/PRAHA „Ani vedení Španělska, ani NATO, ani žádné noviny nepřinesly jediný, byť sebeméně hodnověrný argument, který by si zasloužil naši pozornost.“ Taková je nejnovější reakce Kremlu ústy jeho mluvčího Dmitrije Peskova na obvinění hned několika světových lídrů, kteří ukázali v posledních dnech jednoznačně na Rusko jako na manipulátora veřejným míněním, šiřitele fakeových zpráv i organizátora dezinformačních kampaní.

A to všechno s cílem ovlivnit volby, referenda, hlasování, destruovat Evropskou unii a dostat do vedení států „vhodné“ politiky. Moskva se tak měla podílet nejen na vítězství Donalda Trumpa v loňských amerických volbách, ale i na brexitu a naposledy údajně podpořila separatisty ve španělském Katalánsku.

Peskov včera na setkání s novináři zareagoval právě na poslední obvinění z podpory Katalánců. „Je to pokračování stejné hysterie, která se nyní odehrává v USA a jiných zemích,“ uvedl.

Ruská média ve středu navíc unisono vyšla s titulky ve stylu „Španělský premiér Rajoy vyvrátil dohady o účasti Ruska na odtržení Katalánska“. Mariano Rajoy totiž skutečně prohlásil, že nemá prokazatelné informace o vměšování se ruské vlády do katalánské krize, ale je podle něj nepopiratelné, že Rusové stojí za podstatnou částí falešných účtů na internetu. „Dozvěděli jsme se, že 55 procent z oněch falešných profilů bylo z Ruska. Dalších 30 procent pak z Venezuely. Tohle se stalo už během brexitu a francouzských voleb ve prospěch Le Penové,“ řekl Rajoy v úterý rozhlasové stanici Cope.

Do Ruska se obula i britská premiérka

Už minulý týden navíc španělská ministerstva zahraničí a obrany prohlásila, že obrovský počet zpráv na sociálních sítích podporujících katalánské separatisty je šířen z Ruska. To samé potvrdila jednotka Evropské unie East Stratcom, zabývající se kontrapropagandou.

Do Ruska se obula tento týden i britská premiérka Theresa Mayová, když na banketu v londýnské finanční čtvrti City obvinila Moskvu z vojenské agrese iz vměšování do voleb v zahraničí. Výzkumníci z Univerzity v Edinburghu i jejich kolegové ze Swansea během hlasování o brexitu odhalili 419 twitterových účtů, které Rusko používalo k propagandistickým účelům a podněcování k rozpadu EU nebo také k vyvolávání nenávisti k muslimům. Účty provozoval někdo z Ruského úřadu pro výzkum internetu v Petrohradě.

Kromě brexitu a voleb v USA existuje podezření, že se Rusové snažili ovlivnit i volby v Německu a ve Francii. Aktivní byli ruští trollové i v případě nizozemského hlasování o asociační dohodě s Ukrajinou či referenda o změně ústavy v Itálii.

Rusko vybudovalo gigantickou síť s tisíci účty

Podle expertů na šíření fake news si Rusko vybudovalo gigantickou síť s tisíci účty, které využívá k „bombardování“ EU i USA dezinformacemi i upravenými fotografiemi. Existují i svědectví přímo Rusů, kteří byli součástí takzvané armády trollů a nyní odkrývají tajemství fungování těchto ruskou vládou placených struktur. Stovky blogerů pracují čtyřiadvacet hodin denně například v Ruském úřadu pro výzkum internetu a zahlcují nejrůznější diskusní fóra v západních médiích.

Podle Seana Kanucka z Mezinárodního ústavu strategických studií Rusko proměnilo sociální sítě v propagandistickou zbraň as její pomocí se snaží zpochybnit legitimitu západních demokracií: „Je to snaha odvádět pozornost, mást, destabilizovat,“ uvedl expert.

Nejen sociální sítě podle amerických úřadů šíří nepravdivé zprávy a ohrožují demokracii v zemi. Minulý týden dostala ruská státní televize RT vysílající v angličtině nálepku „zahraniční agent“. Stejně musí být označena internetová agentura Sputnik, která má řadu jazykových mutací a často zveřejňuje zcela neověřené zprávy a zkreslené informace. 

Moskva nenechala tento krok bez odpovědi. Ruská státní duma včera na oplátku přijala změnu zákona o informacích, aby bylo možné prakticky všechna zahraniční média působící v Rusku rovněž označit za zahraniční agenty. Americká rozhlasová stanice Svoboda, která vysílá i v ruštině, včera uvedla, že podmínky pro mediální „zahraniční agenty“ v USA a Rusku se značně liší – zatímco RT a Sputnik mohou na území USA působit svobodně i jako „zahraniční agenti“, cizí média v Rusku jsou pod neustálým administrativním tlakem.

  • 100Diskuse


Petra Procházková

Autor

Petra Procházkováberkating@seznam.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz