Středa 19. února 2020svátek má Patrik 2 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Špatně jsme spočítali přeživší, přiznal Soul po havárii trajektu

Muž pláče nad oběťmi havárie trajektu Sewol. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Muž pláče nad oběťmi havárie trajektu Sewol. | foto: Reuters

SOUL Jihokorejská vláda tři týdny po potopení trajektu se středoškolskými studenty přiznala, že špatně spočetla přeživší. Místo 174 jich je pouze 172. Šokující chyba je tak podle agentury AP další z řady přešlapů, za které byly jihokorejské úřady v souvislosti s neštěstím kritizovány.

Šéf jihokorejské pobřežní stráže Kim Sok-kjon ve středu oznámil, že nehodu trajektu Sewol, který se potopil 16. dubna u západních břehů Korejského poloostrova, přežilo pouze 172 ze 476 lidí na palubě. Od 18. dubna přitom úřady opakovaly údaj 174 zachráněných.

Kim také sdělil, že se pohřešuje o dvě osoby víc, než úřady dříve tvrdily. Noví nezvěstní jsou čínští státní příslušníci.

Podle nových údajů se předpokládá, že počet obětí katastrofy dosáhne 304. Potápěči zatím našli 269 těl, po zbývajících 35 stále pátrají v útrobách plavidla. Více než 80 procent mrtvých tvoří žáci stejné střední školy, kteří lodí jeli na školní výlet na ostrov Čedžu.

SVĚDECTVÍ Z MÍSTA NEŠTĚSTÍ:

Příčiny neštěstí

Tým policistů a žalobců podle zpravodajského serveru CNN prohlásil, že tragédii trajektu dílem způsobilo i přetížení lodi příliš velkým množstvím nákladu, který nebyl správně upevněn.

Je to vůbec poprvé, co jihokorejští vyšetřovatelé oficiálně zveřejnili příčinu, která podle nich vedla k potopení trajektu. Neoficiálně se o přetížení plavidla hovořilo už od počátku.

Podle vyšetřovatelů náklad více než dvakrát převyšoval limit lodi. Navíc nebyl správně upevněn, což přispělo k potopení plavidla, upřesnil žalobce Jang Čung-čin. "Uvazovací lana, která měla držet náklad na místě, byla volná a část posádky ani nevěděla, jak je správně používat," dodal.

Vyšetřovatelé prověřovali hlavně možnost, že se loď převrátila, protože se náklad posunul, a trajekt tak ztratil rovnováhu. Podle dokladů, které vyšetřovatelé zabavili v kancelářích provozovatele trajektu, nebyla osudná plavba první, při níž byla loď přetížená. Od března 2013, kdy se trajekt začal plavit, vezl přetížený náklad ve 139 případech, dodali vyšetřovatelé.

Za náklad navíc při plavbě 16. dubna vydělala podle vyšetřovatelů společnost Cheonghaejin Marine 62 milionů jihokorejských wonů (asi 1,2 milionu Kč). Za všechny náklady nad limit za rok provozu pak profit dosáhl tří miliard wonů (téměř 60 milionů Kč).

Potopený jihokorejský trajekt.

Potopený jihokorejský trajekt.

,
Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Redakční srovnávací test dieselu, benzinového auta a hybridu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

Premium

Ležela u nohou vraha, čekala smrt a modlila se. Přežila, ale trpí

Ekaterina Garbova - střelba ve Fakultní nemocnici v Ostravě Porubě | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ekaterina Garbova přežila. Vrahovy výstřely ji naštěstí minuly. Odnesla si však zranění z toho, jak po ní lidé v panice...

Premium

Pozor na ně. Vztahové chyby žen, kvůli kterým od nich muži utíkají

Ztracená důvěra ženy může znamenat konec vztahu. Záleží, jak se k dané věci... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vidět chyby na druhých je snadné. Mnohdy však postrádáme sebereflexi. Schopnost přemýšlet o sobě a vlastním jednání....

TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek
TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek

Asi každá z nás někdy zažila pocit svědění a svíravého pocitu v intimních oblastech. O příjemných hrátkách si v takových chvílích můžete nechat jen zdát. Co když se ale tyto problémy dají řešit pomocí lubrikačního gelu?