Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Srbský stát chce s pomocí Kellnerova operátora zničit opoziční média, tvrdí místní televize. PPF obvinění odmítá

Svět

  19:19aktualizováno  20:52
Bělehrad - Srbský státní podnik Telekom Srbija se podle nezávislé televize N1 chystá uzavřít dohodu s mobilním operátorem ve vlastnictví českého miliardáře Petra Kellnera, jejímž důsledkem by mohla být likvidace opozičních médií v zemi. Stanice o tom informovala s odvoláním na návrh smlouvy, který má podle svých slov k dispozici. PPF obvinění zásadně odmítá a označila je za lež a součást konkurenčního boje.
Petr Kellner, ilustrační snímek

Petr Kellner, ilustrační snímek foto:  Petr Topič, MAFRA

Do Srbska dorazil milion dávek čínské vakcíny. Na letiště přijel prezident Vučić

„Šíření pomluv jako způsob konkurenčního boje zásadně odmítáme. Žádnou dohodu, která by měla za následek omezení médií v Srbsku, Telenor nevyjednává,“ řekla mluvčí PPF Jitka Tkadlecová. Podle Telenoru obvinění proti němu vznesla konkurenční skupina United Group. „Není pravda, že Telenor plánuje převzít infrastrukturu srbského Telekomu, a rozhodně není pravda, že by jeho obchodní plány měly ohrozit svobodu médií v Srbsku,“ dodala mluvčí firmy Klára Zavadilová.

Plán podle N1 spočívá v tom, že Telekom Srbija, který je ve většinovém vlastnictví srbského státu, přenechá Kellnerovu srbskému mobilnímu operátoru Telenoru kompletní infrastrukturu své kabelové sítě a rovněž všechny programy v nabídce své kabelové televize.

Cílem chystané operace je podle N1 vytěsnit z trhu soukromého operátora kabelové televize SBB a tím snížit jeho možnosti financovat nezávislá média v Srbsku - zpravodajskou televizi N1 či kabelovou televizi Nova S. N1 je přidružený partner globální sítě americké zpravodajské televize CNN a působí rovněž v Bosně a Chorvatsku. Spolu s deníkem Danas jde o prakticky jediná domácí média stále ještě kritická vůči současnému vedení země.

Majitel televizí N1 i Nova S si dlouhodobě stěžuje, že kabelový operátor Telekomu Srbije vyřadil obě stanice ze své nabídky a že jsou od loňska srbskému divákovi dostupné pouze přes nabídku společnosti SBB. Proti počínání státní firmy se loni v únoru konala demonstrace, na níž účastníci obviňovali srbského prezidenta Aleksandara Vučiče ze snahy umlčet poslední kritická média v zemi.

Telekom v prohlášení, na nějž N1 odkazuje, existenci plánu s Telenorem výslovně nepopřel. Uvedl však, že jde o kampaň společnosti United Group (majitele SBB), která se nezakládá na pravdivých předpokladech, a že skutečným důvodem je strach, že SBB přijde v důsledku obchodních aktivit Telekomu o podíl na trhu kabelové televize.

Společnost Telenor se přímé odpovědi na dotaz N1 ohledně údajné dohody se státní firmou vyhnula. „Vždy hledáme příležitosti pro další rozšiřování nabídky. Vždy postupujeme a budeme jednat v souladu se zákony ... Republiky Srbsko,“ uvedl podle N1 Telenor v prohlášení s tím, že v tuto chvíli nemá žádné nové produkty či služby, které by chtěl nyní zveřejnit.

Srbský prezident oznámil, že bylo rok a půl odposloucháván. Nesdělil kým, představu ale má

„Velmi zajímavá je otázka, k čemu potřebuje takovou dohodu Telenor v soukromém vlastnictví podnikatele z Česka, členské země EU, který funguje podle pravidel EU,“ řekl v N1 srbský novinář Miša Brkić. Dodal, že v Česku by si vlastník Telenoru takovéto spolčení se státní firmou za účelem vytěsnění konkurenta nemohl dovolit, neboť by se vystavil hrozbě žaloby a vysokých pokut ze strany příslušných unijních institucí.

V indexu svobody médií, který každoročně sestavuje organizace Reportéři bez hranic (RSF), se Srbsko v roce 2020 umístilo na 93. místě ze 180 hodnocených zemí. Oproti předchozímu roku si pohoršilo o tři příčky. „Po šesti letech vlády Aleksandara Vučiče (...) je Srbsko zemí, kde je často nebezpečné být novinářem,“ uvádí se v komentáři k žebříčku.

O Kellnerových aktivitách na poli médií v jihovýchodní Evropě psal v prosinci slovinský investigativní portál Necenzurirano.si. Podle něj se český miliardář sešel v Lublani s premiérem Janezem Janšou, přičemž tématem jejich rozhovoru byla podle serveru Kellnerem vlastněná a vůči Janšově vládě kritická média ve Slovinsku. Její redaktoři bývají častým terčem ostrých útoků Janši i jeho pravicově konzervativní Slovinské demokratické strany (SDS).

Autor:

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Mohlo by vás zajímat