Rusko rozjelo na Krymu silniční boom, potřebuje převážet nakradené nerosty

Autor:
  20:43aktualizováno  20:43
Rusko pracuje na budování a opravě stovek kilometrů silnic na anektovaném Krymu, kterým dala v posledních třech letech zabrat projíždějící armádní technika. Cílem masivního budování infrastruktury je podle odborníků posílit vojenskou logistiku a umožnit nelegální těžbu nerostných surovin v dalších okupovaných územích na Ukrajině.
Dělníci opravují horskou silnici Bachčisaraj–Jalta na Krymu. (2. května 2024)

Dělníci opravují horskou silnici Bachčisaraj–Jalta na Krymu. (2. května 2024) | foto: Konstantin Mihalchevskiy / Sputnik / ProfimediaProfimedia.cz

Ruská armáda od startu bojů poničila mnoho silnic na Krymu přesunem těžké vojenské techniky. V oblastech, kde sídlí její formace, se dokonce jejich stav podle Rádia Svobodná Evropa (RFE) zhoršil natolik, že jsou neprůjezdné. Okupační správa proto vypracovala plány na jejich opravu.

Jen loni podle šéfa krymského parlamentu Vladimira Konstantinova dělníci na poloostrově postavili 118 kilometrů nových silnic a 688 renovovali. Jde zejména o úseky vedoucí ze Simferopolu přes Krasnoperekopsk k hranici s ukrajinskou Chersonskou oblastí – trasu, kterou ruské konvoje postupovaly na pevninskou Ukrajinu v roce 2022.

„Ve zbytku letošního roku chceme postavit dalších 70 kilometrů silnic, opravit dalších 428 kilometrů vozovek a zrekonstruovat 316 kilometrů mostů a nadjezdů,“ prohlásil Konstantinov, podle něhož by to mělo stát 35,7 miliardy rublů (9,8 miliard korun).

Moskva zároveň pracuje na asfaltování silnic v okupované části ukrajinské Záporožské oblasti, která je součástí pozemního koridoru spojujícího Rusko s Krymem přes území obsazené během invaze.

V dalších letech chce okupační správa na poloostrově opravit tisíc kilometrů silnic. Použít pro to chce žulu vytěženou v Záporožské oblasti.

„Hlavním účelem této rozsáhlé výstavby silnic je podpora ruských vojenských operací. Rusové chápou, že Krym je třeba bránit,“ řekl RFE analytik Eskender Barijev z Krymskotatarského centra v Kyjevě.

„Neustále opevňují pozice, zlepšují logistiku a budují nové silnice, aby umožnili rychlejší přesun zbraní. Mají tam spoustu vojenské techniky. A Krym je pro ně také hlavní nemocnicí, kam přivážejí své raněné,“ dodal.

Neokoloniální pirátství

Dalším důvodem, proč Moskva pracuje na modernizaci dopravních sítí na okupovaných územích, je zájem těžit na nich více nerostných surovin a dopravovat je do Ruska přes Krym a Kerčský most.

„Na Ukrajině se nacházejí ložiska železné rudy, uhlí, titanu, uranu, manganu, zlata a lithia, což jsou zdroje, po kterých Rusko jistě touží,“ uvedla britská rozvědka. Podle ní Rusko na tyto zdroje cílí také ve snaze zamezit Ukrajině v přístupu k nim a rozmělnit její ekonomiku.

Moskva jižně od Dniprorudne v Záporožské oblasti pokračuje v těžební činnosti a odváží železnou rudu po železnici přes Krym.

„Rozsah krádeží nerostných surovin v Záporožské oblasti je šokující. Zdá se, že část se přesouvá po železnici z Tokmaku, část po silnici – vše směřuje na Krym. Poté se zřejmě přesouvá přes přístavy. Tak vypadá ruské neokoloniální pirátství na okupované Ukrajině,“ uvedl šéf Ukrajinského centra pro studium okupace Petro Andrjuščenko.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.