Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Supermoderní a superdrahé. Ve Stuttgartu vypukla nádražní bitva

Svět

  17:09
STUTTGART - Měla to být pýcha Stuttgartu. Megaprojekt. Nejmodernější nádraží na světě. Gigantický podzemní železniční uzel. Nové srdce Evropy. Už první demolice části starého nádraží ale přivedly občany švábské metropole do varu.

Demolice severního křídla stuttgartského hlavního nádraží foto: Reuters

Projekt s názvem "Stuttgart 21" je nádherný, architektonické a technické zpracování dokonalé. Jenže náklady na výstavbu se šplhají do astronomických výšek. Z původních 4,1 miliardy eur se začíná mluvit až o 18 miliardách (v přepočtu na české koruny jde o částky ještě monstróznější – téměř 101, respektive 442 miliard). Mnohým obyvatelům Stuttgartu se to ale nelíbí.

Pro zvětšení grafiky klikněte na obrázek

Stuttgart 21

Už měsíc se snaží zabránit vlastními těly stavebním strojům v bourání severního křídla současného nádraží. A jednou týdně projde přibližně 50tisícový dav městem.

Klidně, ale hlasitě
Heslo demonstrací – klidně, ale hlasitě! Lidé pískají, troubí na vuvuzely. Z projíždějících aut na jejich podporu ječí klaksony. "Mělo to být drahé, ale už teď, ještě než se začalo stavět, je to ještě o hodně dražší. A ty peníze půjdou z naší kapsy," říká Dorothea Gnau. "Zbytečně chtějí pokácet stovky stromů, ani nacisti s Hitlerem nepřišli na něco takového!" přidává její kolegyně z nově vzniklého občanského sdružení "K21 Alternative" další důvod, který místní pobuřuje.

Stuttgartské nádraží totiž leží v samém centru města. Z jedné strany od něj vede pěší zóna na Königstrasse, z druhé sousedí se zámeckým parkem se stovkami platanů a dubů starých až dvě stě let. A právě ty by musely kvůli novému nádraží zmizet. O vysázení nových stromků na jiném místě nechtějí místní slyšet.

"Stuttgart 21 ztělesňuje chtivou moc a roky špatné, bezkoncepční dopravní politiky."

Hnacím motivem odpůrců megalomanské stavby je heslo "Kopf oben!" – tedy doslova "Hlavu vzhůru!", což ale v této souvislosti odkazuje na požadavek, že se má stavět nahoře, na povrchu. Nádraží má podle nich zůstat tam, kde je, projít rekonstrukcí, ale při zachování původní budovy s kolejištěm, které přivádí vlaky do centra města.

Podle nového projektu totiž mají vlaky a rychlovlaky ICE, TGV, řítící se z Paříže až do Vídně a Bratislavy, město podjíždět desítkami kilometrů tunelů. A to je další kámen úrazu.
Podle posledních průzkumů jde o velmi komplikovaný, doslova zrádný terén. Architekt Otto Frei dokonce kvůli obavám o bezpečnost stavebních dělníků vyzval k zastavení projektu: "Je čas zatáhnout za záchranou brzdu!"

Do kritiky dění ve Stuttgartu se pustil i německý tisk. Vykolejené město, Švábové na barikádách, Bitevní pole před náměstím – to jsou jen příklady titulků. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung napsal, že stavba v konzervativním Bádensku Württembersku vyvolala nevídané hnutí odporu a je svědectvím selhání všech politiků, kteří tento předražený projekt prosazují.

List Frankfurter Rundschau byl ještě přísnější: "Stuttgart 21 ztělesňuje chtivou moc a roky špatné, bezkoncepční dopravní politiky." Poukázal přitom na zkušenosti z jiných měst – například z Drážďan či z Lipska –, která se rozhodla modernizovat svá hlavní nádraží klasickou cestou, při zachování povrchových kolejišť. A Süddeutsche Zeitung pak dodal: "Politici od samého začátku nastartovali nečestný kurs. Dosáhnout rychle několika nezvratných změn, jako je demolice části nádraží. To byla jejich strategie. Občané neměli do tohoto velikášského projektu co mluvit. Všechny nepříznivé znalecké posudky, které ukazovaly na problémy, odpovědní činitelé prostě zadrželi a zatajili."

Únikové referendum?
Zemská vláda a radnice ve Stuttgartu argumentují tím, že se stavba už nedá zastavit. Odpůrci se ale nevzdávají. Andrea Köpke chodí před nádraží každý den: " Budeme sem chodit tak dlouho, dokud změny neprosadíme," říká a dodává: "Nemůžou přeci naše peníze takhle utrácet. Chyběly by na školy, nemocnice, nebo na kulturu. Všude slyšíme, že musíme šetřit, a tady peníze vyhazují z okna ven."

Tlak veřejnosti se už začal projevovat. V Bádensku-Württembersku navíc budou příští rok v březnu zemské volby. Podle všech předpovědí a odhadů případ "nejdražšího nádraží světa" zlomí současné politické reprezentaci vaz. Sociální demokraté (SPD), kteří dosud projekt podporovali, proto začali prosazovat uspořádání referenda.

Jde ale zřejmě o pozdní obrat. Průzkumy signalizují historické vítězství Zelených, kteří stojí za občanským odporem proti novému nádraží a už dnes mají v Bádensku Württembersku solidní parlamentní pozici. Nikdo nepochybuje o tom, že pokud budou moci, tak projekt okamžitě zastaví.

Co bude následovat, teď nikdo přesně neví. Demonstrace ale budou určitě pokračovat. Obyvatelé Stuttgartu budou dál chodit před nádraží a sedat si do cesty autům stavebních firem. A policie, která si to všechno nahrává, bude dál účtovat pokuty všem, které musela od nádraží v náručí odnést. Ano, účet za to bude vysoký, vzkazují politikům naštvaní voliči ve Stuttgartu.

Autor: