Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Srážka vlaků v Itálii míří mezi nejčernější. Mrtví přibývají, Češi mezi nimi nejsou

Svět

  12:26aktualizováno  22:35
APULIE - Při čelní srážce vlaků na jihu Itálie v úterý krátce před polednem zahynulo přinejmenším 25 lidí. Regionální nemocnice přijaly 50 zraněných, z toho pět je v kritickém stavu. Neštěstí v Itálii je třetí nejhorší v Evropě za posledních 10 let. Premiér Renzi na místě srážky slíbil důkladné vyšetření.

Italští hasiči zasahují v místě tragické srážky dvou vlaků. foto: ČTK/AP

Dva osobní vlaky jely proti sobě po jednokolejné trati mezi městy Corato a Andria asi 30 kilometrů západně od města Bari a ve velké rychlosti do sebe narazily. Každý z vlaků měl čtyři vagony, první dva vozy z obou vlaků byly při srážce zcela zničeny.

Místní úřady požádaly občany, aby přišli pro raněné darovat krev. Nemocnice povolaly do práce lékaře a ošetřující personál, který měl volno. Starosta Corata Massimo Mazzilli na facebooku sdělil, že „jde o katastrofu srovnatelnou s pádem letadla“.

Na místě byla zřízena polní nemocnice a zasahovalo mnoho sanitek a požárníků. Zraněné dopravovaly do nemocnic i vrtulníky. Z trosek se podařilo zachránit mimo jiné i malé dítě, které vrtulník přepravil do nemocnice. K záchranným pracím, které se odehrávaly za čtyřicetistupňového vedra, byl přivezen také jeřáb.

Vraky obou havarovaných vlaků.
Trosky jedno z dvou havarovaných vlaků.

Svědci agentuře ANSA popsali, že kusy plechu z prvních dvou vagonů se při srážce rozlétly po okolí. „Když jsem dorazila na místo, chtělo se mi zvracet. Těmi vlaky jezdí hlavně mladí lidé, studenti univerzity v Bari, linka zajišťuje spojení mezi malými městy a univerzitou,“ řekla televizi Rai novinářka Lucia Olivieriová.

„Byla to děsivá, hrůzná scéna. Viděl jsem mrtvé, lidi, kteří volali o pomoc, další, kteří plakali, nejstrašnější scéna mého života,“ sdělil listu La Repubblica zasahující policista. „Poslouchal jsem hudbu a náhle jsem se ocitl na zemi. Byl tam i průvodčí, který se nehýbal,“ řekl místní televizi zachráněný pasažér.

Příčina nehody zatím není známa. Italský premiér Matteo Renzi, který na místo neštěstí večer dorazil, vyjádřil pozůstalým soustrast a slíbil vyšetřit příčiny neštěstí i to, kdo za něj nese odpovědnost. Už odpoledne na jih Itálie přijel ministr dopravy Graziano Delrio, který řekl, že bude ustavena vyšetřovací komise. Pozůstalým kondoloval také prezident Sergio Mattarella.

Podle italské televize TgNorba 24, která neuvádí oficiální zdroj, byla příčinou neštěstí lidská chyba. Podle ní jeden z vlaků vyjel na jednokolejnou trať předčasně, neuvádí však který.

Soukromá společnost Ferromtraviaria, jíž oba vlaky patří, uvedla, že příčina nehody se stále vyšetřuje. Tato firma se sídlem v Bari provozuje linky spojující metropoli Apulie s dalšími městy regionu a s letištěm. Trasou denně projede 200 vlaků a přepraví se tisíce lidí. Právě se buduje rozšíření kapacity na dvojkolejnou trať.

Poslední velké železniční neštěstí v Itálii se stalo v červnu 2009, kdy po vykolejení nákladního vlaku v severoitalském městě Viareggio explodovala cisterna se zkapalněným plynem. Neštěstí si vyžádalo 32 obětí a 25 zraněných.

Výběr nejhorších železničních nehod v Evropě za posledních deset let

  • 79 mrtvých - 24. července 2013 (Španělsko)

Asi tři kilometry od nádraží města Santiago de Compostela na severozápadě Španělska vykolejil ve vysoké rychlosti v ostré zatáčce vlak; zemřelo 79 lidí a dalších 130 lidí bylo zraněno; ze zabití z nedbalosti byl obviněn strojvedoucí rychlovlaku Francisco José Garzón.

  • 47 mrtvých - 23. ledna 2006 (Černá Hora)

Osobní vlak po výjezdu z tunelu vykolejil u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice. Souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača. Zemřelo 47 lidí, přes 200 utrpělo zranění.

  • 23 mrtvých - 22. září 2006 (Německo)

Magnetický vlak Transrapid, využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům, narazil nedaleko města Lingen v severozápadním Německu v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati. Nehoda si vyžádala 23 mrtvých a 11 zraněných.

  • 23 mrtvých - 12. července 2016 (Itálie)

Při čelní srážce vlaků na jihu Itálie zahynulo nejméně dvacet lidí. Desítky dalších osob jsou zraněny. Neštěstí se stalo na regionální trati mezi městy Ruvo di Puglia a Corato, asi 30 kilometrů západně od města Bari.

  • 18 mrtvých - 15. února 2010 (Belgie)

Čelní srážka dvou regionálních vlaků v blízkosti vlámského města Halle ve střední Belgii si vyžádala 18 mrtvých a 125 zraněných.

  • 16 mrtvých - 3. března 2012 (Polsko)

Při čelní srážce dvou osobních vlaků (vlak jedoucí z Varšavy do Krakova se srazil s vlakem, který jel z Přemyšlu do Varšavy) u obce Szczekociny (asi 70 kilometrů severně od Krakova) na jihu Polska zahynulo 16 lidí a 56 bylo zraněno.

  • 12 mrtvých - 9. února 2016 (Německo)

Čelní srážka vlaků v Bavorsku nedaleko Mnichova si vyžádala 12 mrtvých a okolo 80 zraněných; podle vyšetřování nehody za ni nejspíše mohl výpravčí.

  • 11 mrtvých - 14. listopadu 2015 (Francie)

Při zkušební jízdě na nové trati mezi Paříží a Štrasburkem vykolejila souprava TGV; zahynulo 11 techniků, tři desítky osob byly zraněny.

  • 10 mrtvých - 29. ledna 2011 (Německo)

Čelní srážka nákladního a osobního vlaku na jednokolejné trati v oblasti Magdeburku. Při nehodě zemřelo deset lidí a 23 jich bylo zraněných.

Autoři: ,